InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Eigen identiteitskaart voor kinderen in 2012 verplicht

Eigen identiteitskaart voor kinderen in 2012 verplicht

Eigen identiteitskaart voor kinderen in 2012 verplicht Kinderen moeten in 2012 een eigen identiteitskaart hebben en kunnen niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders. Omdat in 2011 de identiteitskaarten fors goedkoper zijn dan 2012 is het voordeliger om in 2011 al een identiteitskaart voor een kind te kopen dan pas in 2012. Een kaart kost in 2012 namelijk wel vier keer zoveel als in 2011.

Vanaf 26 juni 2012 moeten kinderen hun eigen identiteitskaart hebben

Vanaf 26 juni 2012 moeten kinderen een eigen identiteitsbewijs hebben als ze naar het buitenland reizen. Dit kan zijn:
  1. Paspoort
  2. Nederlandse identiteitskaart
  3. Een ander reisdocument

Kinderen kunnen niet meer bijgeschreven in het paspoort van hun ouders

Vanaf 26 juni 2012 kunnen kinderen dus niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders.

Lager tarief voor eigen ID bewijs van kinderen in 2011

In 2011 kunnen kinderen onder de 14 jaar nog voor een laag tarief een identiteitskaart aanvragen. Vanaf 1 januari 2012 wordt dat tarief fors hoger, soms wel 400 procent hoger. Ouders die weten dat ze met hun kind naar het buitenland gaan in 2012, kunnen daarmee dus nu al hun voordeel doen door nog in 2011 een ID kaart voor hun kind aan te schaffen.

Waarom wordt het jeugdtarief verhoogd van de ID kaart?

Er was een jeugdtarief voor de invoering van de ID kaart voor kinderen tot 14 jaar en dat bedrag bedroeg nog geen 10 euro. Omdat veel meer ouders een ID kaart voor hun kroost aanschaffen dan was voorzien, gaat dit tarief nu omhoog naar 30 euro.

Bestaande bijschrijvingen van een kind in een paspoort vervallen

Met ingang van 26 juni 2012 kunnen kinderen niet meer bijgeschreven worden in het paspoort van hun ouders. Maar heel veel kinderen staan gewoon al in dat paspoort. Toch is die bijschrijving dan niet meer geldig. Kinderen moeten vanaf 26 juni 2011 dus echt zelf een eigen paspoort, Nederlandse identiteitskaart of een ander reisdocument hebben als zij op vakantie naar het buitenland gaan. Bijschrijvingen die al in het paspoort staan, worden op 6 juni 2012 automatisch ongeldig. Tot die datum kunnen ouders hun kind overigens nog wel laten bijschrijven, maar dat is dan dus maar voor zeer korte duur.

Blijft het paspoort van de ouder nog wel geldig als de bijschrijving van het kind ongeldig wordt?

Dat de bijschrijving van een kind vervalt, heeft geen gevolgen voor de geldigheid van het paspoort van de ouder overigens. Dat blijft nog net zo geldig als voorheen en ouders hoeven dus geen nieuw paspoort aan te schaffen.

Waarom mogen kinderen niet meer in het paspoort van hun ouders?

Het is aan een Europese Verordening te wijten dat kinderen vanaf 26 juni niet meer bij hun ouders kunnen bijgeschreven in het paspoort. Dan gaat namelijk het principe van ‘één persoon per paspoort’ verplicht. De reden zou zijn dat er eerder fraude gepleegd kan worden met een paspoort of reisdocument waarop meerdere mensen staan. Een eigen paspoort of ID kaart voor het kind zou er voor zorgen dat beter gekeken kan worden of het kind wel daadwerkelijk het kind is dat in de papieren staat.

Ontvoering en handel in kinderen

Bovendien is de gedachte dat door kinderen hun eigen identificatiemiddel te laten bezitten dat het risico op ontvoering naar andere landen en handel in kinderen een halt kan worden toegeroepen. Het is overigens de vraag of dit het geval is, aangezien zo’n papiertje criminelen nog nooit heeft tegengehouden en ook ouders die hun kind weg willen halen bij een andere ouder daar veel te vaak gewoon in slagen.

Hoe kan een identiteitskaart voor een kind worden aangevraagd?

Een identiteitskaart voor een kind, verloopt net zoals bij een ouder. Het kind moet dus zelf bij de aanvraag aanwezig zijn. Daarnaast moeten de ouders of één van de ouders erbij zijn als de ID kaart wordt aangevraagd. Dit geldt overigens alleen voor kinderen tot 12 jaar.

