De kaizen-filosofie

De kaizen-filosofie Kaizen is een Japanse filosofie. Deze filosofie zegt dat een onderneming zichzelf moet blijven verbeter met behulp van kleine verbeterstappen. Deze verbeteringen worden bedacht en uitgevoerd door de medewerkers zelf.

Definitie kaizen

Kaizen is een gedachte, die in Japan tot stand is gekomen na de Tweede Wereldoorlog. Het woord kaizen betekent “continuous improvement”. Het Japanse woord 改 ("kai") betekent “veranderen” en 善 ("zen") betekend “goed”.

Wat is kaizen

Kaizen is een systeem waarin alle medewerkers betrokken zijn, van het management tot de schoonmaakploeg. Iedereen is gemotiveerd om kleine verbeteringen voor te stellen op een zeer regelmatige basis. Dit betekent niet eens per maand of eens per jaar, maar continu. Japanse bedrijven, zoals Toyota en Canon, realiseren 60 tot 70 verbetervoorstellen per medewerker per jaar. Deze worden genoteerd, besproken en eventueel ingevoerd. In de meeste gevallen gaat het om kleine verbeteringen. Kaizen is gebaseerd op het implementeren van kleine verbeteringen, op een regelmatige basis.

Voor wie

Kaizen is geschikt voor vrijwel alle productie en assemblage bedrijven. De vraag die resteert is, wie gaat dit uitvoeren? Het beste resultaat is te behalen, wanneer iedereen aan kaizen meewerkt. Dit kan gedaan worden door bijvoorbeeld kaizen events te houden. Een kaizen event is een dag of dagdeel, waarbij verschillende werknemers een werkplek onder de loep gaan nemen. Ze bespreken met elkaar wat er verbeterd kan worden. Hierbij zijn de werknemers van de vloer tot de werknemers van het management bij vertegenwoordigd. De managers hebben vaak mooie en grote ideeën. De werknemers van de vloer zien echter de praktische beperkingen. Door goed samen te werken kunnen deze partijen dan toch tot een resultaat komen.

Niet alleen een tool

Belangrijk bij de implementatie van kaizen, is dat men weet dat het niet alleen een tool is. Kaizen kan gebruikt worden om verspillingen te elimineren, maar de gedachte daarachter is echter cruciaal. Kaizen werkt niet zonder dat men hier bewust van is. Vele tools, zoals 5S kunnen gebruikt worden, maar niet zonder de kennis van de achterliggende gedachte. Het hele team moet dan ook achter deze gedachte staan.

Continu verbeteren

Westerse gedacht is vaak ‘als het niet slecht gaat, hoeven we het niet te verbeteren.’ De kaizen-filosofie staat voor “doe het beter, maak het beter, verbeter iets ook als het al goed gaat, want als we dat niet doen, kunnen we niet concurreren met degene die het wel doen”. Kaizen staat voor het opstellen van standaards en deze standaard continu verbeteren. Om deze standaards te ondersteunen, moedigt kaizen ook training van alle medewerkers aan, wat nodig is om standaards op te stellen en continu te verbeteren. Het komt dus voor dat een werkplek meerdere keren verbeterd wordt. Dit is niet erg, maar juist aan te raden.

Masaaki Imai

Masaaki Imai is een van de kaizen-goeroes. In zijn boek 'KAIZEN' beschrijft hij de filosofie. Hierbij geeft hij praktijkvoorbeelden en tips. Het is een erg prettige boek om de achterliggende gedachte van kaizen te leren begrijpen. Als u meer wilt weten over dit onderwerp is dit boek zeer aan te raden.

Auteur: Masaaki Imai
Titel: Kaizen
3e druk, 2003
ISBN: 9014079850

Lees verder

© 2011 - 2024 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Gemba Kaizen, basistermen van deze Japanse bedrijfsfilosofieGemba en Kaizen zijn twee Japanse termen die te maken hebben met een Japanse bedrijfsfilosofie. De Japanse bedrijfsfilos…
Wat is Kaizen? De Kaizen methode uitgelegdWat is Kaizen? De Kaizen methode is een veel gebruikte verbetermethodiek afkomstig uit Japan, ontworpen door Masaaki Ima…
World Class Manufacturing ofwel Lean thinking, wat is het?World Class Manufacturing en Lean thinking zijn eigenlijk twee begrippen voor dezelfde theorie. Bij deze theorie staat h…

Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)Managementtool: Boston Cunsulting Group Matrix (BCG-Matrix)De BCG-Matrix is een managementmodel, ontworpen door de Boston Cunsulting Group in 1970. Het is ook bekend als de 'Bosto…
Hoe zet je een correspondentie huisstijl op?Hoe zet je een correspondentie huisstijl op?Elke organisatie beschikt over een huisstijl, en dit geldt zeker voor de correspondentie die ze gebruiken. Hoe zet je zo…
Timkraai (50 artikelen)
Gepubliceerd: 31-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.