InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Creëer een goede marketingstrategie in enkele stappen

Creëer een goede marketingstrategie in enkele stappen

Marketing is erg belangrijk voor een bedrijf. Zonder naamsbekendheid gaat een bedrijf snel failliet. Maar zodra er een goede basis is gevormd heeft een bedrijf meer kans op overleven. Hierbij spelen verschillende factoren een rol. Voordat je bepaalt wat de marketing strategie zal worden moet je rekening houden met deze factoren. Wat moet je allemaal doen voordat je de perfecte marketing strategie hebt bedacht?

Bepaal je marketing strategie

Je moet kijken naar de afzetmarkt die je hebt en de marketing strategie daarop baseren. Het heeft immers geen nut om naar middelen te grijpen die niemand wat zeggen. Als je een afzetmarkt van bejaarden hebt dan heeft het geen nut om gratis kaartjes weg te geven voor een voetbalwedstrijd. Het is dus van belang dat je het juiste middel gebruikt en deze afstemt op de potentiële markt. Op die manier hou je mogelijkheden open en heb je een grotere kans van slagen.

Marktonderzoek

Een marktonderzoek kan erg veel informatie opleveren. Op die manier ontvang je de laatste puzzelstukjes naar succes. Hierbij kan je allerlei zaken onderzoeken zoals:
  • De doelgroep
  • Opleiding
  • Getrouwd of niet?
  • Religieuze kenmerken en voorkeuren
  • Woonplaats
  • Hobby’ s
  • Gewoontes
  • Opleiding
  • Inkomen
  • Interesses

Een andere belangrijke factor in het marktonderzoek zijn de concurrenten. Onderzoek waar ze zitten en wat hun gebied en diensten zijn. Op deze manier zie je meteen wat de kans van slagen is. Soms kan de concurrentie uit een onverwachte hoek komen. Zorg dat de consument jouw aangeboden dienst verkiest boven hun eigen handelingen, dit kan door bijvoorbeeld een voordelige prijs.

Los problemen op

Problemen zijn er altijd. Maar oplossingen komen helaas niet vanzelf. Bekijk wat de problemen van de consumenten zijn en bedenk er een juiste oplossing voor. Er is een grote kans dat de consumenten daar voor willen betalen.

Bereid uit en denk als de klant

Denk als de klant! Op deze manier begrijp je wat ze willen en kan je daar op in spelen. Als een klant veel zoete snoepjes koopt in je winkel dan heeft deze wellicht ook interesse in andere zoetigheid. Als je deze inkoopt dan schieten de verkopen omhoog en door het toegenomen aanbod krijgen ook andere buitenstaanders interesse.

Creëer de ultieme strategie

Verzamel alle informatie uit de eerder ondernomen stappen en schrijf ze op papier. Bedenk een waterdichte strategie en voer hem correct uit. Een plan maken is immers het halve werk, daarna komt de uitvoer nog. Ieder bedrijf heeft een eigen strategie, hoe klein het ook is. Een kindje achter een limonade kraam heeft zelfs een strategie, al stelt deze weinig voor.
© 2009 - 2017 Rakker126, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Creëer een goede marketingstrategie in enkele stappen"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 20-02-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!