InfoNu.nl > Zakelijk > Marketing > Shelf Ready Packaging

Shelf Ready Packaging

Toen Albert Heijn in oktober 2012 aankondigde Shelf Ready Packaging te gaan gebruiken in de winkels was het eerste wat er gezegd werd dat de Albert Heijn de Lidl en Aldi na ging doen. Ze zouden namelijk in dozen en pallets gaan verkopen. Dit gaf veel ophef waardoor dit veel in het nieuws kwam, maar de zogenaamde 'Shelf Ready Packaging' heeft niet veel weg van de pallets in de Lidl of Aldi. Er worden alleen 'omdozen' in de schappen gezet. Er worden absoluut geen pallets in de winkel neergezet zoals veel mensen gingen denken. Maar wat is nou precies de reden dat Albert Heijn dit gaat doen?

Ophef

Toen het bericht eenmaal verteld was kwam de SRP van Albert Heijn gelijk in het nieuws. Veel mensen vonden het een raar idee en iedereen kreeg gelijk het beeld dat de Albert Heijn nu op de Lidl en Aldi zou gaan lijken. Tot nu toe waren het namelijk alleen maar de 'discounters' die hun producten in pallets en dozen presenteerden. Het nieuws is echter erg overdreven door de pers. Iedereen had het daardoor opeens over de Albert Heijn die de Lidl na ging doen. Nadat de Albert Heijn heeft uitgelegd dat het niet de bedoeling was pallets in de winkel te gaan zetten zakte de ophef langzaam weer weg.

Het proces

Albert Heijn wil uiteindelijk in alle assortimentsgroepen in de winkel Shelf Ready Packaging toevoegen. Dit wordt al gedaan bij de assortimentsgroepen dierenvoeding, de tussendoortjes en de sauzen. Niet alleen de huismerken worden 'SRP gevuld' maar ook bij A-merken wordt dit gedaan. Albert Heijn streeft ernaar niet alleen de assortimentsgroepen buiten de koelingen, maar ook de diepvries en de verse producten in de koelingen SRP te vullen.

Om dit te kunnen doen moet Albert Heijn natuurlijk afspraken maken met haar producenten om de verpakkingen op zo'n manier te maken dat dit SRP gevuld kan worden. Er moeten preciese scheurlijnen op de verpakkingen komen zodat het voor de werknemers duidelijk is hoe de doos opengemaakt moet worden en hoe de omdoos neergezet moet worden in de schappen. Dit is natuurlijk bij de meeste producten nog niet zo, daarom moet Albert Heijn hierin gaan investeren om de producenten goede omdozen te laten maken. En daarnaast moet de omdoos er natuurlijk ook mooi uit zien voor het oog van de klant. Er zit dus een heel proces en een hele investering achter voordat het allemaal zover is dat de alle assortimentsgroepen in de winkel SRP gevuld kunnen worden. Bij o.a. de dierenvoeding werden de producten al aangeleverd in dozen die je als omdoos kon gebruiken, daardoor is Albert Heijn in deze assortimentsgroepen begonnen met het SRP vullen. Daarna is Albert Heijn met een van hun grote leveranciers overeengekomen te beginnen met het maken van omdozen. Deze is begonnen met de verpakkingen van de tussendoortje zoals de AH fruitbiscuits. Albert Heijn streeft ernaar om het hele proces, om in alle assortimentsgroepen de Shelf Ready Packaging toe te passen, binnen twee jaar volbracht te hebben.

Doel

Het doel wat Albert Heijn heeft met de SRP is ten eerste dat producten voor de klant beter zichtbaar zijn. Op de zogenaamde 'omdoos' zal ook de naam van product staan, waardoor de klant het product ook sneller kan herkennen. Deze dozen zorgen er ook voor dat de producten dus niet kunnen verschuiven omdat ze in de doos blijven zitten. Hierdoor heb je minder door elkaar liggende producten en dus een nettere en strakkere winkel. Ook is het makkelijker vullen waardoor dit ook tijd bespaart en een hogere productiviteit krijgt. En daarmee denkt Albert Heijn ook aan een potentieel hogere omzet, doordat de klanten het boodschappen doen beter zullen ervaren door middel van de Shelf Ready Packaging.
© 2013 - 2017 Loesv, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Distrifood

Reageer op het artikel "Shelf Ready Packaging"

Infoteur: Loesv
Gepubliceerd: 05-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Schrijf mee!