Gratis tool: social media policy voor bedrijven

Gratis tool: social media policy voor bedrijven Sociale media. Interessant, snel, sociaal. Niet alleen privé maar ook zakelijk bieden sociale media vele voordelen. Maar er zijn ook risico's. Een werknemer die iets te snel tweet en meteen alweer spijt heeft. Een privébericht dat ook onder zakelijke ogen komt, en dan wel heel erg privé blijkt. Strategisch specialist MarketingMonday heeft hiervoor een tool in de aanbieding: de Social Media Policy Generator. Gratis en relatief eenvoudig, 'rolt' daar een op het bedrijf toegespitst advies uit. Sociale media. Leuk, interessant, sociaal, snel. Er zitten veel voordelen aan sociale media. Zowel privé als zakelijk. Maar er zijn ook al aardig wat missers geweest. Je spreekt soms iets té snel en hebt alweer spijt van je tweet, of hebt even niet in de gaten dat jouw toch wel erg privé geformuleerde bericht ook voor zakelijke ogen te zien is. Dat is voor privépersonen lastig, maar bedrijven kunnen er helemaal lelijk het schip mee in gaan. En dat is opleidings- en strategiespecialist MarketingMonday ook opgevallen. Vandaar nu: de Social Media Policy Generator. De wát? Lees verder.

"Reputatieschade zit in een klein hoekje"

‘Social media is een onderdeel van ons leven geworden’, zegt Richard van Hooijdonk, directeur van MarketingMonday, ‘Ook als een bedrijf zelf nog niet veel aan social media doet, dan doen klanten en medewerkers dat wel. Het gevaar voor onbedoelde reputatieschade zit dan in een klein hoekje. Afspraken maken met je medewerkers over het gebruik van social media is echt een must!’

Toegespitste gedragscode

Vandaar dus dat MarketingMonday een gratis en relatief simpele service biedt. Via de Social Media Policy Generator kan een bedrijf een eigen social media gedragscode opstellen. Eerst moeten een aantal vragen worden beantwoord, en dan 'rolt' er een gepersonaliseerde gedragscode uit voor het gebruik van social media door medewerkers. Het idee is dat uitingen van medewerkers via social media bijdragen aan de positieve uitstraling van een bedrijf, maar ook het risico op onterechte imagoschade wordt verkleind.

Do’s & don’ts voor sociale media in het bedrijfsleven

  • gebruik altijd je eigen naam en geef je functie aan als je je organisatie noemt
  • blijf in iedere situatie vriendelijk en respectvol
  • scherm je privé-account op sociale netwerken af.

Nog niet in beeld, wel noodzakelijk

MarketingMonday stelt dat een dergelijke policy nog niet overal in het bedrijfsleven te vinden is, maar wél noodzakelijk is. Het is niet zo dat een social media policy alleen maar beperkend is voor de communicatie van medewerkers. Het idee is juist dat je medewerkers méér naar buiten brengen van hun eerlijke mening over het bedrijf.. omdat ze trots op hun werkgever zijn. Is dat een onhaalbaar ideaal? Volgens de cijfers van MarketingMonday zeker niet. Van Hooijdonk: ‘Medewerkers zijn het visitekaartje van je bedrijf en kunnen ware ambassadeurs zijn. Geef aan binnen welke grenzen zij zich kunnen bewegen op social media platformen. 61% van de medewerkers zegt namelijk trots te zijn op het bedrijf waarvoor zij werken, maar slechts 19% spreekt daarover op internet. Er valt dus nog veel te winnen.’ Overigens snijdt dat mes natuurlijk aan twee kanten: als niet alle medewerkers trots zijn op het bedrijf, heeft het bedrijf zelf ook nog wat werk te doen.

'Huisreglement' en social media policy

Volgens MarketingMonday hebben veel bedrijven (nog) moeite met iets nieuws als het opstellen van social media-richtlijnen. Doorgaans bestaat er wel al een huisregelement dat gedragsrichtslijnen biedt voor interne en externe communicatie. Je kunt de Social Media Policy zien als een aanvullling op wat er al is. Maar dan wél met specifieke aanvullingen voor dat interessante, veelbelovende maar soms riskante gebied van nieuwe communicatievormen: sociale media dus.

Over MarketingMonday

MarketingMonday is een opleidings- en strategiebureau gespecialiseerd in nieuwe marketing en social media, opgericht in 2004. Meer weten? Kijk op www.marketingmonday.nl
© 2011 - 2024 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
ZZP en social mediaZZP en social mediaAls ZZP’er wil je natuurlijk wel dat potentiële klanten je weten te vinden. Tegenwoordig is vooral social media een goed…
Sociale Media, overheid en de gevarenSociale Media, overheid en de gevarenOnder social media of wel sociale media wordt een online platform verstaan, waarop je met elkaar kunt communiceren. Het…
Betekenis en invloed van social mediaBetekenis en invloed van social mediaDaar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is zien we de opkomst van de social media; ook wel nieuwe…

Faseplan evenementenHet organiseren van een evenement gebeurt in meerdere fases. Iedere fase wordt gekenmerkt door zijn eigen werkzaamheden.…
Managementlagen & rollen managerManagementlagen & rollen managerEr bestaan verschillende managementlagen: het topmanagement, het middenmanagementt en het operationeel management. Een m…
Bronnen en referenties
  • Persbericht MarketingMonday
Mariawrites (540 artikelen)
Gepubliceerd: 29-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.