Freemium business model

Freemium is een combinatie van de woorden ‘free’ en ‘premium’, het is een business model dat gratis en premium producten aanbiedt. Ten eerste wordt gratis een simpele dienst verleend dat wel kwaliteit heeft, waarna mensen het complete premium product kunnen kopen dat over meer functies beschikt. Het principe van freemium is dus het gratis weggeven van producten en het verkopen van premium producten.

Toepassing

Het freemium model wordt onder andere toegepast op digitale producten als software, media en spellen. Hierbij moet aan mensen gegeven worden wat zij zelf willen. Er moeten dus geen ‘halve’ dingen worden weggegeven, waarbij aanvullende producten gekocht moeten worden. Denk hierbij aan een gratis scheerapparaat, terwijl de mesjes gekocht moeten worden. De volgende diashow zal dit onderbouwen en verduidelijken.

Ontstaan

Het model is al in gebruik sinds de tachtiger jaren. Toen werd het toegepast via floppy’s of Cd-rom’s en er werden tijdelijke of simpele producten gegeven. Dit diende in de meeste gevallen ter promotie van een complete versie waarvoor betaald moest worden. In de simpele versie werd software gegeven waarvan het produceren ervan weinig kosten gaf, helemaal als er veel werd geproduceerd waren de kosten per product laag. Om deze reden werd er weinig verlies gemaakt en kon het gratis weggegeven worden.

Hoe is dit mogelijk?

Terwijl vaak maar 5% tot 10% van de gebruikers daadwerkelijk het product koopt, is het alsnog een goed werkend model. Dit komt doordat het maken van de gratis producten erg goedkoop is geworden voor de bedrijven, ook in grote hoeveelheden. Dit gebeurt tegenwoordig vooral digitaal en zo via het internet. Hoewel het percentage betalende gebruikers zo laag is, kan er dus alsnog makkelijk winst worden gemaakt.

Het freemium model werkt niet voor ieder product. Als mensen de gratis versie prima vinden, zullen er namelijk te weinig betalende gebruikers zijn. Met alle (misschien wel duizenden) gratis gebruikers zijn de productiekosten toch veel hoger dan de inkomsten en kan het bedrijf failliet raken.

Beperkingen

De gratis versie van het product is dus beperkt in mogelijkheden en functies ten opzichte van het premium product. Beperkingen kunnen bijvoorbeeld zijn: sommige functies niet geven, een tijdslimiet hebben of de gebruikers minder ruimte geven. Ook kunnen bedrijven er voor kiezen dat de gratis software op slechts één computer geïnstalleerd kan worden, alleen voor bijvoorbeeld studenten is of dat mensen met de gratis versie niet geholpen worden met vragen.

Een aantal bekende voorbeelden van freemium modellen en de beperkingen zijn:
  • Skype: extra functies als bellen met meerdere personen tegelijk kosten geld.
  • Spotify: de mensen die niet betalen voor dit programma kunnen per maand maar een beperkt aantal minuten of uren luisteren naar muziek via dit programma.
  • SQL Server Express: hierbij krijgen mensen met een gratis account minder opslagruimte in GB dan mensen met een betaald account.

Microsoft Office maakt gebruik van ongeveer hetzelfde idee; dit kan gratis worden gedownload voor een proeftijd van 30 dagen. Alle functies kunnen hierbij worden gebruikt en na 30 dagen werkt de gehele software niet meer. Om deze redenen valt het niet onder freemium modellen. Hierbij vindt namelijk nooit een tijdslimiet plaats waarbij de software vervolgens helemaal niet meer werkt.
© 2014 - 2024 Qzweers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het Freemium verdienmodelFreemium is een samenvoeging van de termen ‘free’ en ‘premium’. Het freemium verdienmodel houdt in dat het product of de…
Wat is een verdienmodel?Wat is een verdienmodel?De wijze waarop een bedrijf geld verdient, wordt het verdienmodel genoemd. Er zijn veel verschillende manieren voor orga…
Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Gratis Virusscanner of een Betaalde Virusscanner?Een gratis virusscanner werkt even goed als een betaalde virusscanner en soms zelfs beter. Je leest hier waarom dit zo i…

Geen korting geven; je prijs niet verlagenGeen korting geven; je prijs niet verlagenEen prijsverlaging kun je inzetten om een consument of klant te verleiden om jouw product of dienst te kopen. Een lagere…
Het onderhouden van een loyaliteitsplanHet onderhouden van een loyaliteitsplanEr worden constant goede plannen geschreven door organisaties, met betrekking op loyaliteit of marketingcommunicatie. Al…
Bronnen en referenties
  • http://www.slideshare.net/froberg/meet-freemium-presentation?from=ss_embed#btnNext
  • http://www.freemium.org/what-is-freemium-2/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Freemium
  • http://techcrunch.com/2012/11/04/should-your-startup-go-freemium/
  • http://www.investopedia.com/terms/f/freemium.asp
  • http://online.wsj.com/article/SB10000872396390443713704577603782317318996.html
Qzweers (6 artikelen)
Gepubliceerd: 29-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.