Kind onder gezag van beide ouders; hoe vraag je dan een ID kaart voor het kind aan?

Als ouders gescheiden zijn, maar ze beide wel het gezag hebben over het kind, dan moet de ene ouder mee naar het gemeentekantoor om de aanvraag in te dienen, terwijl de andere ouder thuis een toestemmingsformulier moet tekenen voor de identiteitskaart. De andere ouder moet dan ook een kopie van zijn/haar paspoort meegeven. Vaak zijn dit soort toestemmingsformulieren gewoon te downloaden van de website van de gemeentelijke websites.

Vanaf 12 jaar: zelf een identiteitskaart aanvragen

Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelf hun ID kaart aanvragen en daar hoeven de ouders dan niet meer bij te zijn. Ook is er dan geen toestemming meer nodig van de ouders.

In 2011 nog een ID-kaart voor een kind: langere wachttijden

Ouders of kinderen die in 2011 nog een ID kaart aanvragen moeten rekening houden met langere afhandeltijden. Door de verwachte drukte duurt het langer dan 5 dagen om de bewijzen klaar te hebben. Normaal gesproken staat er 5 dagen voor het leveren van een ID bewijs.

Hoeveel gaan we erop achteruit in 2012?

In 2012 verlaagt de overheid diverse toeslagen. Maar we moeten zelf ook meer betalen voor onder andere zorg. Lees in de special over hoeveel we erop achteruit gaan in 2012: Hoeveel gaan we erop achteruit in 2012?

Special: Wettelijke en financiële veranderingen in 2012

In 2012 veranderen er wettelijk nogal een aantal zaken. Van toeslagen tot de aanpak van fraude. Lees in de special wat dit allemaal betekent: Wettelijke en financiële veranderingen in 2012
Gerelateerde artikelen
Paspoort kind 2014 aanvragenPaspoort kind 2014 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2014? Doe dat op tijd. Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoor…
Paspoorten en identiteitsbewijzen voor kinderenPer 26 juni 2012 is een bijschrijving van een kind op een paspoort niet meer geldig. Vanaf die datum moeten alle kindere…
Voor paspoort vanaf september 2009 vingerafdrukken nodigMensen die een nieuw paspoort of een nieuw identiteitsbewijs moeten aanvragen, moeten vanaf 21 september 2009 ook een vi…
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Nieuw paspoort in juni28 juni 2009 is het zover dan komt er een nieuw paspoort in Nederland. Dit paspoort zal ondermeer vingerafdrukken en een…
Bronnen en referenties
  • Gemeente Lemsterland

Reageer op het artikel "Eigen identiteitskaart voor kinderen in 2012 verplicht"

Reacties

Pool, 14-06-2014 09:07 #7
Mijn dochter van 12 gaat naar het voortgezet onderwijs, nu zegt de school dat ze een id kaart moet tonen omdat ze anders niet kan worden ingeschreven. Kan school dit verplichten als iemand wettelijk nog niet verplicht is om een id kaart te hebben? Reactie infoteur, 27-08-2014
Een school voor voortgezet onderwijs heeft een aantal gegevens nodig om uw kind te kunnen inschrijven. Alle benodigde gegevens staan in het paspoort of de identiteitskaart van uw kind. U kunt ook gebruikmaken van het bewijs van uitschrijving van de school waar uw kind eerder onderwijs volgde.

De volgende gegevens heeft de school nodig om uw kind in te schrijven:
achternaam;
voorletters;
geboortedatum;
geslacht;
burgerservicenummer (BSN).
Kopie paspoort of identiteitskaart
De school kan de gegevens uit het paspoort of de identiteitskaart van uw kind overnemen. Het is meestal niet nodig dat de school een kopie van het reisdocument maakt. Wil de school wel een kopie maken? Dan moet de school aangeven waarom dat nodig is.

M. van Vilsteren, 11-12-2013 07:25 #6
Voor de gemeente Lelystad geldt zinsnede: "… De andere ouder moet dan ook een kopie van zijn/haar paspoort meegeven… " niet. Een paspoort mag overigens niet mee gegeven worden omdat het niet het eigendom is van de drager maar van de nederlandse staat.

Voor de gemeente Lelystad is alleen een origineel identiteitsbewijs voldoende. Als alternatief voor het originele paspoort of identiteitsbewijs kan wel een gelegaliseerde handtekening van de andere ouder gebruikt worden. Deze legalisatie moet gedaan worden door de gemeente waar de andere ouder in woont.

