Marketingmix 4 P's en overige

Een marketingmix zijn een aantal instrumenten die gebruikt kunnen worden bij het opzetten en beheren van marketingstrategie. De marketingmix wordt veel in de praktijk toegepast, vooral in ondernemingsplannen.

Marketingmix

Voordat er strategieën bedacht worden met behulp van de marketingmix, wordt er vaak een onderzoek verricht. Bij het onderzoek wordt er gezocht naar de trends en hypes die zich in de markt bevinden. Het is belangrijk om een beeld te krijgen van de toekomst en daarmee strategieën toe te kunnen passen. Zelfkennis is een van de belangrijke zaken. U zal moeten weten wat uw sterke en zwakke kanten zijn. Als u een duidelijk beeld heeft over uw sterke en zwakke kanten kunt u deze kennis gebruiken om strategieën te bedenken of aan te passen in uw marketingmix.

De Mix

Product

Bij de productmix kunt u bedenken wat voor producten u levert en wat de eigenschappen van uw product zijn. Er bestaan categorieën waar producten in verdeeld kunnen worden, zoals:
  • inferieure goederen
  • normale goederen
  • luxe goederen
  • complementaire goederen
  • substitutie goederen
  • gegeven goederen
  • speciale goederen
  • veblen goederen

Sommige soorten goederen hiervan zoals de inferieure, normale en luxe goederen zijn inkomensafhankelijk. Inferieure goederen zijn goederen die minder kwalitatief zijn maar op een goedkopere prijs worden aangeboden. Normale goederen spreken voor zich zelf. Luxe goederen zijn goederen die meer kosten en meer kwaliteit bieden. Met een marktonderzoek kan er gekeken worden of er toekomst zit in de producten die u levert. U kunt hier ook bedenken hoe u eigenschappen voor uw producten toepast, denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit, verpakking en de samenstelling van assortiment.

Plaats

Voor veel organisaties is de locatie waar de vestiging komt belangrijk, vooral in de detailhandel is dit erg belangrijk. De plaatsmix kan een belangrijk instrument zijn in het werven van klanten. In een winkelcentrum lopen meer klanten rond dan op het platteland.
Websites zijn tegenwoordig belangrijk om toe te voegen aan uw bedrijf. De effectiviteit van een bedrijfswebsite is afhankelijk van de branche en de doelgroep. Het is aan te raden om eerst onderzoek te doen om er achter te komen of een website of webshop wel toegevoegde waarde heeft als promotiemiddel of verkoopmiddel. U kunt uw website zien als uw online vestiging. Online bent u wereldwijd bereikbaar en met een website kunt u klandizie halen. Social media, e-mail en telefonisch contact wordt ook steeds populairder, veel ondernemers bedenken strategieën om het maximale uit deze middelen te halen. Afhankelijk van uw branche zal uw product bij de klant moeten komen. Hoe wilt u dit doen? Denk er dus over na wat voor uw bedrijf de beste optie is. Bijvoorbeeld in de detailhandel neemt de klant vaak het product gelijk mee, groothandelaren bijvoorbeeld leveren hun producten vaak via een transportbedrijf een aantal dagen later. In uw onderneming zitten ook producten en diensten die gedistribueerd moeten worden. Met behulp van de plaatsmix kunt u hier strategische ideeën bedenken en toepassen. In de praktijk wordt er gebruik gemaakt van een direct en een indirect distributiekanaal. Een direct distributiekanaal en een indirect distributiekanaal heeft te maken met de aantal schakels van het proces tussen het maken van het product en de levering aan de consument. Bij een direct distributiekanaal wordt er bij het maken van een product direct geleverd aan de klant. Bij een indirect distributiekanaal zitten er een aantal schakels tussen bijvoorbeeld een groothandelaar of importeur.

Promotie

Bij het promotiebeleid kunt u zich bedenken over strategieën hoe u uw doelgroep wil bereiken. Middelen om reclame te maken zijn er in veel vormen en maten. Maar niet alle middelen zullen even effectief zijn voor uw onderneming. Welke vormen van promotie ziet uw doelgroep het meest, hier kunt u op inspelen om daar naamsbekendheid te krijgen door middel van promotie. Met het maken van promotie is het belangrijk om te laten zien wat uw onderneming heeft aan onderscheidend karakter. Waarom zal de klant voor u kiezen en niet voor de concurrent. Een steeds populairder en meestal gratis vorm van promotie is het gebruik van internet en social media. Dit is niet voor elke branche even effectief, maar kan leiden tot een effectief promotiemiddel. Facebook Twitter en LinkedIn worden steeds populairder voor bedrijven.

