InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Informatie vanuit Data, So What (Nou en)?

Informatie vanuit Data, So What (Nou en)?

Informatie vanuit Data, So What (Nou en)? Het hedendaagse management wordt overstelpt met data. Maar hoe maakt een hedendaagse manager daar nu informatie van? Een krachtig hulpmiddel is "So What", of in het Nederlands, "Nou en?". Daar waar de 5 Whys een doorvraagmethode is om achter de oorzaak van een probleem te komen, kun je de "Nou en?" methode gebruiken om van data informatie te maken.

Data versus informatie

De woorden data en informatie worden regelmatig door elkaar gebruikt. Toch zit er een subtiel verschil in betekenis. De betekenis van data is volgens Wikipedia "een gegeven". Het is dus een stukje feitelijke informatie. Data kan veranderen in informatie als het in een context en in samenhang met andere data bekeken wordt. De ontvanger van data moet er wat mee kunnen doen voordat je het informatie mag noemen. Een praktisch voorbeeld legt het nog beter uit. De getallenreeks 0243519876 is te beschouwen als data. Het is een gegeven zonder context. Op het moment dat de ontvanger weet dat het een telefoonnummer is, wordt het al bijna informatie. Als er ook nog een naam bij zou staan (samenhang met andere data), dan wordt data opeens informatie. Een telefoonboek is dan ook alleen maar informatie te noemen omdat het op plaats en op naam gesorteerd is. Dezelfde data gesorteerd op telefoonnummer is geen informatie.

Of iets data is of informatie hangt dus ook van de ontvanger af. Iemand uit de binnenlanden van het Amazone-gebied die nog nooit van een telefoon heeft gehoord, zal zelfs een telefoonnummer gecombineerd met een naam niet als informatie kunnen plaatsen.

Communicatie van data of communicatie van informatie

We leven in het informatie tijdperk. Of zou het na de bovenstaande beschouwing datatijdperk moeten heten. Iedereen wordt overstelpt met data. In het bedrijfsleven worden met name managers overspoeld met E-mails, telefoontjes, SMS-jes. Meestal data, zelden informatie. Het is aan de ontvanger om van die data informatie te maken. De "Nou en?" methode kan hierbij helpen. Deze methode is vergelijkbaar met de 5 Whys. Deze methode is bruikbaar voor het vinden van oorzaken van problemen en heeft dezelfde architectuur.

Nou en?

De truc is, om bij het ontvangen van data de vraag "Nou en?" te stellen. Komt er niet meteen een duidelijk antwoord op deze vraag, dan is dit stukje informatie waardeloos voor de ontvanger en kan genegeerd worden. Komt er wel een antwoord, dan kan wederom de vraag "Nou en?" gesteld worden. Een voorbeeld uit de militaire wereld, waar deze methode oorspronkelijk vandaan komt, verklaart het nader.

Data: Het heeft hard geregend gisternacht.
Nou en?

Data: De grond zal erg nat zijn
Nou en?

Data: Het zal snel in modder veranderen
Nou en?

Data: Als we veel troepen en voertuigen over deze modder verplaatsen, zal het transport steeds langzamer gaan. Het terrein zal nog slechter worden waardoor het probleem verergerd.
Nou en?

Informatie: Blijf indien mogelijk op verharde wegen, of hou er anders rekening mee dat het transport langer zal duren.

Toepasbaarheid

Het gegeven voorbeeld is vanzelfsprekend slechts ter illustratie. Natuurlijk is het niet nodig om bij elk stukje informatie deze techniek formeel toe te passen, maar in bepaalde situaties kan het helpen om de juiste actie te formuleren als je geconfronteerd wordt met grote hoeveelheden data.
© 2010 - 2017 Hmneverl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Informatie vanuit Data, So What (Nou en)?"

Infoteur: Hmneverl
Laatste update: 07-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!