Angel, 10-07-2013 22:08 #5
Mijn ex-man en ik hebben een co-ouderschap voor ons bijna 8 jarige zoontje. Hij heeft bij mij een ID-kaart. Nu wil zijn vader met hem naar Italië, en verwacht dat ik de ID kaart zomaar meegeef, terwijl hij er niks voor betaald heeft… Wat als hij hem kwijtraakt? dat kost mij geld. Kan hij een 2de ID-kaart voor mijn zoon aanvragen zodat hij die mee kan nemen? Reactie infoteur, 12-07-2013
Nee er kan geen tweede ID kaart worden aangevraagd voor uw kind. U zult die ID kaart toch echt mee moeten geven. Wel kan een paspoort naast een ID kaart worden afgegeven. Hiervoor geldt dan wel het onderstaande:

Aanvraag paspoort of ID-kaart kind
Kinderen tot 18 jaar die een paspoort aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of degene die het gezag heeft. Als u schriftelijke toestemming verleent, moet u zich bij de gemeente identificeren met een geldig identiteitsbewijs. Kinderen die een ID-kaart aanvragen, hebben geen toestemming nodig als ze 12 jaar of ouder zijn.

C., 01-02-2013 09:28 #4
Hallo
Mijn exman heeft mij gevraagd idkaarten te halen voor onze twee zonen van 7 en 9 jaar, dit heb ik gedaan en ze hebben de kaarten meegekregen voor het boeken van een reis naar Mallorca. Nou heb ik 2 vragen: 1. De vader heeft mij nooit zelf om toestemming gevraagd om de kinderen mee te nemen op vakantie naar het buitenland, dit is toch verplicht? 2. Nadat hij de idkaarten mee heeft gekregen houdt hij ze nu bij zich onder het mom van dat het niet uitmaakt bij wie de kaarten zijn, vader of moeder, ik vind dat de kaarten gewoon thuis horen waar de kinderen wonen, het zijn immers de id kaarten van de kinderen. Wie heeft er gelijk? Reactie infoteur, 07-02-2013
Van gelijk is in deze natuurlijk niet zoveel sprake. De ID kaarten zijn voor de kinderen en zij zouden ze dus gewoon moeten hebben. Ik weet niet of uw man een buitenlander is, in dat geval kan er sprake zijn dat kinderen worden ontvoerd naar het buitenland met zo'n ID kaart.

Riane, 30-07-2012 02:48 #3
Mijn ex wil onze kinderen meenemen op vakantie maar nou zegt hij een verklaring nodig te hebben waarin ik toestemming geef dat om de kinderen mee te nemen op vakantie samen met kopie van mij id. De kinderen hebben wel zijn achternaam in de paspoort dus weet niet of zo een verklaring wel nut heeft.

vriendelijke groet,

Riane Velthuizen. Reactie infoteur, 20-08-2012
Zo'n verklaring is inderdaad nodig. Er zijn namelijk wel meer mensen met dezelfde achternaam en dat zou betekenen dat ook ooms en tantes zomaar kinderen mee zouden kunnen nemen de grens over.

Simone, 28-06-2012 09:46 #2
Hoe zit het met gescheiden ouders of ouders die niet getrouwd zijn. Naam van het kind is anders dan de naam van bijv de moeder. Hoe kan je bewijzen dat het je kind is, er staat niet op de id (bijv op de achterkant) zoon van… Dus hoe kan je ontvoering en handel van kinderen zo tegenhouden? Reactie infoteur, 30-06-2012
Gelukkig dat deze verhalen daarbij kunnen helpen. Het is en blijft een verschrikkelijke gebeurtenis om iemand te verliezen waar je zoveel van houdt. En daar hoort van alles bij en dat duurt vaak jaren. Bij mij zelf heeft het zeker 7 jaar geduurd voordat ik het verlies een redelijke plaats kon geven. Ik wens u veel sterkte, maar ook toch een gelukkig toekomst. Er waakt vast een engeltje over uw die daar mede voor wil zorgen!

Rbb, 27-06-2012 06:58 #1
Mijn ex vrouw is verhuisd naar het buitenland, de kinderen hebben alle drie hun eigen i.d.
moet ze hun i.d nou mee geven naar mij (de vader) als de kinderen in Nederland zijn? Reactie infoteur, 27-06-2012
Ja, want anders komen ze het land niet eens binnen.

Infoteur: Singalees
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 7
Schrijf mee!