Prijs

Prijzen kiezen voor uw producten of diensten spelen een grote rol in de strategieën voor uw onderneming. In tijden van crisis worden consumenten kritischer tegenover prijzen. Prijzen hebben veel te maken met wat voor een product of dienst u op de markt brengt. Het prijs-element en het product-element liggen dicht bij elkaar. Wat veel gedaan wordt door grote bedrijven is het berekenen van prijselasticiteit. Wat hiermee kan, is het maximaliseren van de omzet om het product goedkoper of duurder te maken door middel van een formule en verkoopcijfers. Dit is niet makkelijk te berekenen maar kan zeker voor meer omzet zorgen. Voor een uitleg van prijselasticiteit staat hier een link naar een Youtube filmpje.

Aansluitende P's

Er zijn nog vele aansluitende P's die als marketinginstrument kunnen spelen zoals:

Personeel

Binnen uw bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat uw personeel gemotiveerd en productief blijft. Verder is het van betekenis om de werkdruk in de gaten te houden. Bij het aannemen van personeel zult u er goed over moeten nadenken hoeveel personeel u in dienst wil hebben en waar uw personeel kennis van zou moeten hebben.

Periferie

Periferie wil aangeven of er omgevingsfactoren zijn die uw zaken kunnen beïnvloeden. Periferie kan zeer belangrijk voor uw onderneming zijn.

Pak

Het pak-instrument is eigenlijk ter aansluiting van de productmix, maar wordt toch vaak apart gezien. Voor sommige producten is het toch belangrijk om hier aparte strategieën voor te bedenken, het gaat hier met name om supermarkt producten. Verpakkingen kunnen tegenwoordig veel invloed hebben bij de verkoop van het product.

Partners

Samenwerking tussen bedrijven wordt steeds belangrijker en kan steeds meer betekenen. Ondernemingen kunnen elkaar helpen. Partnerschappen zijn bijna onmisbaar tegenwoordig. Een handige tool hiervoor is LinkedIn, het B2B sociale netwerk op het internet.

Presentatie

Presentatie is een van de belangrijkere aansluitende P's. Presentatie staat voor het imago wat uw bedrijf uitstraalt en is lastig aan te passen, het gaat hier om de klant zijn gevoel of mening ergens over. Daarom is presentatie belangrijk voor de start van uw bedrijf. Bij de start van een onderneming kan het imago vastgesteld worden en met dat imago kan worden ingespeeld op de markt. Het beïnvloeden van het imago wordt meestal gedaan door middel van reclame maken over uw nieuwe imago.

Proces

Deze P staat voor het proces wat het product of dienst doormaakt van het begin tot eind binnen uw onderneming, en hoe dit geoptimaliseerd kan worden.

Waarom?

Marketing wordt gebruikt om het bedrijfsresultaat te verbeteren. Met behulp van de vier P's en de aansluitende P's kunt u strategieën creëren. Ook krijgt u met marketing een beter beeld hoe het binnen de organisatie echt werkt.
© 2013 - 2024 Thijmun, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingplan: De marketingmix of de 4 P’sMarketingplan: De marketingmix of de 4 P’sDe marketingmix is een onderdeel van het marketingplan. Het is een essentieel onderdeel aangezien in dit onderdeel de st…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
Elementen van de marketingmix, de 6 P’sElementen van de marketingmix, de 6 P’sAls aanvulling op de 4 P’s die vanuit de vorige eeuw werden gebruikt in de marketingmix, voegen we 2 nieuwe elementen to…
De Marketingmix - 4 P'sDe Marketingmix - 4 P'sDe marketingmix, ook wel in de volksmond De 4 P's genoemd, bestaat uit 4 elementen die nauw met elkaar verbonden zijn.

Social Media Marketing: Hoe begin je?Social Media Marketing: Hoe begin je?Vaak kun je moeilijk van tevoren voorspellen of Social Media geschikt is voor je bedrijf. Een initiële verkenning kan ho…
Hoe schrijf ik een commerciële tekst die aanspreekt?Wil je verkopen op het internet dan zal er een ijzersterke tekst op je website moeten staan. Zo’n tekst is niet alleen h…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketingmix
  • http://www.ondernemingsplan-maken.nl/bedrijfsformule.html
  • http://www.lancelots.nl/marketing/de-mix
  • http://www.economicshelp.org/blog/790/economics/different-types-of-goods-inferior-normal-luxury/
Thijmun (1 artikelen)
Gepubliceerd: 22-10-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.