Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Verschillen functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek Afhankelijk van de organisatie waar je werkt houd en/of krijg je elk jaar een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek en soms vinden beide gesprekken plaats. Wat is precies een functioneringsgesprek? Wat kun je verwachten bij een beoordelingsgesprek? Welke onderwerpen kunnen besproken worden?

Het functioneringsgesprek

In een functioneringsgesprek bespreken de leidinggevende en de medewerker hoe het functioneren van de medewerker wordt ervaren. Er wordt gekeken naar wat goed gaat en waar de medewerker eventueel ondersteuning nodig heeft om (nog) beter te functioneren. Het is een gesprek waarin de medewerker ook duidelijk kan aangeven waar hij/zij tegenaan loopt. De medewerker kan in dit gesprek ook eventuele wensen kenbaar maken. Er is input van zowel de leidinggevende als de werknemer. Afhankelijk van het functioneren van de medewerker en de behoefte kunnen er meerdere functioneringsgesprekken per jaar plaatsvinden.

Mogelijke gespreksonderwerpen functioneringsgesprek

Het werk

  • het soort werk
  • de variatie in het werk
  • overwerk
  • de informatie voorziening
  • de uitvoering van het werk
  • de aantrekkelijkheid van het werk

De werksfeer

  • de sfeer in het algemeen
  • de relatie met bepaalde collega's/leidinggevende
  • de reorganisatie

De werkomstandigheden

  • verlichting
  • apparatuur
  • voorzieningen

De werkuitvoering

  • de kwaliteit van het uitgevoerde werk
  • de werkverdeling
  • de organisatie van het werk
  • de hoeveelheid werk
  • het werktempo

Overig

  • meer of minder uren willen werken
  • uitbreiding werkzaamheden
  • thuiswerken
  • opleidingen
  • et cetera

Het beoordelingsgesprek

Bij een beoordelingsgesprek worden de van te voren vastgestelde prestaties beoordeeld door de leidinggevende. Het gaat erom of iemand de van tevoren omschreven doelen heeft gehaald zoals deze eerder in bijvoorbeeld het functioneringsgesprek zijn afgesproken. In feite wordt de balans opgemaakt. Bij de beoordeling kan ook gekeken worden naar het proces. Het kan zijn dat de prestaties (nog) niet voldoende zijn, maar het proces/de inzet wel en daarom wordt besloten het contract nog een halfjaar te verlengen. Beoordelingsgesprekken zijn vaak gekoppeld aan eventuele salarisverhoging, promotie of bonus.

Opbouw beoordelingsgesprek

Inleiding

  • doel van het gesprek
  • wat wordt beoordeeld
  • hoelang duurt het gesprek

Gesprek zelf

  • het uitspreken van de beoordeling door leidinggevende
  • reactie werknemer
  • per item motivatie door leidinggevende en waarom deze beoordeling
  • ruimte voor reactie werknemer

Afronding

  • afspraken voor vervolg
  • samenvatting van de consequenties (einde proeftijd, bonus et cetera)
  • wat gebeurt er met de gegevens

Niet eens met beoordeling

Het is belangrijk om het beoordelingsgesprek ook zelf voor te bereiden. Niet elke leidinggevende zit dicht bij het proces en de dagelijkse werkzaamheden. Het kan daardoor gebeuren dat sommige belangrijke taken niet zijn meegenomen in de beoordeling en deze anders uitpakt dan verwacht. In het beoordelingsgesprek zelf is niet altijd tijd en ruimte om dit te bespreken, maar laat het één en ander rustig bezinken. Wacht met het tekenen van de beoordeling en vraag nog een gesprek aan waarin je je leidinggevende van deze (extra) werkzaamheden op de hoogte stelt. Geef aan dat je het niet eens bent met de beoordeling en waarom. De leidinggevende kan de beoordeling dan eventueel nog aanpassen.

Lees verder

© 2013 - 2024 Opgroeien, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is een beoordelingsgesprek?Wat is een beoordelingsgesprek?Wat is een beoordelingsgesprek? Wat is het verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek? Welke o…
Functioneringsgesprek & voorbereiden functioneringsgesprekIn dit artikel wordt besproken wat een functioneringsgesprek inhoudt en welke vragen je kunt verwachten. Hoe kun je je h…
Wat is een functioneringsgesprek?Minimaal één keer per jaar zouden werknemers een functioneringsgesprek met hun leidinggevende moeten hebben. In dit gesp…
Werk en carriere: het functioneringsgesprekWerk en carriere: het functioneringsgesprekBenut jij het functioneringsgesprek als een volgende stap in je carrière? Of ga je met knikkende knieën naar binnen, ban…

Topverkopers – als de klant twijfeltTopverkopers – als de klant twijfeltDe klant kan geïnteresseerd zijn in een product of dienst, maar toch zijn twijfels en bezwaren hebben. Er ontstaat dan e…
Timemanagement; e-mail beherenTimemanagement; e-mail beherenNiet alleen zakelijk, maar ook privé ontvangen mensen soms enorme hoeveelheden e-mails per dag. Deze e-mails en het behe…
Bronnen en referenties
  • Informatie over het functioneringsgesprek (april 1997), Uitgave: Personeel & Organisatie Nutsbedrijf Amstelland
  • Informatie over het beoordelingsgesprek (september 1997), Uitgave: Personeel & Organisatie Nutsbedrijf Amstelland
  • Rijkers, T. (2003) De kunst van het coachen, Uitgeverij Nelissen, Soest
  • Colleges 'Coachen' van de opleiding 'Pedagogisch Coach in de Kinderopvang' (1994-1996)
Opgroeien (75 artikelen)
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.