Stakeholder management

Stakeholder management Als projectleider is het van groot belang dat u uw stakeholders (belanghebbenden) kent en dat u hen tevreden houdt. Een project kan nog zo goed lopen, als u de stakeholders niet mee krijgt, zal het project geen succes worden. Hoe herkent u de verschillende stakeholders binnen en buiten uw organisatie en hoe behandelt u hen? Breng de belangen in kaart en maak een stakeholder management-plan. Als u structureel uw stakeholders managet, verhoogt u de kans om uw project succesvol af te ronden.

Doel van stakeholder management

Het doel van stakeholder management is er voor te zorgen dat uw stakeholders tevreden blijven. Het begint met het vaststellen van wie er binnen en buiten uw organisatie belang hebben bij uw project. Analyseer wat de verwachtingen van uw stakeholders zijn en benader hen op een effectieve manier.

Projecten worden vaak uitgevoerd om veranderingen door te voeren. Soms kunnen dit ingrijpende veranderingen zijn. Organisaties veranderen, functies veranderen en soms verliezen mensen zelfs hun baan. Dit kan er toe leiden dat projectmanagers als vijanden van de organisatie gezien worden. In andere gevallen zijn projecten er meer op gericht om bijvoorbeeld de winstgevendheid te vergroten of om nieuwe banen te creëren. In alle gevallen moet de projectleider leren om de variëteit aan stakeholders te herkennen en er op een effectieve manier mee leren omgaan.

Stakeholder management bestaat uit een aantal stappen die u moet doorlopen.
  • Identificeer uw stakeholders (stakeholderregister)
  • Bepaal strategieën om uw stakeholders te managen (stakeholder management-plan)
  • Communiceer en werk samen met uw stakeholders (project management-plan, projectdocumenten)
  • Meet en controleer de tevredenheid van uw stakeholders

Identificeer uw stakeholders

Stakeholders zijn te verdelen in een aantal categorieën
  • Interne stakeholders
    • Sponsor
    • Teamleden
    • Supportafdelingen
    • Interne klanten
    • Top-management
    • Functionele managers
    • Andere projectmanagers
    Externe stakeholders
    • Externe klanten
    • Concurrenten
    • Leveranciers
    Overige stakeholders
    • Overheid
    • Vakbonden
    • Potentiële nieuwe klanten
    • Maar ook bijvoorbeeld de familie van de projectmanager

De lijst van stakeholders kan zoals u ziet behoorlijk lang zijn. Het is daarom van belang u te focusseren op de meest belangrijke stakeholders. De volgende stap is dan ook om deze stakeholders overzichtelijk in kaart te brengen. Daartoe kan men een stakeholderregister samenstellen. Hierin verzamelt u de informatie over de stakeholder (naam, functie, rol binnen het project, contactinformatie), analyse van de stakeholder (verwachtingen van de stakeholder, invloed van de stakeholder, fases van het project waarin de stakeholder het meest in is geïnteresseerd) en de classificatie van de stakeholder (intern, extern, voorstander, tegenstander).

Naam Positie Intern/Extern Project rol Contact
Jan van de WaterOperations ManagerInternProjectsponsorJan.De.Water@company.com
Sofie BijleveldControllerInternSenior manager, keurt budgetten goedSofie.Bijleveld@company.com
Rolf BakkerProject Office ManagerInternManager van de projectleiderRolf.Bakker@company.com
Wim JanssenIT AnalystInternTeamlidWin.Janssen@company.com
Peter DerksConsultantExternProjectmanagerPeter.Derks@consultancy.com
Fleur van VeenAccount managerExternLeverancierFleur.van.Veen@leverancier.com

Nadat u uw lijst met stakeholder gemaakt heeft, kunt u ze classificeren. Er zijn verschillende modellen om dit te doen, maar een veel gebruikte manier is om een indeling te maken op basis van de invloed die een stakeholder heeft en de mate waarin hij/zij belang heeft bij het project. Die indeling bepaalt op welke manier u deze stakeholders moet benaderen. Een en ander staat in de onderstaande tabel uitgewerkt.

