Goede Business Case opstellen, de onderdelen

Goede Business Case opstellen, de onderdelen Welke onderdelen zitten er minimaal in een business case? Als je een business case gaat opstellen is het handig om een checklist erbij te hebben van de onderdelen die er minimaal in zouden moeten staan om het tot een goede business case te maken. Bepaalde onderdelen worden nogal eens vergeten bij het opstellen van een business case. Dit artikel biedt een houvast voor het opstellen van een goede business case.

Een business case opstellen

Als je een project wilt beginnen stel je een business case op. Met de business case beschrijf je de rechtvaardiging van de opzet, de voortzetting of de afsluiting van het project. Een goede business case geeft antwoord op de vraag waarom het project moet worden uitgevoerd. Andere vragen waar de business case ook een antwoord op moet kunnen geven zijn:
  • Welke investeringen zijn er nodig?
  • Wat wil de opdrachtgever bereiken met het resultaat?

Bij het opstellen van een business case moet je minimaal de volgende acht onderdelen meenemen. Door deze onderdelen te beschrijven krijg je een goede business case die stevig in je projectplan staat. Ook kun je dan na iedere mijlpaal gemakkelijker toetsen of de business case nog steeds valide is.

Onderdelen van een goede business case

De volgende onderdelen moeten minimaal terugkomen in de business case om een goed verhaal te kunnen maken:
  • de achtergrond, beschrijf de redenen voor het starten van het project
  • de aansluiting op de bedrijfsdoelstellingen
  • alle mogelijke opties die zijn overwogen
  • de te verwachten toegevoegde waarde van het project
  • de belangrijkste risico’s
  • de investeringen die nodig zijn
  • de tijdsplanning van het project
  • een analyse van de investeringen afgezet tegen de te verwachten baten

Kwaliteit van de business case

Een goede business case voldoet aan de volgende zaken:
  • de business case sluit goed aan op de bedrijfsdoelstellingen
  • de business case past in de organisatiestrategie
  • alle toegevoegde waarden zijn onderbouwd
  • er is aansluiting gezocht bij het projectplan
  • alle belangrijke risico’s zijn opgenomen in de business case

Plek in het projectvoorstel

Een business case neem je op in het projectvoorstel. In het projectvoorstel zet je de hoofdlijnen van de business case neer. De business case zelf is een apart document dat je schrijft. Vanuit het projectvoorstel verwijs je naar de business case en zet je de belangrijkste componenten erin. Het projectvoorstel vormt de basis voor het projectplan.

In een goed projectvoorstel staan zaken als een samenhangend beeld van het totale project en voldoende informatie over het project zodat het duidelijk is waar het om gaat. Pas dan is het projectvoorstel een goede basis voor het schrijven van een projectplan.

Besluitvorming business case

Als je de business case hebt opgesteld dan moet deze nog worden goedgekeurd door de opdrachtgever. De opdrachtgever is eindverantwoordelijk voor het gehele project. Pas als de opdrachtgever de business case heeft goedgekeurd kun je deze verwerken in de andere projectdocumenten. Andere taken van de opdrachtgever zijn onder meer:
  • het bepalen van de bandbreedtes in geld, kwaliteit en tijd
  • het beschikbaarstellen van het benodigde budget voor de uitvoering
  • afstemming zoeken met het bedrijfsmanagement
  • het regelen van de stuurgroep vergaderingen

Tips bij het opstellen van een business case

Bij het opstellen van een goede business case zoek je altijd afstemming bij de opdrachtgever. Een goed business case is duidelijk en ondubbelzinnig zodat er maar één interpretatie van mogelijk is. Zorg dus voor een goede afstemming met de opdrachtgever zodat jullie het beide eens zijn over de inhoud van de business case. Dit voorkomt een hoop gedoe achteraf en zorgt voor een beter resultaat van het project!

Lees verder

© 2011 - 2024 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Maak meer van uw organisatie met een goede business-analyseMaak meer van uw organisatie met een goede business-analyseOm effectief en resultaatgericht te kunnen werken binnen een organisatie is een goede business-analyse van belang. Hierd…
Hoe schrijf ik een case report?Hoe schrijf ik een case report?Een case report (ook wel een case study genoemd) is letterlijk vertaald een casus beschrijving. Deze worden vaak geschre…
Project planning maken, voorbeeldProject planning maken, voorbeeldEen projectplanning stem je af op de grootte van het project. Soms kun je verschillende fasen in het project samenvoegen…
Business intelligenceBusiness intelligenceBusiness Intelligence is een zeer breed toegepast proces waarbij door het verzamelen van bedrijfsgegevens, informatie wo…

Waarom mislukken projecten - de belangrijkste redenenWaarom mislukken projecten - de belangrijkste redenenWaarom mislukken projecten? Dit is een vraag die veel managers zichzelf stellen. Als je een project opstart dan zorg je…
DMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC, verbetermethode vanuit Six SigmaDMAIC is een verbetermethode die binnen de 6 sigma toolset een belangrijke plaats inneemt. Naast de wat bekendere PDCA (…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TeroVesalainen, Pixabay
  • http://zakelijk.infonu.nl/management/60517-wat-zet-je-in-een-projectvoorstel-en-een-projectplan.html
Jozzie (244 artikelen)
Gepubliceerd: 07-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.