InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Paspoort kwijt? Aangifte en boete

Paspoort kwijt? Aangifte en boete

Paspoort kwijt? Aangifte en boete Wanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Je hebt dan wel een uittreksel uit het GBA nodig. Voor je een nieuw paspoort bij de gemeente kunt aanvragen dien je in sommige gemeenten een boete te betalen als gevolg van het verlies. In verschillende gemeenten is deze 'slachtofferboete' echter afgeschaft en zijn er geen extra kosten verbonden aan het aanvragen van een nieuw paspoort nadat je bent bestolen of je paspoort bijvoorbeeld verloren is gegaan bij een brand.

Paspoort kwijt: uittreksel en aangifte bij de politie

Als je je paspoort kwijt bent wil je niet dat de vinder er misbruik van maakt. Alleen om die reden al is het belangrijk niet te wachten met het doen van aangifte maar direct te handelen en proces verbaal te laten opmaken bij de politie. De gemeente adviseert om direct de volgende stappen te nemen:

  1. Vraag een uittreksel aan bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) bij het loket Publiekszaken, met daar op de gegevens van het vermiste paspoort. De aanvraag van het uittreksel is gratis maar kan niet online gedaan worden.
  2. Ga vervolgens naar de politie om aangifte te doen van vermissing van het paspoort. Hierbij dien je het uittreksel mee te nemen. De politie zal vervolgens proces-verbaal opmaken. Vaak kan dit direct maar soms dient hiervoor een afspraak gemaakt te worden.
  3. Met het proces-verbaal en het uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie op zak kun je terug naar het loket Publiekszaken van je woongemeente om een nieuw paspoort aan te vragen.

Boete bij verlies paspoort

De kosten van een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart verschillen per gemeente. Het is wel zo dat bij paspoorten die worden aangevraagd ter vervanging van een verloren of vermist paspoort vaak extra kosten moeten worden betaald. Het is niet zoals veel mensen denken een boete die je aan de politie moet betalen. De 'boete' moet voldaan worden aan de gemeente. De kosten hiervoor verschillen per gemeente. Sommige gemeenten rekenen geen extra kosten wanneer je het slachtoffer bent geworden van bijvoorbeeld een beroving of brand. Raadpleeg voor de actuele hoogte van de kosten de website van je eigen gemeente.

Spoedprocedure voor vakantie

Het komt vaak voor dat mensen pas ontdekken dat ze hun paspoort zijn kwijt geraakt kort voor ze een buitenlandse reis gaan maken en hun paspoort nodig hebben om bijvoorbeeld hun nummer op te zoeken wanneer hier naar gevraagd wordt bij de aankoop van een vliegticket. Wordt de vermissing ontdekt kort voordat je op reis moet dan kan het zijn dat je gebruik moet maken van de spoedprocedure om nog voor vertrek op vakantie weer te kunnen beschikken over een geldig reisdocument. Aan het gebruik van deze spoedservice zijn extra kosten verbonden. Meestal kost dit circa 45 euro. Zo kan het dus voorkomen dat na vermissing voor het nieuwe paspoort met spoedprocedure toch een flink bedrag betaald moet worden.

Identiteitskaart naast paspoort

Veel mensen hebben tegenwoordig naast een paspoort ook een identiteitskaart omdat dit makkelijk in de portemonnee mee te nemen is. Ga je op vakantie in een land dat de identiteitskaart als geldig reisdocument accepteert en ben je alleen je paspoort kwijt, dan is het niet nodig om gebruik te maken van de spoedprocedure maar kun je gewoon je identiteitskaart blijven gebruiken als reisdocument. Let er wel op dat wanneer je een nieuwe paspoort gaat aanvragen je ook je identiteitskaart meeneemt want deze moet wel getoond kunnen worden bij de aanvraag. Nog geldige visa in een verloren paspoort zullen opnieuw aangevraagd moeten worden. De kosten hiervoor moeten dan tevens opnieuw betaald worden.

Andere reden voor opgeven vermissing

Er zijn ook mensen die aangifte van vermissing van hun paspoort terwijl ze deze niet echt kwijt zijn. De reden daarvan kan zijn het paspoort intact te willen bewaren vanwege de stempels die erin staan. Mensen die veel reizen hebben soms ook nog geldige visa in hun paspoort staan en willen niet dat deze tegelijk met het paspoort ongeldig worden gemaakt. Wees je er wel van bewust dat je op deze manier een valse aangifte doen en dit een strafbaar feit is.

Het is ook mogelijk bij de gemeente te vragen of ze die ene pagina waarop een visum zit dat de geldigheid van het paspoort overschrijdt als enige niet ongeldig wordt gemaakt. Het is niet te garanderen dat aan dit verzoek gehoor wordt gegeven maar sommige gemeenten doen het wel.
Gerelateerde artikelen
Paspoort op tijd aanvragenPaspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Het hoe, wat en waarom van het paspoortHet hoe, wat en waarom van het paspoortSinds juni 2012 is de wet geïntroduceerd dat iedereen in het bezit moet zijn van een eigen ID-kaart of paspoort. Kindere…
Paspoort gestolen in China! Wat nu?Paspoort gestolen in China! Wat nu?Helaas zijn er mensen op deze wereld die niet van andermans spullen af kunnen blijven. Als dit in eigen land gebeurt, is…
Identificatieplicht NederlandIdentificatieplicht NederlandDe identificatieplicht in Nederland geldt voor iedereen vanaf de leeftijd van 14 jaar. Dit houdt in dat iedereen vanaf d…

Reageer op het artikel "Paspoort kwijt? Aangifte en boete"

Reactie

Greetje van Gruting, 11-02-2013 09:53 #1
Waarop is deze verplichting gebaseerd, wat is de juridische grondslag?

Infoteur: Dessal
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!