Groot belang Weinig belang
Veel InvloedManage intensiefTevreden houden
Weinig invloedGeïnformeerd houdenIn de gaten houden

Bepaal strategieën om uw stakeholders te managen (stakeholder management-plan)

Heeft u eenmaal de lijst met stakeholders vastgesteld en de mensen ingedeeld volgens de bovenstaande categorieën, dan is de volgende stap om een stakeholder management-plan te maken. Voor de stakeholders die strak gemanaged moeten worden, beschrijft u hoe u ze gaat managen binnen uw project. Dit kan bijvoorbeeld in een tabel waar u de eigenschappen van de stakeholder op te schrijven en welke acties u gaat ondernemen,

Stakeholder Invloed/Belang Huidige houding Managementstrategie
Jan van de WaterVeel/GrootLeiderJan heeft een gevoel voor humor en is een natuurlijk leider. Hij heeft in het verleden zelf dit soort projecten geleid. Hij vindt het prettig als hij regelmatig om advies gevraagd wordt en wil regelmatig kort geïnformeerd worden.
Sofie BijleveldVeel/GemiddeldNeutraalSofie is erg professioneel. Belangrijk is om duidelijke cijfers te presenteren en daar zeker ook de bron van de data te vermelden. Ze heeft er een bloedhekel aan als er onnauwkeurigheden in de berekeningen zitten.
Rolf BakkerGemiddeld/GrootSceptischRolf is mijn manager, maar heeft het project tegen wil en dank geaccepteerd. Hij heeft weinig vertrouwen dat het project tot een goed resultaat zal leiden. Stelt kritische vragen. Door de baas van Rolf goed te informeren kan ik voorkomen dat er gekleurde informatie naar het hoger management gaat.

Het spreekt voor zicht deze informatie zeer gevoelig ligt en met alle mogelijke vertrouwelijkheid behandeld moet worden.

Communiceer en werk samen met uw stakeholders

Vanzelfsprekend moet u de communicatie met uw stakeholders goed verzorgen met behulp van het stakeholder management-plan. Het is niet mogelijk om hier alle aspecten van deze communicatie te noemen omdat het erg afhankelijk is van het soort project. Er is echter één universeel element dat voor ieder project een belangrijke rol speelt en dat is de lijst met problemen (issuelist). Stakeholders hebben er altijd een hekel aan als ze niet goed geïnformeerd worden over de problemen die er in een project zijn. Nu is dat meestal niet het leukste om te doen, maar het is noodzakelijk om hier open over te communiceren. Maak duidelijk wat het probleem is, wat de oorzaak van het probleem is, wat de consequenties zijn en vooral wat u gaat doen om het probleem op te lossen. Voorkom verassingen en zorg dat u voorspelbaar bent met uw acties.

Meet en controleer de tevredenheid van uw stakeholders in de gaten

Praat regelmatig met uw stakeholders. Informeer hen en luister naar hun mening. Stel vragen om achter hun verwachtingen te komen. Betrek hen waar nodig bij kick-of meetings en voortgangsrapportages. Verzorg demonstraties voor uw stakeholders, maar overdrijf niet. U wilt niet de indruk wekken de stakeholders te willen "omkopen". Samenvattend kunnen we zeggen dat het managen van uw stakeholders een belangrijke maar vaak ondergewaardeerde activiteit is. Pak het planmatig aan en besteed er voldoende tijd aan is het devies.
© 2016 - 2024 Hmneverl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Vormen van netwerkanalyseVormen van netwerkanalyseEen belangrijk onderdeel van onderzoek kan de netwerkanalyse zijn. Een analyse van het netwerk van spelers waar de betre…
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…

Scrumprojecten en Kritische Prestatie IndicatorenBedrijven willen voortdurend op de hoogte zijn van de actuele resultaten ten opzichte van de gestelde doelen. Een bekend…
Wat maakt een leider efficiënt en effectiefWat maakt een leider efficiënt en effectiefHoewel veel discussies rondom effectief leiderschap draaien rondom het soort leider dat iemand zou moeten zijn, bijvoorb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
Hmneverl (23 artikelen)
Laatste update: 28-08-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.