Marketing audit

Wat is een marketing audit? Een marketing audit is een onderzoek naar de omgeving, doelen, strategien en activiteiten van een onderneming.Bij elke onderneming moeten deze punten duidelijk zijn en naar voren komen. Hieronder een duidelijk uitgewerkte marketing audit, die je goed kan gebruiken voor het zelf maken van je marketing audit en om informatie uit te halen. De marketingfunctie kan allereerst opgedeeld worden in landelijke activiteiten versus lokale activiteiten. Dit houdt in dat een belangrijk deel van de marketingfunctie vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam wordt ingevuld en het ander deel lokaal door de Victoriebank ter plaatse. Op het hoofdkantoor zijn vier zichtbare afdelingen die zich bezig houden met marktbewerking.

Deze afdelingen zijn:

  1. Centrale Marketingafdeling
  2. Afdeling Particulieren Basis
  3. Afdeling Particulieren Top
  4. Afdeling Bedrijven

De drie laatst genoemde afdelingen ontwikkelen landelijke marketingacties voor hun eigen segmenten waar alle lokale Victoriebanken aan mee dienen te doen. Het bedenken van strategische hoofdlijnen, positioneringvraagstukken onderzoeken van mogelijke overnamekandidaten, de integratie van internet en het schrijven van strategische marketingplannen voor de Victorie-Groep ligt bij de centrale marketingafdeling. De centrale marketingafdeling stuurt formeel ook de drie andere afdelingen aan. In totaal zijn er 53 medewerkers werkzaam bij de bovenstaande vier afdelingen. Deze 53 medewerkers vertegenwoordigen 44 FTE’s (volledige banen).

Naast het uitvoeren van landelijke acties wordt van elke lokale bank ook verwacht dat ze jaarlijks een marketingplan schrijven. De bedoeling is dat de landelijke acties in het lokale marketingplan worden meegenomen. Het hoofdkantoor in Rotterdam laat daarom half november al de planning distribueren van de marketingacties voor het komende jaar. Mocht er nog ruimte zijn naast de landelijke acties dan mogen lokale banken eigen lokale activiteiten ontwikkelen, uiteraard passend binnen de uitgangspunten van de Victorie-Groep. Boven het marketingplan staat dan nog het Businessplan, dat geldt voor de gehele bank voor een periode van 3 tot en met 5 jaar.

Het lokale marketingbeleid in Dronten ligt voornamelijk bij de afdelingen. De directeur van de bank heeft wel het formele eindwoord maar hij laat het helemaal over aan de drie afdelingsmanagers en hun medewerkers. Binnen de Victoriebank Dronten zijn dat de volgende functies en medewerkers die zich daar mee bezig houden:
  • Drie groepen adviseurs, tien in de afdeling Particulieren Basis, vijf in de afdeling Particulieren Top en zeven in de afdeling Bedrijven
  • Twee binnendiensten, voor Particulier Basis en Top een binnendienst van zeven medewerkers en een binnendienst voor Bedrijven van vier medewerkers
  • Een call-center met drie medewerkers
  • Een drietal managers

Kijk voor meer informatie en/of een marketingcommunicatieplan op: Marketingcommunicatieplan.
© 2008 - 2024 Flix, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Effectief stappenplan voor de interne kwaliteitsauditEffectief stappenplan voor de interne kwaliteitsauditEen ISO-kwaliteitscertificaat geeft aan dat de diensten en producten van de onderneming op een kwalitatief verantwoorde…
Waarom is marketing zo belangrijk?Waarom is marketing zo belangrijk?Marketing is niet alleen maar een reclamespotje of een krantenartikel, die tijd zijn wij allang voorbij. Marketing is ve…
Kwaliteitscertificaat IS0 9001, een must voor ieder bedrijfKwaliteitscertificaat IS0 9001, een must voor ieder bedrijfISO 9001 is een norm voor kwaliteitsmanagement. Zonder ISO 9001 certificaat kan een grotere onderneming eigenlijk niet m…

MarketingcommunicatieplanMarketingcommunicatieplanEen duidelijk, uitgebreid en goed voorbeeld van een marketingcommunicatieplan. Handig voor uw onderneming en u kunt hier…
Het 7S Model met voorbeeldHet 7S Model met voorbeeldHet 7s model is een marketing model dat de kwaliteit van de prestaties van een onderneming meet. Hierdoor krijg je een g…
Flix (26 artikelen)
Gepubliceerd: 22-08-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.