InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Strategische planning

Strategische planning

Wie wil er dezer dagen niet in het geld zwemmen? Honderden ondernemers die iets voor zichzelf willen beginnen, en slechts een enkeling die niet tot faillissement wordt gedwongen. Een ander deel werkt 80 uur in de week om maar een minimum inkomen te genereren. Maar wat is nu het geheim van die paar wel winstgevende bedrijven? Is het hun harde werk, goede planning of een combinatie van deze? Het begint in ieder geval allemaal bij een goed strategisch marketingplan.

Hoe te beginnen bij het starten van een onderneming

Voordat een onderneming van start gaat, hoort het eerst de juiste voorbereiding te treffen voor een goede kans op een welvarende onderneming. In dit artikel zal niet worden gesproken over het aantrekken van vreemd vermogen, omdat dit wel belangrijk is voor het starten van een onderneming, maar dit geen betrekking heeft op het strategische marketingplan wat een hoofdonderwerp is in dit artikel. Er zijn veel verschillende mogelijkheden voor de opbouw van een strategisch marketingplan. De opzet die in dit artikel wordt besproken, is het strategisch marketingplan met de opzet van H. Westerbeek. Deze opzet wordt hier gekozen vanwege de structurele aanpak van dit model. Ook wordt dit model in 3 fases opgedeeld, wat ook duidelijkheid schept voor de ondernemer. Zo weet de ondernemer of hij nu bezig is met de identificatie van de marketingmogelijkheden of met het bepalen van de strategie. In het vervolg van dit artikel zal per fase worden beschreven, welke stappen er ondernomen horen te worden. Er zijn in totaal 8 stappen te volgen opgedeeld in 3 fase.

Fase 1 De identificatie van de marketingmogelijkheden

In deze fase gaat het om het verzamelen van informatie, en erachter zien te komen waar de gaten in de markt liggen. De eerste stap is dan ook het analyseren van de externe omgeving. In deze stap moet er vooral gekeken worden naar de krachten van de externe omgeving, de concurrentie en de publieksgroepen die al wel, en nog belangrijker welke er nog niet worden aangesproken door de concurrentie.
In stap twee wordt er een analyse van de eigen organisatie gedaan. Hierin moeten de missie, visie en doelstellingen van de startende organisatie worden bepaald. Vervolgens moet er met behulp van stap 1 een SWOT-analyse worden gemaakt. De SWOT-analyse staat voor strengths (sterktes), weaknesses (zwaktes), opportunities (mogelijkheden) en threats (bedreigingen). Dit model zal in fase 2 bij het bepalen van een strategie een grote rol spelen. Meerdere modellen voor de SWOT-analyse zijn in verschillende boeken, en overal op het internet te vinden.
De derde stap is het bestuderen van het marktonderzoek en markt informatiesystemen. Hierin wordt de de sterktes Na een degelijk onderzoek te hebben verricht, volgt de vierde stap. Deze luidt het formuleren van marketingmissie en -doelstellingen, wat geen verdere uitleg nodig heeft aangezien de titel voor zichzelf spreekt.

Fase 2 strategie bepalen

De vijfde stap van fase 2 is het bepalen van de kernmarketingstrategie. In deze stap wordt beschreven hoe de startende onderneming, te werk zal gaan en welke strategie er gebruikt gaat worden om zoveel mogelijk winst te genereren.
Stap zes wordt gebruikt om tactieken en prestatie-indicatoren te bepalen. Er moet natuurlijk wel een prestatie indicator zijn, want zo niet dan kan de startende onderneming grote schulden oplopen omdat er dan niemand weet of de onderneming goed of slecht loopt.

Fase 3 Implementatie, evaluatie en aanpassing strategie

In deze laatste fase zal het vooral gaan om de controle en verbetering van de strategie. Vandaar dat er in de zevende stap onderzoek wordt gedaan naar de implementatie en coördinatie van de marketing- en servicemix.
Deze stap wordt gevold door de laatste stap in het strategische marketingplan, en dat is stap 8 de controle en coördinatie van de marketingfunctie. Dit is eenvoudig weg te omschrijven als het geven en krijgen van feedback wat moet leiden tot de evaluatie. Zo blijft de onderneming zich versterken, door de zwakke punten uit de onderneming te halen, en de nadruk te leggen op de sterke punten.

Tot slot

Het volgen van deze stappen opgedeeld in deze verschillende fase zijn alleen richtlijnen. Het geeft geen garantie voor succes. Wel maakt het (mits goed gebruikt) duidelijk waar de kansen en bedreigingen liggen voor de onderneming. Zoals u gelezen heeft komt er veel werk kijken bij de eerste fase, dit wordt ook wel gezien als de belangrijkste fase, omdat hier de fundamenten van de onderneming bepaald worden. Kortom met een goed strategisch marketingplan, vergroot je de kans op slagen, en verklein je de kans op falen.
© 2008 - 2017 Andygummer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Marketingplanning en strategieontwikkelingMarketingplanning en strategieontwikkelingPlanning en strategieontwikkeling vinden plaats op verschillende niveaus. We onderscheiden de concernstrategie, de onder…
Elementen van een MarketingplanElementen van een MarketingplanHet schrijven van een goed marketingplan is niet eenvoudig. Het moet kort en bondig zijn en alle essentiële onderdelen m…
SWOT-analyse en confrontatiematrixDe SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaak…
SWOT-analyse makenSWOT-analyse makenDe SWOT-analyse staat centraal in het strategisch managementproces. De SWOT-analyse bestaat uit een interne en een exter…
Bronnen en referenties
  • Bron: Strategisch Sportmarketing (H. westerbeek)

Reageer op het artikel "Strategische planning"

Infoteur: Andygummer
Gepubliceerd: 30-11-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!