Total quality management (TQM) en de zeven basisconcepten

Total quality management (TQM) en de zeven basisconcepten Total quality management is vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw populair geworden en deze populariteit neemt sindsdien alleen maar toe. Deze managementstrategie en -filosofie is een goede manier om je bedrijf op het gebied van kwaliteit te onderscheiden van andere bedrijven in dezelfde sector. Dit klinkt allemaal erg abstract dus wat is de definitie van total quality management nou eigenlijk? En wat voor andere definities komen er allemaal bij kijken?

Total quality management

De afkorting van total quality management is TQM, maar TQM wordt in het Nederlands ook wel integrale kwaliteitszorg (IKZ) genoemd. Het is een filosofie die continue kwaliteit van producten en/of producten nastreeft in alle haltes van de supply chain van het bedrijf. Dit houdt in dat alle halten van de supply chain zo efficiënt mogelijk moeten worden ingericht waarbij de kwaliteit bovenaan de prioriteitenlijst staat. Het doel van TQM is om alles in één keer goed te doen. Hierdoor kan het bedrijf tijd en geld besparen op correcties, dienstverlening en mislukte producten.

Zeven basisconcepten

Om TQM uit te voeren in een bedrijf zijn er zeven basisconcepten bedacht die nagestreefd moeten worden. Deze zeven basisconcepten zijn continuous improvement, PDCA, six sigma, employee empowerment, benchmarking, just-in-time en de concepten van Taguchi.

Continuous improvement

Dit staat ook wel bekend als de Kaizen-methode. Een cultuur die continu verbeteringen wil doorvoeren en problemen wil oplossen is essentieel voor TQM. Dit concept is samen met Toyota ontworpen. Toyota heeft een vast team van medewerkers die continu op zoek is naar verbeterpunten in het productieproces. Het Toyota Production System (TPS) wordt al effectief toegepast op verschillende types organisaties, waaronder in de gezondheidsindustrie.

Plan, Do, Check & Act (PDCA)

Waar continuous improvement meer een filosofie is, is PDCA-de methode. Bij de Plan van PDCA ga je op zoek naar een verbetering. Vervolgens test je bij Do deze verbetering. Bij Check ga je controleren of de verbetering ook echt werkt en als laatste bij Act implementeer je de verbetering in het proces.

Bron: Jurgen Appelo, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Jurgen Appelo, Flickr (CC BY-2.0)
Six Sigma
Deze managementstrategie heeft als doel het aantal defecte producten te minimaliseren. Het begrip Six Sigma komt uit de statistiek en houdt een percentage foutloze producten in van 99,9996%. Bovendien is Six Sigma een stappenplan dat op zoek gaat naar de oorzaken van defecte producten. Stap 1: Define. Hierbij ga je op zoek naar de onderdelen in het proces die verbeterd kunnen worden. Stap 2: Measure: Vervolgens meet je de gegevens van het te onderzoeken procesonderdeel. Stap 3: Analyse: Nu ga je de verzamelde gegevens analyseren. Stap 4: Improve. In deze stap ga je het proces verbeteren. Stap 5: Controle. Als laatste evalueer je of de verbetering in het proces ook daadwerkelijk zin heeft gehad.

Employee empowerment

Bij TQM zijn de werknemers ook erg belangrijk. Ze moeten verantwoordelijkheden en regelmatige feedback krijgen. Werknemers zijn essentieel voor continue verbetering van het bedrijf.

Benchmarking

Dit houdt in dat de kwaliteit van de producten en prestaties van het eigen bedrijf worden vergeleken met een ander referentiepunt. Een voorbeeld hiervan is het vergelijken van eigen producten met de producten van de marktleider. Wanneer je bijvoorbeeld prestaties van de ene afdeling binnen het bedrijf met een andere afdeling vergelijkt wordt dit interne benchmarking genoemd.

Just-in-Time

Deze methode wordt ook wel omschreven als "zo laat mogelijk, maar toch op tijd". Het doel hiervan is het perfect op elkaar afstemmen van de logistieke stromen en het productieproces. Hierdoor kunnen voorraden en de kosten die hierbij komen kijken geminimaliseerd worden.

Concepten van Taguchi

Taguchi was een Japanse wetenschapper die verschillende statistische methodes heeft ontwikkeld om processen en zo ook de kwaliteit van producten te verbeteren. De drie belangrijkste methodes van Taguchi zijn Quality Robuust, Quality Loss Function en Target Oriented Quality.
  • Quality Robust: Dit houdt in dat het productieproces robuust moet worden ingericht. Een proces is robuust als er variatie mogelijk is zonder dat het product gelijk wordt afgekeurd.
  • Quality Loss Function: Dit is een methode om slechte kwaliteit te identificeren. De formule luidt als volgt: L = D^2 * C. L staat voor het kwaliteitsverlies. D staat voor een getal tussen de 0 en 100 dat bepaalt hoever het product van de doelwaarde afligt en C staat voor de kosten.
  • Target Oriented Quality: Door middel van goalsetting (het stellen van doelen) gaan de prestaties van werknemers omhoog.
© 2017 - 2024 Anoukk24, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Management: contingentiebenadering, systeembenadering en TQMManagement: contingentiebenadering, systeembenadering en TQMDe systeembenadering is een managementtheorie waarbij men van grote afstand naar organisaties kijkt. Begrippen als 'tran…
William Edwards Deming (1900-1993)William Edwards Deming (1900-1993) is één van de vele denkers over kwaliteitszorg. Hij benaderde het begrip kwaliteit sa…
Lean Manufacturing als productiemethodeLean Manufacturing als productiemethodeLean Manufactering wordt als productiemethode steeds vaker toegepast. Lees hier alles over Lean Manufactering als produc…
Gemba Kaizen, basistermen van deze Japanse bedrijfsfilosofieGemba en Kaizen zijn twee Japanse termen die te maken hebben met een Japanse bedrijfsfilosofie. De Japanse bedrijfsfilos…

Maak meer van uw organisatie met een goede business-analyseMaak meer van uw organisatie met een goede business-analyseOm effectief en resultaatgericht te kunnen werken binnen een organisatie is een goede business-analyse van belang. Hierd…
Informatiegestuurd werken: dé factoren bij implementatieInformatiegestuurd werken: dé factoren bij implementatieInformatiegestuurd werken is een vorm van Business Intelligence waarbij op basis van (big) data besluiten en beleid kunn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Crowninstrumentation, Pixabay
  • Heizer, J. en Render, B., Operations Management, Twelfth edition, Pearson, 2016.
  • http://www.toolshero.nl/kwaliteitsmanagement/total-quality-management/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Total_quality_management
  • https://www.boundless.com/users/235420/textbooks/business-fundamentals/operations-management-7/special-topic-total-quality-management-34/tqm-s-seven-basic-elements-177-15480/
  • http://www.leaninfo.nl/jit-just-in-time
  • Afbeelding bron 1: Jurgen Appelo, Flickr (CC BY-2.0)
Anoukk24 (5 artikelen)
Gepubliceerd: 03-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 7
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.