De Lerende Organisatie

De Lerende Organisatie kan omschreven worden als één van de haltes waar HRM zich nu bevindt sinds het ontstaan van HRM tijdens de periode van industrialisatie. Één van de eerste theorieën en grootste invloeden voor het ontstaan van HRM was het Taylorisme oftewel scientific management rond het jaar 1900, waar duidelijk werd dat het menselijke kapitaal het belangrijkste investering is voor een organisatie.

HRM

Door het ontstaan van HRM is duidelijk geworden dat wanneer organisaties succesvol willen zijn en blijven, zich moeten aanpassen aan de veranderende omgeving. Hierom maken veel bedrijven gebruik van strategieën om in te kunnen spelen aan de veranderende omgeving waarin ze zich bevinden.

Organisatie als een levende organisme

Een lerende organisatie is een organisatie die gezien moet te worden als een levende organisme, je zult je nu wel afvragen waarom. Simpelweg omdat organisaties hebben iets te bieden en voor datgene vragen ze iets voor terug om te overleven, net als levende organismen die leven d.m.v. voedsel en door zich aan te passen aan de juiste omgeving. Ze veranderen van vorm aan de hand van welke stadia ze zich bevinden in hun leven. Alle bovengenoemde situaties zijn voorbeelden van de factoren die de toekomst van het bedrijfsleven en organisaties bepalen. Net als mensen die zich aan de maatschappij (omgeving) dienen aan te passen, zo moeten organisaties inspelen binnen een veranderende omgeving om succesvol te worden en te blijven. Dit word gedaan door de organisatie voortdurend in beweging te houden door oude keuzes van het verleden te evalueren en in de toekomst betere keuzes te maken om de gewenste resultaat te behalen.

Fit blijven

Om een samenhang te vinden in het feit dat het menselijke kapitaal het succes van een bedrijf bepaald en dat organisaties gezien dienen te worden als levende organismen die zich aan moeten passen aan diens omgeving, moeten medewerkers beschouwd worden als het hart van een organisatie welk in goede conditie moet blijven om de organisatie gezond en in leven te houden.

Theorieën

Aan de hand van bovengenoemde redenering is er in der loop der jaren ontelbare theorieën, termen en studies die gebruikt worden om de juiste strategieën te ontwikkelen om organisaties succesvol te maken, om één van de meest belangrijkste studies te benoemen komen we tot de volgende term: arbeids- en/of organisatiepsychologie.

Arbeids- en/of organisatiepsychologie bestudeerd de relatie tussen werknemers en organisatie welke in feite gaat om de samenhang tussen drie soorten psychologie: arbeid-psychologie, organisatiepsychologie en personeelspsychologie.

Maar door al de verschillende studies en theorieën is één ding duidelijk de enige manier om organisatie succesvol te maken en te behouden, moet er ten alle tijden rekening worden gehouden met het feit dat aangezien we in een veranderende wereld leven en de organisatie als een levende organisme moeten bekijken welk aan zijn omgeving dient aan te passen om diens succes te waarborgen, dat op dezelfde manier alle theorieën en studies ooit ontkracht kunnen worden door veranderingen en dus komen er nieuwe theorieën en/of studies voor in de plaats. Het enige constante in de wereld en dus ook voor organisatie is: “verandering” om deze redenen dienen organisaties zich te ontwikkelen tot een lerende organisatie om succesvol te zijn.

Dit betekend niet dat we alle theorieën en studies niet serieus moeten nemen aangezien toch de kans bestaat dat ze ontkracht kunnen of zullen worden, het betekend simpelweg dat we theorieën als instrumenten kunnen/moeten gebruiken om in te kunnen spelen bij een veranderend omgeving. Één van de theorieën die dit het beste beschrijft en duidelijk maakt is de chaostheorie:

Chaostheorie

De chaostheorie binnen organisatie houdt in dat men dient te handelen en denken in het nú en dat toeval niet uitgesloten dient te worden door alleen vast te blijven aan theorieën en trends van het verleden voor het inspelen op de toekomst. Het meest belangrijkste onderdeel voor een succesvolle organisatie is de beleving van de medewerkers en door te vaak of alleen naar het verleden en naar theorieën te kijken of gedurende de zoektocht verschillende strategieën te proberen worden medewerkers (vaak onbewust) als het minst belangrijke factor behandeld, of word ‘the heart of the matter’ van een probleem vaak over het hoofd gezien, welk desastreuze gevolgen kan hebben voor een organisatie.

Personeelsmanagment

Gelukkig heeft zich in der loop der jaren het vak personeelsmanagement ontwikkeld welk het belang van de lerende organisatie naar boven heeft gebracht. Met personeelsmanagement is duidelijk geworden waarom organisatie zich moeten aanpassen aan diens omgeving en op welke wijze de organisatie dit kan doen. Vooral omdat de uitgangspunt is dat werknemers gezien moeten worden als klanten waarbij de wensen en behoeften vervuld moeten worden om ze optimaal voor de organisatie te laten presteren.

Conclusie

Kortom, elk HR manager die succesvol wilt zijn door de top van een organisatie op de juiste manier weten te adviseren, moet zich bewust zijn dat een organisatie een dynamische onderdeel is van een nog grotere dynamische omgeving, waarbij de beleving van de medewerkers centraal dient te staan en als kritische succesfactoren gezien moet worden. Door deze dynamisme zal elk onderdeel van een organisatie een lerende of een ontwikkelende onderdeel moeten zijn. Om hierop in te kunnen spelen dient een goede HR manager als uitgangspunt de beleving van het nú gebruiken (van de organisatie als geheel maar vooral de beleving van de medewerkers) en theorieën, trends en het verleden als leidraad gebruiken voor het kiezen van de juiste instrumenten om op de juiste manier te handelen en zo de juiste keuzes maken.
© 2011 - 2024 Angienunez, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Management: contingentiebenadering, systeembenadering en TQMManagement: contingentiebenadering, systeembenadering en TQMDe systeembenadering is een managementtheorie waarbij men van grote afstand naar organisaties kijkt. Begrippen als 'tran…
Routinegeoriënteerde benadering van de lerende organisatieDe routinegeoriënteerde benadering is ontwikkeld door March & Olsen (1975) en verder uitgewerkt door Levitt & March (198…
Strategie, missie, visie en doelenDe begrippen strategie, missie en visie worden geregeld door elkaar gehaald. De missie is de opdracht, de bestaansreden…

Creëer een gedeelde teamvisie in 5 stappenVaak lopen veranderingen fout. De leider heeft een goede visie en start vol enthousiasme om die geïmplementeerd te krijg…
Management transformatie: een nieuw paradigma?Herman Wijffels, Nederlands econoom sprak op 22 december 2010 in het tv-programma Profiel - in relatie tot duurzaamheid…
Bronnen en referenties
  • Marketing-communicatie en chaos, dr W.J.M.I. Verbeke, drs. A.P. Mosmans jr, 1990 Kluwer Bedrijfswetenschappen Niets nieuws onder de zon en andere toevalligheden, Jaap Peters & Rob Wetelz Wikipedia, Arbeids- en organisatiepsychologie, Taylorisme Uniting Talent, Grondpatronen van mensen en organisaties, Agnes Siegerink
Angienunez (1 artikelen)
Gepubliceerd: 10-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.