InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?

Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?

Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig? Het is en blijft een raar woord: een onwettig kind. Toch bestaat het nog steeds voor de wet. Maar wanneer is een kind nu onwettig en wanneer niet? De regels die bepalen wanneer een kind onwettig is.

Kinderen zijn wettig of onwettig

Kinderen zijn of wettig of onwettig. Andere varianten zijn er niet. Een kind is wettig als:
  1. Het tijdens het huwelijk is geboren
  2. Als het kind binnen 306 dagen na ontbinding van het huwelijk is geboren
  3. Als het kind gewettigd is door erkenning van de vader en een huwelijk
  4. Als het kind geadopteerd is

Een onwettig kind

Een kind is onwettig als:
  • De moeder niet gehuwd is
  • Als het kind na 306 dagen na ontbinding van het huwelijk wordt geboren

Wanneer kan een kind erkend worden?

Erkenning van een kind kan doordat de biologische vader of een andere man het kind erkent. Dat moet dan wel met toestemming van de moeder. Dit wordt vastgelegd bij akte. Dit kan door de ambtenaar van de burgerlijke stand, via de notaris of via het testament

Wat is het gevolg als een kind wordt erkend?

Als een kind wordt erkend door of de biologische vader of een andere man met toestemming van de moeder heeft dit de volgende consequenties:
  • Het kind krijgt de achternaam van de vader
  • Het kind wordt erfgenaam van de vader
  • Heeft de vader na een scheiding recht op omgang, informatie en consultatie
  • De erkenner moet in het levensonderhoud van het kind voorzien tot het kind 21 jaar is
  • De erkenner kan de ouderlijke macht met de moeder aanvragen

Als de vader het kind niet erkent

Is een vrouw niet getrouwd, dan is de man die het kind heeft erkend, de wettelijke vader. Maar wil een man het kind niet erkennen, dan heeft hij in principe geen onderhoudsplicht. Een man hoeft een kind niet te erkennen, dat gebeurt op vrijwillige basis.

Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap

Wil de moeder toch dat de vader betaalt voor het kind, dan kan een onderhoudsplicht worden vastgesteld door een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap of door vaderschapsactie. Bij het vaststellen van het vaderschap moet de rechter het vaderschap vaststellen. Dit betekent onder andere dat hij onderhoudsplichtig voor het kind. De moeder kan niet alleen een verzoek tot gerechtelijke vaststelling van het vaderschap doen, maar ook aan de rechter vragen om een bedrag aan alimentatie vast te stellen. Als het vaderschap wordt vastgesteld dan heeft dat hetzelfde gevolg als erkenning.

Vaderschapsactie

Bij niet erkenning door de vader is vaderschapsactie door de moeder mogelijk. Daarbij wordt aan de rechter gevraagd om een bedrag aan alimentatie vast te stellen, zonder dat de man de wettelijke vader wordt. Daardoor wordt alleen de onderhoudsplicht van de man vastgesteld en niet alle andere gevolgen die wel volgen uit een erkenning. De gerechtelijke vaststelling van het vaderschap en de vaderschapsactie zijn geen zaken die mensen zelf kunnen regelen. Zon proces moet worden gevoerd voor de rechtbank en daarvoor is een advocaat nodig.
© 2011 - 2014 Singalees, gepubliceerd in Juridisch (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gerechtelijke vaststelling van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Afstamming en vaderschapAfstamming en vaderschapVoor jongeren zijn afstamming en vaderschap moeilijke begrippen. Als je ermee te maken krijgt kom je in gerechterlijke p…
Juridische gevolgen van vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrou…
Erkenning van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Bronnen en referenties
  • Syllabus Recht Windesheim
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Wettig of onwettig: Wanneer is een kind wettig of onwettig?"

Infoteur: Singalees
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!