Nieuwe klant goedkoper uit dan bestaande klant

Nieuwe klant goedkoper uit dan bestaande klant In de financiële dienstverlening komt het vaak voor dat nieuwe klanten goedkoper uit zijn in vergelijking met bestaande klanten. Dit lijkt algemeen geaccepteerd te zijn en niet alleen in de financiële dienstverlening. U koopt bij een supermarkt een doosje eieren voor €1. Achter u staat een klant met hetzelfde doosje eieren en deze klant hoeft slechts €0,80 te betalen. De klant achter u hoeft minder te betalen omdat deze klant vaker in de supermarkt komt. Waarschijnlijk gaat u hier iets van zeggen, want dit zijn geen eerlijke praktijken. Hier is iets op verzonnen door een klantenkaart af te geven. Door de korting af te laten hangen van de kortingskaart, wordt het verschil geaccepteerd.

Nieuwe leden krijgen een cadeautje, bestaande leden wordt niet meer naar omgekeken

Abonnees die als twintig jaar of langer de AVRO-bode of de VARA gids hebben, hebben bij het voor het eerst lid worden een welkomstgeschenk ontvangen. Vervolgens wordt deze groep vergeten. Eigenlijk wordt op deze manier gestimuleerd om jaarlijks het lidmaatschap op te zeggen. De omroepen leggen dus ook de focus op nieuwe klanten en vergeten de trouwe leden.

Verschil in hoogte hypotheekrente

Banken hebben in het verleden klanten gelokt met aantrekkelijke hypotheekrentes. Bij het verlengen van de rentevaste periode blijkt vervolgens dat de bank verschillende tarieven hanteert voor bestaande en voor nieuwe klanten. Een verschil van 0,2 tot 0,4 procent is niet ongebruikelijk. Uitgaande van een hypotheek van €250.000, geeft een verschil in hypotheekrente van 0,4 procent een verschil van €83,33 per maand aan te betalen hypotheekrente.

Extra schadevrije jaren bij afsluiten van een autoverzekering

Automobilisten die jaarlijks overstappen naar een andere verzekeraar zijn beter uit dan de trouwe klanten. Verzekeraars zijn vaak bereid om extra kortingen te verstrekken om een nieuwe verzekering af te kunnen sluiten. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een extra schadevrij jaar. Het voordeel van deze manier van korting verstrekken is dat de klant dit extra schadevrij jaar niet mee kan nemen naar een andere verzekeraar. Het is een extraatje dat alleen geldt voor de betreffende verzekeraar.

Jaarlijks overstappen geeft de hoogste korting

Voor vrijwel alle producten en diensten waar een lidmaatschap of contract aan vast zit, kan het uit om jaarlijks de mogelijkheden te bekijken. Dit geldt bijvoorbeeld voor energieleveranciers, telecom en voor verzekeringen. De onderlinge concurrentie tussen de verschillende bedrijven is groot, en daar kunt u als consument van profiteren. Door de opkomst van vergelijkingssites op het internet is het vergelijken niet meer moeilijk. Aan de hand van het kenteken van uw auto kunt u bijvoorbeeld al berekenen hoeveel premie u moet gaan betalen bij concurrerende verzekeraars.

De angst van het overstappen

Iedereen weet dat het financieel loont om te vergelijken en om over te stappen. Bedrijven leggen nieuwe klanten in de watten. Ze zouden meer nadruk moeten leggen op het behouden van de bestaande klanten. Bij de voordeur halen ze nieuwe klanten binnen en door de achterdeur gaan er klanten weg die ze beter hadden moeten koesteren. Vaak wordt er niet overgestapt uit angst om tussen wal en schip terecht te komen. De meeste Nederlanders zitten bijvoorbeeld nog bij de zorgverzekeraar waar ze vroeger verzekerd waren via het ziekenfonds of de particuliere verzekering. De meeste verzekerden kunnen veel goedkoper, maar uit angst laten ze veel geld liggen.
© 2013 - 2024 Juul, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Overstappers zijn het voordeligst uitOverstappers zijn het voordeligst uitNieuwe klanten zijn meestal het beste uit bij het kopen van producten en diensten. Bedrijven leggen de focus vaak op nie…
Bedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenBedrijfsresultaat verbeteren: klanten bindenTevreden, trouwe en vaste klanten kunnen de bedrijfsresultaten positief verbeteren. Een klant is het belangrijkste onder…
Groupon voor ondernemers: voordelen & nadelen GrouponGroupon is een bedrijf dat groepskortingen probeert te bedingen voor groepsactiviteiten. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld u…

Identiteitsstructuren: soorten identiteit van organisatiesIdentiteitsstructuren: soorten identiteit van organisatiesEr zijn organisaties die meerdere producten onder dezelfde merknaam op de markt brengen, maar er zijn ook bedrijven die…
Inzicht in Marketing: Marktbeschrijving Bavaria Witbier 0.0%Inzicht in Marketing: Marktbeschrijving Bavaria Witbier 0.0%In dit artikel wordt aandacht besteedt aan het product ‘Bavaria Witbier alcoholvrij’. Het product is een tijd geleden ge…
Juul (897 artikelen)
Gepubliceerd: 17-03-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.