InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Paspoort kwijt? Aangifte en boete

Paspoort kwijt? Aangifte en boete

Paspoort kwijt? Aangifte en boete Wanneer je je paspoort of identiteitskaart kwijt bent, ben je verplicht hiervan aangifte te doen bij de politie. Voor je een nieuw paspoort bij de gemeente kunt aanvragen dien je een boete te betalen als gevolg van het verlies. Dit kun je doen door naar het politiebureau te gaan of door de politie hiervan telefonisch op de hoogte te stellen. Als je je paspoort kwijt bent wil je niet dat de vinder er misbruik van maakt. Alleen om die reden al is het belangrijk niet te wachten met het doen van aangifte maar direct te handelen en proces verbaal te laten opmaken. De gemeente adviseert om direct de volgende stappen te nemen:

  1. Vraag een uittreksel aan bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) bij het loket Publiekszaken, met daar op de gegevens van het vermiste paspoort. De aanvraag van het uittreksel is gratis maar kan niet online gedaan worden.
  2. Ga vervolgens naar de politie om aangifte te doen van vermissing van het paspoort. Hierbij dien je het uittreksel mee te nemen. De politie zal vervolgens proces-verbaal opmaken. Vaak kan dit direct maar soms dient hiervoor een afspraak gemaakt te worden.
  3. Met het proces-verbaal en het uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie op zak kun je terug naar het loket Publiekszaken van je woongemeente om een nieuw paspoort aan te vragen.

Boete bij verlies paspoort

De kosten van een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart verschillen per gemeente. Het is wel zo dat bij alle paspoorten die worden aangevraagd ter vervanging van een vermist paspoort extra kosten moeten worden betaald. Het is niet zoals veel mensen denken een boete die je aan de politie moet betalen. De 'boete' moet voldaan worden aan de gemeente. De kosten hiervoor zijn in de meeste gemeenten circa 35 Euro.

Het komt vaak voor dat mensen pas ontdekken dat ze hun paspoort zijn kwijt geraakt kort voor ze een buitenlandse reis gaan maken en hun paspoort nodig hebben om bijvoorbeeld hun nummer op te zoeken wanneer hier naar gevraagd wordt bij de aankoop van een vliegticket. Wordt de vermissing ontdekt kort voordat je op reis moet dan kan het zijn dat je gebruik moet maken van de spoedprocedure om nog voor vertrek op vakantie weer te kunnen beschikken over een geldig reisdocument. Aan het gebruik van deze spoedservice zijn extra kosten verbonden. Meestal kost dit circa 45 euro. Zo kan het dus voorkomen dat na vermissing voor het nieuwe paspoort met spoedprocedure zo'n 140 euro betaald moet worden.

Veel mensen hebben tegenwoordig naast een paspoort ook een identiteitskaart omdat dit makkelijk in de portemonnee mee te nemen is. Ga je op vakantie in een land dat de identiteitskaart als geldig reisdocument accepteert en ben je alleen je paspoort kwijt, dan is het niet nodig om gebruik te maken van de spoedprocedure maar kun je gewoon je identiteitskaart blijven gebruiken als reisdocument. Let er wel op dat wanneer je een nieuwe paspoort gaat aanvragen je ook je identiteitskaart meeneemt want deze moet wel getoond kunnen worden bij de aanvraag.

Andere reden voor opgeven vermissing

Er zijn ook mensen die aangifte van vermissing van hun paspoort terwijl ze deze niet echt kwijt zijn. De reden daarvan kan zijn het paspoort intact te willen bewaren vanwege de stempels die erin staan. Mensen die veel reizen hebben soms ook nog geldige visa in hun paspoort staan en willen niet dat deze tegelijk met het paspoort ongeldig worden gemaakt. Wees je er wel van bewust dat je op deze manier een valse aangifte doen en dit een strafbaar feit is.

Het is ook mogelijk bij de gemeente te vragen of ze die ene pagina waarop een visum zit dat de geldigheid van het paspoort overschreidt als enige niet ongeldig wordt gemaakt. Het is niet te garanderen dat aan dit verzoek gehoor wordt gegeven maar sommige gemeenten doen het wel.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paspoort kwijt? Aangifte en boete"

Reactie

Greetje van Gruting, 11-02-2013 09:53 #1
Waarop is deze verplichting gebaseerd, wat is de juridische grondslag?

Infoteur: Dessal
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!