Hoe zet je een correspondentie huisstijl op?

Hoe zet je een correspondentie huisstijl op? Elke organisatie beschikt over een huisstijl, en dit geldt zeker voor de correspondentie die ze gebruiken. Hoe zet je zo'n correspondentie huisstijl nu in elkaar, en welke delen horen hier in thuis? Een goede en duidelijke lay-out is nodig, de lezer moet snel kunnen zien van wie de brief komt, waar het over gaat en wanneer de brief verstuurd is.

Lay-out

Allereerst moeten er afspraken komen voor de lay-out. Neem hierin ook de richtlijnen op voor het taalgebruik, dit bepaalt namelijk ook de toon van de tekst en hoe je op de lezer overkomt / wilt overkomen. De vormgeving maakt deel uit van de totale huisstijl en vaak wordt hiervoor een grafische ontwerper voor ingeschakeld.

Vaste elementen in een briefhoofd zijn:
  • Bedrijfslogo
  • naam van de organisatie
  • post-adres (kan ook in de voet van de brief)
  • bezoekers-adres (kan ook in de voet van de brief)
  • email adres
  • website
  • telefoonnummer
  • faxnummer
  • Referentieregels (uw kenmerk, ons kenmerk, behandeld door, datum, betreft)

In de voet van de brief vind je voorgedrukt vaak:
  • Banknummers
  • Kamer van Koophandel nummer
  • adres informatie (als deze niet in het briefhoofd staat

Opmaak-voorschriften

Leg binnen de huisstijl enige opmaakvoorschriften vast voor de indeling van je correspondentie. Denk hierbij aan:

Marges

Zorg voor een vaste afstand voor zowel de linker-en de rechter marge. Doe hetzelfde voor de boven- en ondermarge.

Lettertype

Bij brieven geven bedrijven de voorkeur aan lettertypes zoals "Courier" en "Times New Roman". Bij email correspondentie is "Arial" het meest gebruikte lettertype.
Als lettergrootte wordt 11 of 12 punt gebruikt.

Regel-afstand

Standaard wordt hiervoor regelafstand 1 gebruikt.

Uitvullen

Deze optie zorgt ervoor dat alle regels op dezelfde lengte eindigen. Nadeel hiervan is dat woorden dan uit elkaar worden getrokken waardoor extra witruimte ontstaat tussen woorden en letters. Veel bedrijven gebruiken daarom de optie "vrije regelval". Hierbij ontstaat er geen strakke rechterkant lijn, maar het bevordert wel de lees-snelheid.

Alinea's

Scheid alinea's van elkaar door een wit-regel. soms komt het voor dat een brief niet op 1 pagina past. Wanneer dit gebeurt, zorg dan dat er op de 2e pagina wel voldoende tekst staat door bijvoorbeeld de laatste alinea van pagina 1 te verschuiven (gebruik Ctrl + Enter) naar de 2e pagina.

Indeling

De meest gebruikte brief lay-out is de NEN 3162 norm. Dit briefmodel heeft de volgende kenmerken:
  • Onderdelen beginnen allemaal aan de linkerkant, op dezelfde positie
  • Alinea's worden gescheiden door een witregel
  • De volgorde van de onderdelen ligt vast

Aandachtspunten

  • Besluit over het gebruik van titulatuur, hoe schrijf je de geadresseerde aan?
  • Als formele aanhef gebruik je "Geachte" en bij de informele aanhef gebruik je "Beste"
  • Als einde van de brief kun je bij formele stijl "Hoogachtend" schrijven en bij de informele stijl "Met vriendelijke groeten".
  • Leg vast hoe functie namen geschreven moeten worden.
© 2011 - 2024 Esthercita79, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Rolverdeling in sportteamsRolverdeling in sportteamsBinnen sportteams heeft elke speler zijn eigen rol. Bij deze rol horen ook verwachtingen over hoe deze persoon zich gedr…
Een nieuwe huisstijl: meer dan een logoEen nieuwe huisstijl: meer dan een logoEen eigen bedrijf starten, een fusie tussen twee organisaties, een ander imago nastreven. Allemaal redenen om een nieuwe…
Informele brief FransIn dit artikel: handige standaardzinnen die je kunt gebruiken voor je brief, de inhoud en opbouw van een persoonlijke br…
Solidariteit in de verzorgingsstaatSolidariteit in de verzorgingsstaatEen samenleving kan niet bestaan zonder een wij-gevoel, maar dat gevoel is de afgelopen jaren behoorlijk op de proef ges…

De kaizen-filosofieDe kaizen-filosofieKaizen is een Japanse filosofie. Deze filosofie zegt dat een onderneming zichzelf moet blijven verbeter met behulp van k…
Creëer een gedeelde teamvisie in 5 stappenVaak lopen veranderingen fout. De leider heeft een goede visie en start vol enthousiasme om die geïmplementeerd te krijg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gellinger, Pixabay
  • www.managementsupport.nl
Esthercita79 (271 artikelen)
Laatste update: 28-02-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.