InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Suske en Wiske in 2013 – de dood van Wiske

Suske en Wiske in 2013 – de dood van Wiske

Suske en Wiske in 2013 – de dood van Wiske Suske en Wiske hebben een hele serie stripalbums met hun namen in de titel. In mei 2013 zien ze er opeens heel anders uit: jongvolwassen. Suske en Wiske komen in de toekomst terecht. Het album heet ‘Amoras 2047.’ De strip is heel anders getekend dan we al de jaren gewend zijn van de serie. De wereld is grimmig en de strip is veel realistischer getekend dan de iconen tot aan 2013.
Bron: Cover boekBron: Cover boek

Mysterie

In aanloop naar het verschijnen van het album Amoras 2047 werd er al iets onheilspellends aangekondigd. In januari 2013 kwam de werktitel ‘Wiske, waar ben je?’ naar buiten. Wiske was vermist. Met een poster werd dat wereldkundig gemaakt. Sinds 2 april 2013 was ze voor het laatst gezien op Amoras. Het was een mysterie.
Op 15 februari 2013 was het de honderdste geboortedag van Willy Vandersteen, de oorspronkelijke tekenaar van de strip Suske en Wiske. Hij stierf in 1990 en de serie ging daarna met andere tekenaars door.

Twitter

Het raadsel werd steeds groter. Er werd een verontrustend Twitter-bericht verzonden: ‘The sleeper has awakened’ en er kwam een aankondigingsfolder met de tekst: “Eén flits. Meer was er niet nodig om de wereld van Suske en Wiske voor altijd te veranderen.” Als klap op de vuurpijl kwam er als uitnodiging voor de albumpresentatie een rouwkaart. Wiske sterft, zoveel werd duidelijk.

Zesdelig

Sinds half mei 2013 zijn de raadselen verduidelijkt. Er komt een nieuwe reeks stripalbums die heel anders is getekend en anders van opzet is. De stripverhalen van de nieuwe serie zijn veel meer bedoeld voor volwassenen dan voor kinderen. Met Wiske loopt het in ieder geval niet goed af.

Tekeningen

De stijl van de klare lijn, die we zo goed kennen van Suske en Wiske, is terzijde geschoven en de figuren zijn in een sfeervol realisme neergezet. Wiske komt voor in het album, net als Suske. Ook de bijfiguren Lambiek en Jerom komen opdraven en de schurk Krimson. Daarnaast komt er een nieuwe figuur voor in het album ‘Amoras 2047,’ Dat is het meisje Jérusalem.

Legender

Marc Legender (1956) en Charel Chambré (1968) zijn verantwoordelijk voor de koers. Legendre, schrijver, en Chambré, illustrator voor de Studio Vandersteen. De twee werkten twee jaar lang aan het nieuwe album, in het diepste geheim. De Standaard Uitgeverij gaf de twee de vrije hand, want die wilde rond de honderdste geboortedag van Vandersteen verrassend uitpakken.

Bron: Cover boekBron: Cover boek

Borsten

Het meisje Wiske is groot geworden, ze heeft in het nieuwe album borsten en is niet voor een kleintje vervaard. Suske is een gespierde jongeman, die jaagt en tongzoent. Het album kent schokkende scènes, waar gewonden vallen en bloed vloeit. Ook worden er krachttermen gebruikt. Het doel is om lezers te verrassen en daarin slaagt het album. Het verhaal eindigt met een cliffhanger van formaat. Suske is ontroostbaar en hij houdt het levenloze lichaam van Wiske in zijn armen. Hoe het verder gaat met Wiske kunnen we na 6 november 2013 lezen. Dan komt deel twee van deze nieuwe serie, dat ‘Jérusalem’ heet.

Amoras

Suske en Wiske komen per ongeluk in de toekomst terecht, in het jaar 2047. Dat jaar is de honderdste verjaardag van de Suske en Wiske klassieker ‘Op het eiland Amoras.’ Het is het tweede deel uit de serie van Vandersteen en de opmaat naar het succes. In dat album komt Suske voor het eerst voor. Sindsdien zijn Suske en Wiske onafscheidelijk en naamgevers van de serie.
Van ‘Amoras 2047’ is een iPad versie en iPhone versie gemaakt.

Amoras 2047

  • scenario Marc Legender;
  • tekeningen Charel Chambré;
  • deel 1 van 6;
  • naar Willy Vandersteen;
  • Standaard Uitgeverij;
  • 53 blz.;
  • € 6,95.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • www.amoras2047.com
  • Afbeelding bron 1: Cover boek
  • Afbeelding bron 2: Cover boek

Reageer op het artikel "Suske en Wiske in 2013 – de dood van Wiske"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 08-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Special: Stripverhalen
Schrijf mee!