Het waardeketenmodel van Porter (value chain)

Het waardeketenmodel van Porter (value chain) De value chain van Porter ook wel waardeketen genoemd, beschrijft de activiteiten die nodig zijn om het product uiteindelijk bij de klant te brengen. De activiteiten zijn onder te verdelen in primaire en secundaire activiteiten. De primaire activiteiten zijn ingaande en uitgaande logistiek, operaties, marketing, verkoop en service. De secundaire activiteiten zijn de infrasstructuur, management, technologie en werving.

Value chain van Porter

Hierbij wordt het proces aangezien als een systeem dat wordt opgedeeld in subsystemen waarbij elk subsysteem inputs, een transformatieproces en outputs heeft. De meeste organisaties zijn actief in honderd, zelfs duizend activiteiten die input omzetten tot output. Deze activiteiten kunnen onderverdeeld worden in primaire en secundaire activiteiten.

De primaire activiteiten:

  • Inbound Logistics betreft de relatie met de leveranciers en omvat alle activiteiten betreffende de ontvangst, de opslag en de verspreiding van de inputs;
  • Operations: het slaat op alle activiteiten die inputs omzetten in outputs (producten en diensten);
  • Outbound Logistics omvat de activiteiten die de output verzamelen, opslaan en distribueren;
  • Marketing and Sales informeren de kopers over de producten en diensten en bewegen hen tot aankopen;
  • Service zorgt dat na de aankoop het product of de dienst blijft werken.

De secundaire of ondersteunende activiteiten:

  • Procurement slaat op de verwerving van inputs voor de onderneming;
  • Human Resource Management omvat de activiteiten die slaan op de werving, training, ontwikkeling en indien nodig ook het ontslag van personeel;
  • Technological Development gaat over de uitrusting, hardware, software, procedures en technische kennis die nodig zijn om inputs om te zetten in outputs;
  • Infrastructure dient de noden van de onderneming en omvat departementen zoals boekhouding, financiering en planning.

Het is belangrijk de activiteiten, die waarde toevoegen aan de technologie, te identificeren. Zo kan men nagaan waar in de value chain het proces moet worden bijgestuurd om een beter resultaat te krijgen. Deze resultaten kunnen zich uiten in een daling van de kosten. De analyse van de waardetoevoegende activiteiten geeft ook aan waar het proces zich nog meer kan onderscheiden. Via een differentiatie strategie probeert de onderneming uniek te zijn in sommige dimensies. Men selecteert hierbij enkele attributen die door vele kopers als belangrijk ervaren worden. Vervolgens positioneert men zich op een unieke manier om deze behoeftes in te vullen.

De value chain volgens Porter / Bron: Dinesh Pratap Singh, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)De value chain volgens Porter / Bron: Dinesh Pratap Singh, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Uitleg value chain

De value chain van Porter geeft inzicht van de activiteiten van een organisatie. Al deze activiteiten komen in elke organisatie voor ze worden alleen anders ingevuld. De samenstelling en de invulling van deze activiteiten geeft een concurrentie voordeel of juist niet. Organisaties moeten een goede samenstelling en invulling maken van secundairen en primaire activiteiten, dit zal er dan voor zorgen dat zij beter presteren. Er bestaat ook iets als een kritische succesfactoor, met deze chain is het mogelijk de kritische succesfactoor op te sporen. De kritische succesfactoor is eigenlijk gewoon de beste schakel van een bedrijf. Een voorbeeld, een bedrijf kan een innovatief productieproces hebben wat de organisatie een voordeel geeft tenopzichte van de concurrentie. Al deze activiteiten komen in elke organisatie voor ze worden alleen anders ingevuld.
© 2008 - 2024 Aron, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Kanker: leverkankerEr zijn twee soorten leverkanker: primaire en secundaire leverkanker. Primaire leverkanker betekent dat de kanker in de…
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Naast primaire voorwaarden zijn er secundaire voorwaarden, zoals een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding en een d…
Hoe maak je de kleur bruin?Veel mensen hebben geen idee hoe ze bruin maken, het staat immers niet op de kleurencirkel. Je kunt bruin maken door de…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…

Structuur van het bedrijfStructuur van het bedrijfZolang er bedrijven bestaan, bestaan er ook al regels en een structurering van het bedrijf. Was het vroeger echter (onge…
Uitleg van de DESTEP analyse (externe analyse)Uitleg van de DESTEP analyse (externe analyse)De destep, destiep, destemp of pest analyse zijn bijna hetzelfde. Ze hebben hetzelfde doel, het is bedoeld om een beeld…
Bronnen en referenties
Aron (60 artikelen)
Laatste update: 24-04-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.