InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Logistiek: Capaciteitsmanagement

Logistiek: Capaciteitsmanagement

Logistiek: Capaciteitsmanagement Het management van capaciteit is een belangrijke taak om de productiefaciliteit zo efficiënt mogelijk in te richten. Het kunnen voldoen aan de vraag, zonder hierbij overcapaciteit te creëren is de grootste uitdaging van capaciteitsmanagement.
Capaciteit kan op verschillende manieren gedefinieerd worden. Samengevat kan gesteld wordt dat capaciteit de mogelijkheid biedt om spullen op te slaan of een taak uit te voeren. Capaciteit is niet enkel afhankelijk van management vaardigheden, maar ook van organisatorische mogelijkheden.

Capaciteit is een waardering van het werk wat gedaan kan worden, niet van het werk wat gedaan moet worden. Er bestaan twee soorten capaciteit:
  • Beschikbare capaciteit; ofwel capaciteit klaar om te produceren
  • Benodigde capaciteit; ofwel vraag van de klanten

Capaciteitsmanagement

Efficiency en effectiviteit maken onderdeel van capaciteitsbenutting, teveel capaciteit lijkt effectief het biedt altijd mogelijkheid om klanten te helpen -, maar is minder efficiënt - ofwel capaciteit is beschikbaar maar wordt niet gebruikt - .

Het balanceren met capaciteit maakt management nodig. Om capaciteit enigszins te kunnen managen is het belangrijk om vraag en aanbod te kunnen voorspellen c.q. plannen, dit wordt ook wel Capacity Requirement Planning (CRP) genoemd. Om dit te kunnen bepalen heb moet je weten hoeveel tijd het kost om een order af te werken, deze tijd is inclusief voorbereiden, wachten, produceren en verplaatsen.

Om te kunnen voldoen aan de vraag kan men capaciteit in grote lijnen op twee manieren inrichten
  • Level (gelijkmatig): altijd dezelfde capaciteit beschikbaar ongeacht de vraag
  • Chase (achtervolgen); capaciteit aanpassen op de vraag door middel van voorspelling gebaseerd op historie

Capaciteitsbenutting

Capaciteitesbenutting kan gedefinieerd worden als het percentage dat daadwerkelijk geproduceerd kan worden ten opzichte van de beschikbare tijd, menskracht en middelen. Op het moment dat dit boven de 100% komt is de benodigde capaciteit hoger dan de beschikbare capaciteit. Op dat moment kan gekozen worden voor:

1) Verhogen van capaciteit door efficiency
Ofwel proberen optimaler te gaan produceren. De filosofie van lean management gaat in op het herinrichting van processen vanuit waarde een gevolg kan zijn, meer efficiency en dus meer mogelijkheid om orders af te handelen.

2) Verhogen van capaciteit door uit te breiden
Uitbreiden in fysieke capaciteit, ofwel meer uren draaien. Het werken in ploegen is hier een mooi voorbeeld van. De productiefaciliteit gaat meer open zodat meer orders afgewerkt kunnen worden. Op deze manier staat dure productiecapaciteit ook minder stil.

3) Vraag stabiliseren door variatie te elimineren
Variatie in een productieproces maakt plannen moeilijk(er). Het elimineren van variatie zorgt ervoor dat productiecapaciteit beter benut wordt doordat opstart- en omsteltijden worden verminderd. Het bundelen van orders is een voorbeeld waarbij variatie geëlimineerd wordt.

In de praktijk komt echter meer voor dat capaciteitsbenutting onder 100% ligt en dat productiecapaciteit stil ligt. Dit kan een management keuze zijn, om eventuele fluctuaties op te kunnen vangen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Jukito, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het RC netwerk, stapresponsieHet RC netwerk, stapresponsieEen RC netwerk is een van de elementaire modellen die gebruikt worden in de elektrotechniek. De R staat voor weerstand e…
ITIL (InformationTechnology Infrastructure Library) algemeenITIL (InformationTechnology Infrastructure Library) algemeenEr zijn talloze opleidingstrajecten en certificeringen te halen in de ICT, van harde techniek tot hoger management. Voor…
Netwerktheorie het RLC netwerkNetwerktheorie het RLC netwerkEen RLC netwerk of RLC kring is een circuit dat bestaat uit een weerstand R, een condensator C en een spoel L. Resonanti…
OAT Typologie: Beschikbaar stellen van capaciteitOAT Typologie: Beschikbaar stellen van capaciteitBinnen de categorie dienstverlening zien we het beschikbaarstellen van capaciteit terug. Die capaciteit kan zijn een pla…
Stadions EURO 2012. De Poolse stadiums voor het EK 2012!Stadions EURO 2012. De Poolse stadiums voor het EK 2012!Op 18 april 2007 maakte UEFA bekend dat Oekraïne en Polen samen het EK, het Europees Kampioenschap voetbal, zullen organ…
Bronnen en referenties
  • APICS; Detailed Scheduling and planning

Reageer op het artikel "Logistiek: Capaciteitsmanagement"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 15-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!