InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Marketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrix

Marketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrix

Marketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrix Als de sterktes en zwaktes bekend zijn geworden uit de interne analyse en de kansen en bedreigingen uit de externe analyse, is het mogelijk om een SWOT-analyse te maken. Hiermee worden alle onderdelen in een duidelijk overzicht weergegeven. Hierna wordt de confrontatiematrix opgesteld om te kijken waar de organisatie kan groeien of zich juist van moet terugtrekken.

SWOT-analyse

SWOT is een afkorting die staat voor strengths, weaknesses, opportunities and treats. Vertaalt is dit ook wel sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Deze onderdelen zijn uit de interne analyse en de externe analyse naar voren gekomen en hebben betrekking op het bedrijf waarover het marketingplan gaat.

Voor elk onderdeel worden er minimaal drie aspecten geselecteerd en in volgorde van belangrijkheid geplaatst. Meerdere factoren kunnen ook worden genoemd als deze belangrijk worden gevonden. Echter wordt alleen de top 3 meegenomen naar de confrontatiematrix.

In de onderstaande tabel is een voorbeeld te zien van een SWOT-analyse

SterktesZwaktes
1. Prijs1. Verkoopafdeling
2. Flexibiliteit2. Weinig klanten
3. Hoogopgeleide professionals3. Naamsbekendheid
4. Onafhankelijkheid
KansenBedreigingen
1. Groot marktpotentieel1. Markt is moeilijk te betreden
2. Geen hoge overstapkosten afnemers2. Strenge wetgeving
3. Groeiende markt3. Dominante concurrentiepositie spelers

In de SWOT-analyse is een voorbeeld weergegeven van mogelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor een bedrijf. Bij sterktes zijn vier factoren weergegeven. Dit betekent dat alleen de eerste drie factoren mee worden genomen naar de confrontatiematrix maar dat de vierde factor, onafhankelijkheid, toch belangrijk genoeg is voor een vermelding in de SWOT. De andere drie factoren zijn alleen nog belangrijker.

Confrontatiematrix

De confrontatiematrix is een manier om verbanden te leggen tussen de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen om zo tot een strategie te komen. Er ontstaan clusters die aangeven of het bedrijf moet groeien, verdedigen, verbeteren of terugtrekken.

Groeien/aanvallen

Als er een cluster ontstaat in het kwadrant sterktes/kansen wordt er gekozen om te groeien. Door middel van de kans en de sterkte te benutten kan het bedrijf groeien.

Verdedigen

Als er een cluster ontstaat in het kwadrant sterktes/bedreigingen kan de strategie verdedigen worden toegepast. Hierbij wordt de sterkte benut om een bedreiging af te weren.

Verbeteren

Als er een cluster ontstaat in het kwadrant zwaktes/kansen kan de strategie verbeteren worden toegepast. Door middel van de kans kan de zwakte worden omgezet (verbeterd) naar een sterkte.

Terugtrekken

Als er een cluster ontstaat in het kwadrant zwaktes/bedreigingen wordt de strategie van terugtrekken toegepast. Het bedrijf kan het beste zo snel mogelijk stoppen met dit onderdeel.

Sterktes S1 Prijs S2 Flexibiliteit S3 Profes-
sionals
Zwaktes Z1 Verkoop Z2 Weinig klanten Z3
Naams-
bekendheid
Totaal
Kansen
K1 Marktpotentieel ++++0 --+-1
K2 Lage overstapkosten +++ -0-1
K3 Groeiende markt ++0 --00
Bedreigingen
B1 Moeilijk te betreden +0+ -0-0
B2 Wetgeving 000 0000
B3 Concurrentiepositie ++- ----2
Totaal 6 5 1 -6 -1 -4

Hierboven wordt een voorbeeld van een confrontatiematrix weergegeven. Als twee onderdelen een licht positief verband hebben wordt er één plus (+) ingevuld. Als er een sterk positief verband is worden er twee plussen (++) ingevuld. Bij een negatief verband wordt het tegenovergestelde (-) of (--) gebruikt. Als er geen verband is wordt er een 0 ingevuld. Bij totaal worden alle scores opgeteld.

Zoals in de bovenstaande confrontatiematrix te zien is, is er een cluster bij sterktes/kansen. Hierbij liggen veel plussen bij elkaar. De strategie in dit voorbeeld zal dan ook groeien zijn op basis van de sterktes prijs en kwaliteit in combinatie met de kansen groot marktpotentieel en een groeiende markt. Daarnaast is te zien dat er een erg negatieve score is bij 'verkoop', wat betekent dat dit een punt is wat verbetert moet worden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Schrijversblock, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrixHoe maak ik een duidelijke confrontatiematrixU bent bezig met een marketingplan voor uw bedrijf, een moeilijke maar ook leuke klus. U wilt graag een zo goed mogelijk…
SWOT-analyse en confrontatiematrixDe SWOT-analyse is onderdeel van het marketingplan en de strategieontwikkeling. Deze analyse kan voor elk bedrijf gemaak…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyseHet maken van een duidelijke SWOT-analyseTegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Marketingplan: SWOT-analyse en confrontatiematrix"

Infoteur: Schrijversblock
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Strategisch marketingplan
Schrijf mee!