InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > De Marketingmix - 4 P's

De Marketingmix - 4 P's

De Marketingmix - 4 P's De marketingmix, ook wel in de volksmond De 4 P's genoemd, bestaat uit 4 elementen die nauw met elkaar verbonden zijn. Een marketingbeleid berust altijd op een uitgebreide uitwerking van de marketingmix. De elementen moeten goed op elkaar afgestemd zijn om doeltreffend te zijn. Met een stylish product dat niet gepromoot wordt kom je immers nergens!

De marketingmix bestaat uit vier elementen, ook wel de vier P's genoemd:

Product

Het Product bestaat uit de dienst of de goederen die de behoeften van de mens vervullen. Het Product bevat het feitelijke product (actual product volgens Kotler), maar ook de verpakking, de garantievoorwaarden, het merkimago, het gehele assortiment en de geboden service. Strategieën met betrekking tot het Product kunnen zijn: het assortiment uitbreiden of verkleinen.

Prijs

De Prijs bestaat uit het bedrag wat er voor het product of de dienst betaald moet worden. Elementen hierbij zijn de kostprijs, de prijzen van concurrenten en effecten van prijsdalingen of prijsstijgingen (de elasticiteit)

Strategieën met betrekking tot de Prijs zijn: welke prijsstelling hanteren we? Moet het product snel of langzaam winst opleveren? Zijn er kortingen mogelijk? Willen consumenten een hogere prijs betalen als we het product aanpassen?

De optimale prijsrange kan als volgt vastgesteld worden:
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product te goedkoop vindt
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product goedkoop vindt
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product duur vindt
  • Vraag de consument bij welke prijs hij het product te duur vindt

De ideale prijs ligt nu ergens tussen de gemiddelde "goedkoop" en de gemiddelde "duur" in. Met deze prijs bestaat de grootste kans dat het product gekocht wordt.

Promotie

Promotie bestaat uit alle activiteiten die bedoeld zijn om met de markt te communiceren en hierdoor de verkoop van het product te bevorderen. Promotie kan op talloze manieren en via verschillende kanalen gevoerd worden. Denk bijvoorbeeld aan radio, tv, de krant, tijdschriften, beurzen, direct mail etc.

Strategieën met betrekking tot promotie bevatten: reclame, sponsoring, promotie-acties, direct marketing, persoonlijke verkoop (veelal voor dure producten) en PR-activiteiten.

Plaats

Dit element wordt ook wel Distributie genoemd, dit dekt de lading beter. Het gaat er hierbij namelijk om hoe het product uiteindelijk bij de consument terecht komt. Met andere woorden: via welk distributiekanaal? Ga ik het product direct aan de consument verkopen of schakel ik een tussenpersoon in?

Strategieën met betrekking tot Distributie zijn onder andere de eventuele keuze voor groot- of detailhandels, het aantal verkooppunten, voorraden en transport. Het product moet op de juiste tijd op de juiste plaats zijn, waardoor een efficiënt distributiesysteem nodig is. Dit laatste wordt ook wel JIT genoemd. JIT staat voor Just In Time, dit betekent dat producten geleverd worden wanneer ze nodig zijn, er is dus geen sprake van voorraadvorming.

De vijf P's

Tegenwoordig wordt er steeds vaker over de vijf P's gesproken. De vijfde P staat voor Personeel, en is voornamelijk van toepassing voor dienstverlenende bedrijven. Bij deze vijfde P gaat het erom dat het personeel goed opgeleid is, dat het personeel vriendelijk is etc.

Lees verder

© 2007 - 2014 Funkyfish, gepubliceerd in Marketing (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Marketingplan: De marketingmix of de 4 PísMarketingplan: De marketingmix of de 4 PísDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in? Ev…
Elementen van de marketingmix, de 6 PísElementen van de marketingmix, de 6 PísAls aanvulling op de 4 Pís die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
Wat is marketing?Wat is marketing?Dit artikel omvat een uitleg over de betekenis van marketing, het verschil tussen verkoop en marketing en wat de definit…
Bronnen en referenties
  • Grondslagen van de Marketing door Verhage

Reageer op het artikel "De Marketingmix - 4 P's"

Reacties

Gideon, 13-05-2010 17:17 #5
De 3 P's (people - planet - profit) hebben te maken met MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). De P voor people in deze heeft een andere betekenis als de P voor Personeel binnen de (4 + 1) = 5 P's van de marketingmix.
People staat voor personen zowel binnen als buiten de organisatie en betreft het maatschappelijke aspect van MVO. Binnen MVO moeten de 3 P's in balans zijn.
De P voor personeel is inderdaad zoals hierboven beschreven in het artikel.

Onno, 17-03-2010 09:13 #4
De vijfde P voor Personeel klopt wel, ik heb het ook gehad in mijn opleiding en het staat duidelijk in mijn marketing boeken. Ook is bekend dat marketing verschillende namen heeft met de zelfde betekenis. Goede tekst!

Robin, 28-06-2008 15:15 #3
Leuk leuk, nu kan ik mijn praktische opdracht voor management succesvol afronden. :-)

Guido F. A. P. Ten Berge, 04-01-2008 15:48 #2
Waar geschreven wordt dat de vijfde P voor Personeel staat is in wezen onjuistheid omdat personeel onder people valt. Wellicht mag het Handboek voor ondernemen in de Nieuwe tijd (People - Planet - Profit? Prophecy) meer duidelijkheid verschaffen. Zie hiervoor website www.cndconsultancy.nl

Sjoerd, 05-10-2007 10:15 #1
Ik heb hier weinig aan gehad, de informatie van jullie kant mag wel een stukje beter :-(

Infoteur: Funkyfish
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing NIMA A
Reacties: 5
Schrijf mee!