InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Competency management

Competency management

Er bestaan verschillende manieren om doelen te bereiken, en zo ook verschillende manieren van management. Competencies management is het systematisch ontwikkelen en gericht inzetten van competenties van medewerkers om de doelstellingen van de organisatie te realiseren. In dit artikel de omschrijving van het begrip, de voorwaarden en de toepassing ervan.

Het begrip

Competency management is het opbouwen en exploiteren van competenties van medewerkers in lijn met de strategie en doelstellingen van de organisatie, de afdeling of een team binnen de organisatie. Keuning (2003) schrijft: "de juiste mensen de juiste dingen laten doen populair gezegd". Wat competentiemanagers te doen staat is de strategische kennis van de bedrijfleiding te vertalen in competentiebeleid. Ze meten in hoeverre de bedrijfsdoelen te behalen zijn, gezien het aanwezige competentieniveau binnen dat bedrijf. Vervolgens wordt er een plan opgesteld om het gewenste competentieniveau te bereiken of te behouden. Competentiemanagers dienen ook te weten te komen in hoeverre medewerkers bereid zijn om dat niveau te behalen.

Competenties zijn specifieke eigenschappen, kennis of vaardigheden van mensen, een groep mensen of organisaties. Om een competentie te beheersen zijn menselijke eigenschappen nodig. Zo is voor de competentie 'communicatieve vaardigheid' de eigenschap 'extraversie' nodig, de vaardigheid om een presentatie te houden en kennis voor de inhoud voor de boodschap. De mate waarin iets te leren is, varieert: kennis is goed te ontwikkelen, vaardigheden in iets mindere mate en eigenschappen zijn niet goed te ontwikkelen.

Competency management moet dus vooral gezien moet worden als middel om de organisatie én de mensen in samenhang te ontwikkelen. De kracht van competentiemanagement ligt in de mogelijkheid een brug te slaan tussen de doelstellingen van de organisatie en de medewerkers die binnen die organisatie functioneren. door de kennis en vaardigheden van de medewerkers kunnen de doelstellingen tenslotte verwezenlijkt worden. Competntiemangers houden zich dus bezig met het opstellen van competentieprofielen bij werving en selectie, beoordelingsgesprekken, het in kaart brengen van de aanwezige kennis binnen het bedrijf en gedragscompetenties (voorspellen of mensen succesvol kunnen zijn in hun functie).

De voorwaarden

Voor het competentiegericht ontwikkelen zijn een aantal belangrijke uitgangspunten. Competentiegericht ontwikkelen vraagt om:
  • investeren in het ontwikkelen van competenties;
  • gerichtheid op het gewenste gedrag;
  • de combinatie van competenties met kennis;
  • het inzetten van activiteiten voor het ontwikkelen van competenties;
  • een structurele inbedding.

Toepassing *

  1. Doelbepaling competentiemanagement
  2. Implementatieplan
  3. Samenstellen competentiewoordenboek en lijst resultaatgebieden
  4. Vaststellen kerncompetenties
  5. Ontwikkeling competentieprofielen
  6. Vaststellen samenhang competentieprofielen
  7. Integratie competentiemanagement in de bestaande HR-activiteiten en -instrumenten
  8. Uitwerken meetinstrumentarium
  9. Ontwikkelen activiteiten voor de ontwikkeling van competenties
  10. Training en voorlichting leidinggevenden en / of medewerkers
  11. Meten van individuele competenties
  12. Ontwikkelen competenties
  13. Evaluatie en onderhoud

Lees verder

© 2009 - 2017 Inebakker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • *) http://www.kennisportal.com Keuning (2003) Grondslagen van het management. Groningen: Stenfert Kroese

Reageer op het artikel "Competency management"

Reactie

Gerritseric (infoteur), 12-07-2009 15:00 #1
Wat een hoop woorden om alleen maar aan te geven dat medewerkers zich moeten ontwikkelen. Ik heb altjd het gevoel dat HRM medewerkers totaal niet weten waar ze het over hebben. Vr.gr. Enrico

Infoteur: Inebakker
Gepubliceerd: 16-02-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Managementvormen
Reacties: 1
Schrijf mee!