Redenen om sociale media in te zetten binnen organisaties

Redenen om sociale media in te zetten binnen organisaties In het algemeen is sociale media een online middel om mensen met elkaar te verbinden. Voor bedrijven kan het erg interessant zijn om sociale media in te zetten. Sociale media geeft het publiek een stem online en zorgt dat de communicatie makkelijker verloopt. Via sociale media is het mogelijk om meningen uit te wisselen, gesprekken te voeren of zelfs samen te werken. Sociale media begint met communicatie, maar kan overgaan tot samenwerking en co-creatie. Het delen van meningen, inzichten en ervaringen kan worden gedaan in vele vormen, zoals tekst, audio en video. Het kan voorkomen in verschillende plaatsen en platforms, bijvoorbeeld, Twitter, Facebook en YouTube. Afhankelijk van de doelstellingen van een bedrijf kan sociale media verschillende mogelijkheden bieden voor bedrijven. Het is belangrijk om in gedachten te houden dat sociale media met duidelijke marketing doelstellingen moeten worden vastgesteld. Met andere woorden, sociale media is geen doel maar een middel om een doel te bereiken. Hieronder staan verschillende redenen om sociale media in te zetten.

Branding en interactie

Een van de belangrijkste redenen voor bedrijven om sociale media te gebruiken is branding en naamsbekendheid. Als gevolg van sociale media toe te passen in de site en de marketing boodschap van een bedrijf, is de naamsbekendheid onder de gebruikers gestimuleerd. Het is ook mogelijk om direct te communiceren met bestaande en potentiële klanten. Deelname van een organisatie op de verschillende platforms kan bijdragen aan een sterke persoonlijke ervaring bij de doelgroep. Sociale media maken het makkelijker om te bouwen en te onderhouden van de relaties die er zijn en uiteindelijk kan het leiden tot meer vertrouwen in de betreffende organisatie.

Sociale werving van werknemers

Sociale media maken sociale werving mogelijk omdat het eenvoudig te lokaliseren is en potentiële werknemers kunnen sneller benaderd worden. Dit is vooral interessant voor bedrijven die moeilijk aan geschikte personeel komen. Het is ook een manier voor werknemers om hun mening over hun werkgevers online te geven waarmee een organisatie persoonlijker en aantrekkelijker wordt voor potentiële werknemers en klanten.

Marktonderzoek en vermindering van de kosten voor marketing

Het doen van onderzoek door middel van sociale media is eenvoudig omdat veel informatie wordt gedeeld door verschillende manieren op verschillende platforms of gemeenschappen. Het is ook veel goedkoper en kan zelfs worden gebruikt om concurrenten te analyseren.

Verkoopondersteuning en relatiebeheer

Door het volgen van online conversaties onder klanten kan de behoeften van de klant in kaart worden gebracht. Hierop kunnen bedrijven anticiperen en daardoor het genereren van meer winst. Als bedrijven zorgen voor een goede, kwalitatieve informatie kunnen zij zorgen voor een positieve invloed op het koopproces. Sociale media bieden ook kansen om relatiebeheer een nieuwe dimensie te geven.

Interne communicatie en concurrentievoordeel

Interne communicatie is een van de belangrijkste mogelijkheden van sociale media maar ook de minst gebruikte. Men zou kunnen denken aan een sociaal intranet, of een Twitter-dienst voor intern gebruik. Bij het gebruik van sociale media kan een organisatie een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen. Veel bedrijven zijn echter traag bij de vaststelling van sociale media; meer dan 90% van de bedrijven zegt geen specifieke strategie op het gebied van online marketing te hebben. Bedrijven kunnen sociale media gebruiken voor innovatie en product optimalisatie. Bij het gebruik maken van sociale media zal het hun waardevolle feedback voor verbeteringen inwinnen.

Verkorting van het verkoopproces

Social media bieden nieuwe mogelijkheden om kennis met de doelgroep te delen en als gevolg verkorten zij het verkoopproces. De verschillende middelen en platformen bieden nieuwe mogelijkheden om sneller te communiceren met klanten over het aanbod. Het vertrouwen in de organisatie als potentiële leverancier zal het verkoopproces versnellen.
© 2014 - 2024 Leefnu, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Gratis tool: social media policy voor bedrijvenGratis tool: social media policy voor bedrijvenSociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar…

Verkooptechnieken: hoe verkopers jou kunnen overtuigenVerkooptechnieken: hoe verkopers jou kunnen overtuigenIedereen kent het wel: je loopt door de stad en wordt aangesproken door meestal jonge mensen die je een goed doel ‘wille…
Wat houdt de marketingtool bartering in?Wat houdt de marketingtool bartering in?Het is ouderwets maar tegelijkertijd ook weer relatief nieuw: bartering. In gewoon Nederlands betekent het niet meer dan…
Bronnen en referenties
  • Marketingonline, http://www.marketingonline.nl/bericht/toepassingsmogelijkheden-voor-social-media, bezocht op 16-07-2014
  • Slideshare, http://www.slideshare.net/Veldwijk/kansen-van-social-media-voor-b2b-rapport, bezocht op 16-07-2014
Leefnu (2 artikelen)
Gepubliceerd: 30-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.