InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marketing automation: tools, toepassing en implementatie

Marketing automation: tools, toepassing en implementatie

Marketing automation: tools, toepassing en implementatie Marketing automation is het door software aan laten sturen van de marketing. Door de toepassing van marketing automation wordt de communicatie volledig gedaan op basis van klantdata. Hierdoor wordt de marketing persoonlijker en relevanter. Elke groep klanten krijgt een andere marketingboodschap via een ander kanaal. Er zijn verschillende zogenoemde marketing automation tools beschikbaar voor de toepassing van marketing automation. Elk van deze marketing automation software heeft zijn voor- en nadelen. Bij de implementatie van marketing automation is er een behoorlijke verandering van de cultuur van een marketingafdeling nodig.

Traditionele marketing

Traditioneel wordt marketing door verschillende mensen uit een bedrijf gedaan op globaal niveau. Vaak op onderbuikgevoel en een klein beetje achtergrondinformatie. Marketing is toch vaak 'trial and error', wat betekent dat er steeds dingen worden geprobeerd tot iets werkt. Voor een groot bedrijf met meerdere vestigingen en een enorm klantenbestand kan dit soms lastig zijn. Een erg groot bedrijf heeft vaak erg veel data van klanten, maar het is lastig om deze data in de praktijk te gebruiken.

Klanten verwachten anno 2017 dat ze persoonlijk worden benaderd. Als dezelfde folder naar alle, bijvoorbeeld 500.000, klanten van een bedrijf wordt gestuurd heeft dit een erg lage 'return on investment'. Elke klant heeft namelijk een andere gedachten en gedrag. Voor de marketingafdeling is het personaliseren van de communicatie voor zon enorme groep klanten echter bijna onmogelijk zonder de juiste middelen.

Wat is marketing automation

Marketing automation is, zoals de naam al zegt, het automatiseren van de marketing. Dit wordt gedaan door middel van kunstmatige intelligentie. Door de marketing te automatiseren is het mogelijk om zelfs met een groot klantenbestand, persoonlijke en relevante boodschappen naar de klanten te sturen. Er zijn steeds meer verschillende kanalen waarmee marketeers kunnen communiceren met hun klanten, denk aan e-mail, sociale media of post. Doordat het klantenbestand vaak erg groot is, is het moeilijk om de juiste boodschap naar elke klant te communiceren. Bij marketing automation wordt software ingezet om dit te bereiken. Marketing automation is dus eigenlijk een geavanceerde vorm van 'customer relationship management' (CRM).

Toepassing marketing automation

De toepassing van marketing automation is het gebruiken van alle data van de klanten om automatisch gepersonaliseerde boodschappen de versturen naar deze klanten.

Data

Bij marketing automation wordt er gebruik gemaakt van alle data die een bedrijf op dat moment van een klant heeft. Alle data komt in één grote database. Hier wordt bijvoorbeeld opgeslagen welke producten een klant eerder heeft gekocht, hoe vaak de klant naar de winkel komt en hoeveel hij gemiddeld besteedt per aankoop. Daarnaast kan er, door de klant in te laten loggen op de Wifi in de winkel, bijvoorbeeld ook worden bepaald welke route deze in de winkel loopt.

Gepersonaliseerde communicatie

De software die bij marketing automation wordt ingezet, gebruikt al deze data om naar elke klant de juiste communicatie te sturen. Op basis van de data wordt bepaald in welke producten de klant interesse heeft, maar ook via welk kanaal de klant het meest effectief kan worden bereikt. Op deze manier wordt de direct marketing naar de klant gepersonaliseerd.

Marketing automation tools

Er zijn erg veel marketing automation tools op de markt. De meest bekende zijn HubSpot, Marketo, Eloqua en Pardot. De verschillen tussen de tools zijn vaak erg groot. De meest belangrijke verschillen tussen de verschillende marketing automation tools zijn echter; prijs, gebruiksvriendelijkheid en de integratie met jouw huidige software (zoals bijvoorbeeld een CRM-systeem). Daarnaast spelen de persoonlijke voorkeuren een rol. De ene marketing automation tool is meer gespecialiseerd in e-mail, waarbij een andere tool meer gericht is op sociale media.

Kerntaken marketing automation tools

Over het algemeen wordt een marketing automation tool gebruikt om een aantal kerntaken uit te voeren, namelijk:

  • Het ontwikkelen, analyseren en managen van marketingcampagnes;
  • Het analyseren van het gedrag van klanten en dit opslaan in een database;
  • Door de gepersonaliseerde communicatie zoveel mogelijk sales genereren.

Implementatie marketing automation

Doordat de marketing heel anders wordt ingestoken dan voorheen moet er, bij de implementatie van marketing automation, een verandering plaatsvinden in de cultuur van een bedrijf. De marketing automation tools worden geprogrammeerd met wat ze moeten doen en daarna moet de software zijn werk doen. Het is voor de marketeers dus noodzaak om de controle uit handen te geven aan de software. Het onderbuikgevoel kan dus zeggen dat er een bepaalde campagne ingezet moet worden, maar als de data dit niet ondersteunt zal de campagne niet worden ingezet door de marketing automation tool. Dit kan tot frustraties zorgen bij de traditionele marketeers. Het is dus belangrijk om dit langzaam te integreren in de organisatie. Door daarnaast het personeel goed in te lichten over de veranderingen en de mogelijk gevolgen hiervan kan er op een geleidelijke manier over worden gegaan van traditionele marketing naar marketing automation.

Lees verder

© 2017 Schrijversblock, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Customer Relationship Management (CRM) uitgelegdCustomer Relationship Management (CRM) is gelijk aan relatiemarketing of verkoopbeheersysteem. Het is een systeem waarme…
Kies de juiste marketing softwareJe wenst zoveel mogelijk bezoekers naar je website te lokken? Hiervoor heb je een grondige marketing nodig. Je zou wille…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Negative Space / Pexels
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Marketing_automation
  • https://www.ventureharbour.com/best-marketing-automation-software-infusionsoft-vs-ontraport-vs-marketo/

Reageer op het artikel "Marketing automation: tools, toepassing en implementatie"

Infoteur: Schrijversblock
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Moderne marketing
Schrijf mee!