Online marketing met Instagram

Instagram is een social-mediaplatform waar de gebruikers vooral op hun mobiele telefoon op inloggen. Het is bedoeld om je foto’s te delen met de wereld. Het merendeel van de gebruikers zijn particulieren, maar het is ook bij uitstek geschikt voor bedrijven. Instagram is heel visueel ingesteld, dus de perfecte plek om prachtige foto’s te delen van bijvoorbeeld je producten, of achter de schermen van je bedrijf.

Wat is Instagram

Instagram was in eerste instantie een app voor op je mobiele telefoon waarmee je foto’s kon delen met de mensen die jouw account volgden. Sinds 2016 is er ook een desktopversie om op je computer op in te loggen. Instagram draait geheel om foto’s. Het platform werkt met vierkante foto’s die je ter plekke kan nemen of kunt selecteren uit de bibliotheek op je telefoon. In de app kun je de foto’s nog verder bewerken, bijvoorbeeld door ze bij te snijden of door een filter te kiezen om over de foto heen te gooien. Dan kun je er een tekst bij zetten. Van de tekst zijn slechts een paar regels leesbaar voor iedereen die langs de newsfeed scrolt. Als je wilt dat mensen de hele tekst lezen is het belangrijk om die eerste paar regels extra aantrekkelijk te maken zodat ze op ‘lees meer’ klikken.

Instagram is leuk om allerlei momenten uit jouw dagelijkse leven te delen met vrienden en familie, maar het is ook bij uitstek geschikt voor online marketingstrategieën. Dus als je een bedrijf runt, een blog schrijft, of producten verkoopt is Instagram een leuke vorm van social media om je klanten mee te vinden en te bereiken.

Wat wil je bereiken met je Instagramprofiel

Voordat je begint is het belangrijk om te bedenken wat het doel is van je Instagramprofiel. Wil je je producten direct vanaf je Instagram verkopen? Wil je dat mensen doorklikken naar je site? Ook als je al een Instagramprofiel hebt is het handig om goed te bedenken wat je ermee wilt bereiken. Als je al een online marketingstrategie hebt kun je die ook mooi gebruiken als basis voor je Instagram-marketingstrategie.

Bij je profiel kun je een korte tekst over jezelf en je bedrijf schrijven. Je hebt een beperkt aantal karakters, dus bedenk goed welke aspecten van je bedrijf, je product of jezelf je hierin wilt toelichten. Verder is je profiel de enige plek op Instagram waar je een link kunt plaatsen, dus dit kan niet in de beschrijvingen bij je foto’s. Als je weet wat het doel is van je Instagram weet je ook welke link je hierin moet zetten. Dit kan zijn naar je website, naar een sign-upformulier voor je nieuwsbrief, naar je Etsy Shop, of nog iets anders. Je kunt je link ook steeds veranderen, afhankelijk van wat voor foto’s je plaatst, en zo mensen steeds naar je meest recente blogs sturen via je profiel bijvoorbeeld.

Als je doel is om je producten te verkopen dan moet je zorgen dat je mooie en aantrekkelijke productfoto’s op Instagram zet, en daarbij dan ook duidelijk aangeven waar mensen ze kunnen kopen. Is je doel om mensen naar je website te krijgen om je blogs te lezen, dan kun je bijvoorbeeld goede quotes uit je artikelen halen en die over mooie foto’s plakken. En dan schrijf je erbij dat ze meer informatie kunnen vinden op je blog. Foto’s van je werkplek en werkproces doen het ook vaak goed, en geven een goede sfeerimpressie van je bedrijf.

Kwalitatief goede en relevante foto’s die passen bij je Instagram online marketingstrategie

Instagram is een visueel medium. Gebruikers scrollen door hun feed om foto’s te bekijken. Doordat ze scrollen krijgen de meeste foto’s slechts een paar seconden van hun tijd. Als jouw foto eruit springt, blijven ze misschien iets langer hangen om ook de beschrijving bij de foto te lezen. Het is dus belangrijk dat je mooie en relevante foto’s hebt. Als je hele Instagram om lekker eten draait, is het misschien niet handig om er ineens een foto van je hond of je kinderen op te zetten. Aan de andere kant vinden mensen het misschien juist leuk om je ook eens op een andere manier te zien. Maar denk hier in ieder geval goed over na en wees heel gericht en bewust met het plaatsen van foto's.

Als je naar iemands Instagram doorklikt zie je een overzicht van al zijn of haar foto’s in rijen van drie. Het mooiste is als je daarbij een constante stijl aanhoudt. Dus bijvoorbeeld alles in hetzelfde kleurenschema, of steeds om en om een foto en een quote. Denk er goed over na welke stijl goed bij jou en jouw merk past en probeer daar consequent in te zijn.

