InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Elementen van een Marketingplan

Elementen van een Marketingplan

Elementen van een Marketingplan Het schrijven van een goed marketingplan is niet eenvoudig. Het moet kort en bondig zijn en alle essentiële onderdelen moeten aanwezig zijn. Daarom hieronder een kort overzicht van de essentiële componenten van een marketingplan.

Titelpagina

Zorg voor een goede lay-out. De volgende elementen moeten vermeld worden op de voorpagina:
  • De naam van het product
  • De periode waarvoor het plan is opgesteld (meestal een jaartal)
  • Je eigen naam en functie
  • De persoon voor wie het plan is bedoeld (de marketingmanager bijvoorbeeld)
  • De datum waarop het plan wordt ingediend

Executive Summary

De executive summary is zeer belangrijk, omdat de meeste mensen alleen deze lezen, en niet de rest van het plan. Het is een korte samenvatting (maximaal 2A4) van de belangrijkste punten uit het plan.

Inhoudsopgave

Dit spreekt voor zich. Zorg voor een net en duidelijk overzicht.

Inleiding

Dit is niet altijd nodig. Beschrijf hierin bijvoorbeeld het nieuwe product, en iets over de markt en de concurrentie.

Situatie- en SWOT-analyse

In de situatieanalyse bestaat uit een externe en een interne analyse. In de externe analyse worden de voornaamste omgevingsfactoren benoemd die effect hebben op de onderneming. In de interne analyse komen de uitgangspunten van het bedrijf en het product naar voren. De externe analyse beschrijft dus de kansen en bedreigingen, de interne de sterktes en de zwaktes. Deze worden vervolgens tegenover elkaar gezet in de SWOT-analyse.

Ondernemingsstrategie en -doelstellingen

Hier worden de strategie van de onderneming en haar doelstellingen toegelicht. Deze zijn meestal te vinden in het ondernemingsplan van het bedrijf.

Strategische opties

Hier wordt beschreven welke opties er mogelijk zijn voor het bedrijf. Met behulp van de situatie- en SWOT-analyse wordt vervolgens bekeken welke opties als beste uit de bus komen.

Marketingdoelstellingen

Beschrijf hier wat het bedrijf het komende jaar (jaren) wil bereiken op marketinggebied. Bijvoorbeeld het verhogen van de naamsbekendheid van een product. De doelstellingen moeten SMART geformuleerd worden (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.)

Marketingstrategie

Dit is de manier waarop we de doelstellingen willen gaan verwezenlijken. Welke instrumenten gaan we hiervoor inzetten? Een veelgebruikt model bij de marketingstrategie is het Ansoff-model, dit model bevat vier groeistrategieën (marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie.)

Marketingmixinstrumenten

Dit is een verdere uitwerking van de marketingstrategie en bestaat uit vier onderdelen:
  • Productbeleid (kwaliteit, verpakking, imago)
  • Marketingcommunicatiebeleid (reclame, persoonlijke verkoop, promotieactiviteiten)
  • Prijsbeleid
  • Distributiebeleid (distributiekanalen)

Budgetten, controle en bijsturing

Dit onderdeel bevat een overzicht van de kosten en baten, een evaluatiesysteem, en de manier hoe eventueel bijgestuurd moet worden.

Bijlagen

Een marketingplan bevat meestal als bijlage een contingentieplan. Dit is een plan waarin wordt beschreven hoe problemen opgelost gaan worden, bijvoorbeeld de introductie van een concurrerend product.

Bron: Grondslagen van de marketing door Verhage

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
SWOT-analyse en ConfrontatiematrixDe SWOT-analyse is een van de meest bekende, en meest gebruikte marketinginstrumenten. Het is dan ook een zeer nuttig in…
Marketingplanning en strategieontwikkelingMarketingplanning en strategieontwikkelingPlanning en strategieontwikkeling vinden plaats op verschillende niveaus. We onderscheiden de concernstrategie, de onder…
De opbouw van een marketingplanOp zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je produc…
Concurrentieanalyse makenConcurrentieanalyse makenDe externe analyse is de eerste stap van een marketingplan. Maar ook bij het bepalen van de juiste positionering is de e…

Reageer op het artikel "Elementen van een Marketingplan"

Reacties

Leo, 16-04-2010 13:22 #2
Jazekeker. Dat lijkt mij vrij logisch, vooral de concurrentiestrategie. Die past bij de externe analyse. Je kunt immers niet weten welke strategie je moet hanteren, als je niet weet wie er in de markt actief is!

Koesje, 28-04-2009 04:37 #1
Mijne heren,

Ik wilde vragen of er een concurrentiestrategie en een segmentatiestrategie erbij hoort in een strategisch marketingplan? Moet dat wel?

Groetjes

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 04-01-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Marketing NIMA A
Reacties: 2
Schrijf mee!