Personeelskosten beperken door meer variatie per functie

Personeelskosten beperken door meer variatie per functie Personeelskosten hoeven niet altijd zo hoog te zijn als u denkt. Vaak kan er wel iets aan gedaan worden. Ondernemers zijn eraan gewend om voor de diverse werkonderdelen ook diverse vakgerichte mensen aan te nemen en vakgericht te betalen. Als de kansen om goed te verdienen voor een ondernemer echter afnemen is het vaak verstandig om het hele personeelsbestand eens onder de loep te nemen. Vaak is er meer mogelijk dan u denkt en kunt u met minder salariëring evenveel, of zelfs meer profijt van uw medewerkers hebben. Soms is een medewerker immers minder geschikt voor een bepaalde functie, maar kan zelfs heel geschikt zijn voor een andere functie, waar hij of zij zich ook beter in kan vinden. Zo krijgt u medewerkers die met meer plezier hun werk doen en u krijgt meer gemotiveerde mensen, waardoor het bedrijf beter loopt.

Personeelskosten zijn vaak de grootste kosten binnen een bedrijf

De salarissen van personeelsleden drukken meestal het zwaarste op de kostprijs van uw product. Bij het zoeken naar bezuinigingen komt u als ondernemer die natuurlijk ook als grootste kostenpost tegen. Vooral voor wie gaat uitbreiden is die kostenpost vaak een rem op de mogelijkheden. Dat hoeft echter niet zo te zijn.

Zoek de talenten van uw medewerkers

Vaak hebben uw medewerkers meer mogelijkheden dan u denkt en kunt u ook met minder mensen toch uw uitbreiding (of uw bezuiniging) doorvoeren. Er zit vaak meer in uw medewerkers dan u denkt. Soms zijn bepaalde medewerkers ook helemaal uitgekeken op werk dat ze al jaren doen en zouden intussen heel geschikt zijn voor een andere functie in uw bedrijf.

Personeelskosten beperken door beter uw “menselijk materiaal” beter in te zetten

De tegenwoordige opleidingsmogelijkheden zijn uitgebreid en bieden de leerlingen een breed keuzepakket. Vaak zijn er extra mogelijkheden om de opleiding uit te breiden met een extra vak in de richting waar de student in studeert.

Voorbeeld van een combinatie van functies

Zo kan een receptioniste soms ook een cursus boekhouden gehad hebben. Ze is daarmee nog niet meteen een secretaresse of boekhouder, maar vooral voor kleine bedrijven biedt een dergelijke opleiding wel mogelijkheden. Een receptioniste die in de slappe uren de boekhouding en wat administratie kan bijhouden is immers een aanwinst voor een bedrijf. Vaak kan ze zelfs een secretaresse uitsparen. Met iets meer salaris is zij dan erg blij, terwijl het voor u, ondanks dat, toch een besparing oplevert.

Meer praktische talenten naar voren halen

Niet alleen extra cursussen, maar ook praktische talenten kunt u vaak binnen uw bedrijf gebruiken. Neem bijvoorbeeld een automonteur die heel tactisch kan optreden en zelfs moeilijke en erg kritische klanten tevreden weet te houden. Vooral een dergelijke medewerker is een aanwinst voor uw bedrijf, want hij zorgt op die manier voor een goede mond tot mond reclame, waardoor uw bedrijf beter blijft draaien.

Klantgericht werken met een medewerker die van huis uit vriendelijk en sociaal is

Het is dan ook verstandiger om die tactische werknemer in te zetten voor een eerste gesprek met een nieuwe klant en voor gesprekken met moeilijke klanten. Klantgericht werken is niet iedere werknemer aangeboren. Daar is niet alleen een goed gevoel voor klanten, maar ook een goede opvoeding met goede omgangsvormen voor nodig.

Een klantgerichte medewerker is een aanwinst voor een bedrijf

Een klantgerichte medewerker is een aanwinst voor elk bedrijf en kan de andere werknemers daarin een voorbeeld zijn. Daarnaast kunt u een klantgerichte medewerker, na zorgvuldige inlichtingen, meestal ook in zijn eentje op pad sturen. Dat kan u zelf veel werkuren besparen.

Personeel aannemen voor een bepaalde functie, maar ook letten op extra talenten

Let bij het aannemen van personeel voor een bepaalde functie daarom vooral op de extra’s van de sollicitant. Waar is hij of zij goed in, wat zijn de hobby’s, waar ligt de grootste interesse en welke bijbaantjes heeft de sollicitant vroeger gehad. Daar kunt u vaak al veel aan afleiden. Hoe meer mogelijkheden en ervaringen de sollicitant achter zich heeft, des te groter is de mogelijkheid dat uw bedrijf er een goede aanwinst aan heeft.