Hashtags

Door je foto’s te taggen met de juiste woorden en hashtags kunnen mensen je foto’s makkelijk vinden. Ga er dus eens goed voor zitten en bedenk welke hashtags je wilt gebruiken. Tag altijd de naam van je bedrijf. Kijk dan nog eens naar je doel en je doelgroep en van daar uit kun je vast veel hashtags verzinnen. Als je bijvoorbeeld kleding maakt wil je mensen bereiken die die kleding willen kopen. Dus zoek je tags als #fashion, #menswear, #kinderkleding, etc. Zorg dat de tags van toepassing zijn op wat je verkoopt, en ook op je potentiële klanten. Dus tag de foto’s van je hondenfashionlijn niet met de hashtag #catsofinstagram, want op die manier krijg je niet de klanten en de mensen die je wilt naar jouw profiel. Het is handig om een klein bestandje te maken met een overzicht van hashtags de goed bij jou en je doelen passen. Op die manier kun je snel je foto's van hashtags voorzien, zonder dat je er elke keer een uur over na moet denken.

De hashtags kun je in het commentaar onder je foto gebruiken. Maar je kunt dat stukje ook gewoon gebruiken om een goedlopende en makkelijk te lezen tekst bij de foto te zetten. Zet daarna al je hashtags in de eerste reactie op je foto. Op die manier heb je toch alle hashtags erbij staan en wordt je foto daarmee gevonden, maar ziet het er niet lelijk uit in je fotobeschrijving. Op dit moment (2017) kun je tot dertig hashtags gebruiken, dus wees hiermee creatief, en doe een beetje onderzoek naar welke hashtags de mensen die jij zoekt als klant of volger zelf gebruiken om dingen te zoeken en te beschrijven.

Een loyale groep volgers krijgen op Instagram

Een goede manier om snel een groep volgers en een netwerk op te bouwen op Instagram is door het volgen van gelijkgestemden. Dus ga op zoek naar mensen die jij bewondert op jouw vakgebied, naar jouw ideale klanten en naar mensen met wie je wel zou willen samenwerken. Volg de profielen die je interessant vindt en laat regelmatig nuttige en leuke reacties achter. Je zult merken dat veel mensen die jij volgt jou ook gaan volgen. Niet iedereen natuurlijk, maar dat is ook niet zo erg want je wilt vooral mensen die echt interesse hebben. Als je dagelijks of wekelijks probeert reacties te schrijven bij foto’s van nieuwe mensen die jij interessant vindt, zal je eigen publiek ook meegroeien.

Je zult merken dat veel Instagrammers werken volgens het ‘volgers voor volgers’-systeem. Dat wil zeggen dat ze heel veel mensen gaan volgen in de hoop dat deze hen terugvolgen. Als je ze dan niet binnen een paar dagen terugvolgt stoppen ze ook weer met jou volgen. Dit kan een goede strategie zijn om snel veel volgers te krijgen, maar dit zijn niet per se de loyale volgers die je zoekt. Je hebt meer aan tien oprecht geïnteresseerde volgers dan aan honderd volgers die je alleen maar volgen zodat je hen volgt.
© 2017 - 2024 Mieka, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat? Instagram is een gratis applicatie voor de mobiele telefoon, Tegenwoordig heeft Instagram meer da…
6 Tips voor meer volgers op Instagram6 Tips voor meer volgers op InstagramInstagram is één van de grootste internationale sociaal media sites van dit moment. Op Instagram wordt voornamelijk geco…
Fotografie met InstagramFotografie met InstagramKlik op mij, vind mij leuk, kijk naar mijn foto’s en deel het met de wereld. Naast alle sociale media zoals Facebook en…
Instagram Stories: Mogelijkheden en verschillen met SnapchatInstagram Stories: Mogelijkheden en verschillen met SnapchatDoor middel van diverse applicaties kan je met je mobiele apparaten in contact blijven met je sociale netwerk. Zo is het…

Marketing automation: tools, toepassing en implementatieMarketing automation: tools, toepassing en implementatieMarketing automation is het door software aan laten sturen van de marketing. Door de toepassing van marketing automation…
Omnichannelmarketing: een strategie in de retailOmnichannelmarketing: een strategie in de retailOmnichannelmarketing is een vorm van marketing waarbij verschillende verkoopkanalen op elkaar af worden gestemd. Bedrijv…
Bronnen en referenties
  • http://www.instagram.com
Mieka (82 artikelen)
Gepubliceerd: 25-01-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.