Een sollicitant moet interesse in het bedrijf en zijn producten hebben

Wees daarom ook heel kritisch bij sollicitanten die weinig of niets kunnen vertellen, geen hobby’s hebben, geen interesse in uw bedrijf tonen, enzovoort. Als hij/zij daarbij nog een gebrek aan omgangsvormen tentoon spreidt, is dat nog veel erger. Een dergelijk iemand kan meestal niet in een team werken. De kans is groot dat u er een matige medewerker aan overhoudt die zo hier en daar nog een probleem zal vormen in de onderlinge samenwerking met uw andere medewerkers.

Variatie binnen een functie maakt het werk ook interessanter

Niet alleen u als ondernemer hebt er voordeel van als u meer capaciteiten van uw medewerkers exploiteert, maar ook de medewerkers zelf. Zij hebben het gevoel dat ze binnen het bedrijf nodig zijn en zullen hun werk ook beter doen. Een medewerker die alleen vakgericht bezig is, maar binnen het werk ook slappe uren heeft, zal in de loop van de tijd vanzelf wat inzakken. Niet alleen in werkwilligheid, maar ook in interesse.

Zinvol werken in een bepaalde functie

Wie echter een compleet ingevulde dag heeft, zal ook het idee hebben dat zijn/haar werk zin heeft voor de voortgang van het bedrijf. Zorg er echter wel voor dat de werknemer ook niet overbelast wordt door een teveel aan werktaken, want dan bereikt u juist het tegendeel.

Motivatie bij personeelsleden is wel belangrijk

Laat de medewerkers die meerdere functies uitvoeren wel merken dat u hen op prijs stelt. Een complimentje af en toe, een praatje over het werk, interesse tonen in de thuissituatie van de medewerker en laten merken dat u zijn/haar inzet op prijs stelt, is vaak al voldoende. Dat zorgt er voor dat de medewerker zich op zijn werk prettig voelt en dat merkt u weer aan de manier waarop het werk gedaan wordt.

Betere prestaties

Het is een bekend feit dat werknemers die zich gewaardeerd voelen beter presteren dan werknemers die door hun baas onverschillig behandeld worden en daarom ook met tegenzin naar hun werk gaan. Geef hen verantwoordelijkheid over hun werk. Dat geeft voldoening en het gevoel dat ze ergens onmisbaar zijn in hun bedrijf. Daar groeit hun zelfvertrouwen van en ook hun motivatie om hun gedeelte van het werk zo goed mogelijk te doen.

Zorgvuldig werkzaamheden over de personeelsleden verdelen

Bekijk de mogelijkheden binnen uw bedrijf om de personeelskosten terug te dringen. Geef uw hoogopgeleide (en dus ook dure) medewerkers alleen werk dat bij hun opleiding, functie en salaris past. U hebt er dan minder van nodig. Haal de minder moeilijke karweitjes uit hun pakket en laat die uitvoeren door werknemers met een lagere opleiding, maar met de praktische capaciteiten daarvoor. Op die manier haalt u het maximale uit uw werknemers en dat tot ieders tevredenheid.
© 2013 - 2024 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sollicitatiegesprek: zelf vragen stellenSollicitatiegesprek: zelf vragen stellenDoor in een sollicitatiegesprek zelf ook goede vragen te stellen, kunt u een gemotiveerde en geïnteresseerde indruk acht…
Verhuizen voor het werkSteeds meer mensen komen voor de keuze om te gaan verhuizen voor het werk of om te kiezen voor lange reistijden van en n…
Wat is een bedrijfsschadeverzekering?Wat is een bedrijfsschadeverzekering?Een voor een bedrijf onmisbare verzekering is de bedrijfsschadeverzekering. Deze schadeverzekering is een nuttige aanvul…
Wanneer een boekhouder of accountant in te hurenWanneer een boekhouder of accountant in te hurenMensen die een eigen bedrijf opgezet hebben, hebben de neiging om alle touwtjes in eigen handen te houden. Er zijn diver…

Spiritueel leiderschapSpiritueel leiderschapVoor sommige leiders (in spe) is het vanzelfsprekend dat je bepaalde waarden, die men onder de noemer spiritualiteit goo…
Beginselen van goed managementEen goede manager geeft zijn medewerkers de middelen om zich te ontwikkelen tot de beste werknemers die zij kunnen zijn.…
Cornelissens (323 artikelen)
Laatste update: 30-09-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.