InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechten en plichten oproepkracht

Rechten en plichten oproepkracht

Rechten en plichten oproepkracht Rechten en plichten oproepkracht. Een nulurencontract of een oproepcontract is nadelig voor de werknemer, maar een voordeel voor de werkgever, die geen loondoorbetalingsverplichting heeft bij ziekte. Wat zijn de voordelen en nadelen van een oproepcontract of nulurencontract? Welke rechten en plichten heeft een oproepkracht? Daarnaast kan het voorkomen dat je als oproepkracht niet meer wordt opgeroepen. Dit duidt vaak op ontslag. Welke rechten je hebt, hangt af van het soort oproepcontract.

Definitie oproepkracht

Veel fabrieken, schoonmaakbedrijven, winkels en zorginstellingen maken gebruik van flexibele arbeidskrachten, zoals oproepkrachten. Oproepkrachten zijn werknemers met wie afgesproken is dat ze op afroep beschikbaar zijn om werk te verrichten. Ze worden betaald voor de gewerkte uren. Ze zijn handig om ziekte op te vangen en inzetbaar tijdens piekperioden. Kenmerkend aan een oproepkracht is dat hij geen vast maandloon heeft.

Soorten oproepcontracten

Er bestaan drie soorten oproepcontracten, namelijk het nulurencontract, waarbij geen afspraak is gemaakt over het aantal uren, maar je als oproepkracht wel verplicht bent om te verschijnen als de baas belt, het min-maxcontract: de werknemer heeft een gegarandeerd aantal uren en kan voor extra uren worden opgeroepen. Tenslotte is er het oproepcontract met voorovereenkomst. De werknemer mag zelf beslissen of hij komt werken als hij opgeroepen wordt. Als hij aan de oproep gehoor geeft, ontstaat er een tijdelijke arbeidsovereenkomst voor de duur van de oproep.

Van tijdelijk contract naar oproepcontract

Het gebeurt in bepaalde sectoren dat een werknemer van een tijdelijk contract naar een oproepcontract gaat. Met name in de kinderopvang is dit een bekend verschijnsel. Omdat de overheid de kosten voor kinderopvang gedeeltelijk op ouders afwentelt, wordt gezocht naar aternatieven voor kinderopvang. Dit gaat ten koste van de werkgelegenheid in de kinderopvang.

Nadelen oproepcontract

Voor de werknemer zelf is een oproepcontract geen prettig arbeidscontract, vanwege de grote onzekerheid. Het is onduidelijk wanneer de werknemer opgeroepen wordt en of hij überhaupt opgeroepen wordt. Sommige werkgevers hebben een pool aan oproepkrachten beschikbaar.

Voordelen oproepcontract

Als je als werknemer waarde hecht aan vrijheid en flexibiliteit, kan een oproepcontract voordelen opleveren. Maar de voordelen van het oproepcontract gelden met name voor de werkgever. Hij hoeft alleen loon te betalen als de werknemer daadwerkelijk werkt.

Rechten en plichten oproepkracht

Een oproepkracht is een werknemer die gebonden is aan rechten en plichten die aan een arbeidsovereenkomst vastzitten. In de praktijk werkt dit zelden zo. Werkgevers zetten oproepkrachten naar behoefte in. Als ze niet nodig zijn, worden ze niet meer opgeroepen.

Oproepkracht wordt niet meer opgeroepen

Als de oproepkracht niet meer wordt opgeroepen, betekent dit in de meeste gevallen ontslag. Het contract is beëindigd. Maar als oproepkracht hoef je daar geen genoegen mee te nemen.

Rechten oproepcontract

Als je niet meer wordt opgeroepen, hangen je rechten als oproepkracht af van het soort oproepcontract. Bij een nulurencontract is er sprake van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Als de oproepkracht minimaal drie maanden op structurele basis minimaal 20 uur per maand gewerkt hebt, moet de werkgever ook doorbetalen als er minder werk is. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden.

Als er sprake is van een oproepcontract met voorovereenkomst is er een arbeidscontract voor onbepaalde tijd ontstaan na de vierde oproep met tussenpozen van drie maanden of minder. Ook dan kan een oproepkracht niet zomaar worden ontslagen.
Bij een min-maxcontract geldt voor de gegarandeerde uren dat de werkgever deze door moet betalen.

Oproepkracht: loon bij ziekte

Of je als oproepkracht recht hebt op loondoorbetaling bij ziekte, hangt af van het soort oproepcontract. Bepaalde oproepkrachten vallen onder de Ziektewet.

Ontslag oproepkracht: oproepkracht ontslaan

De meeste werkgevers ontslaan een oproepkracht door hem of haar niet meer op te roepen. Een werknemer kan het beste contact opnemen met de werkgever als hij niet meer wordt opgeroepen. Wijs op de loondoorbetalingsverplichting als daar sprake van is (zie ôrechten oproepkracht). In het uiterste geval is er de gang naar de rechter.
© 2011 - 2014 Rebeccahoogers, gepubliceerd in Juridisch (Zakelijk) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rechten van de flexkrachtSteeds meer mensen hebben een flexcontract. Dat betekent dat ze op oproepbasis werkzaam zijn. Er zijn verschillende soor…
Flexibele arbeidskrachten inhurenFlexibele arbeidskrachten inhurenFlexibele arbeidskrachten inhuren via een uitzend - of detacheringsbureau kan grote voordelen opleveren. Als u tijdelijk…
Nul uren contract heeft alleen maar nadelenNul uren contract heeft alleen maar nadelenEen nul uren contract biedt voor de werkgever veel voordelen. Voor een werknemer heeft het alleen maar nadelen.
Hoogte en duur ziektewetuitkeringHoogte en duur ziektewetuitkeringDe Ziektewet is onder andere bedoeld voor mensen die geen vaste werkgever hebben, zoals flexkrachten die via het uitzend…
Bronnen en referenties
  • Arbeidsrecht en sociale zekerheid - L. Janssen
  • De Stentor

Reageer op het artikel "Rechten en plichten oproepkracht"

Reacties

Adams, 23-03-2014 12:49 #5
Heb ik na 12 jaar altijd op maandag en donderdag werken (muv. De schoolvakanties) recht op vaste uren en werkdagen? Ik heb nu een 0 uren contract.

Johan, 08-03-2013 23:50 #4
Heb je ook rechten op doorbetaling en opzegtermijn als na 15 jaar als oproepkracht in de horeca te hebben gewerkt op dezelfde tijd en hetzelfde aantal uren in hetzelfde bedrijf en je hoeft in één keer niet meer te komen, omdat er niet meer genoeg werk is terwijl de werkplek niet komt te vervallen? Op het contract voor bepaalde tijd (?) is het Horeca CAO van toepassing.

Helena, 18-01-2013 12:06 #3
Ik heb vanaf 1 april 2012 een oproepcontract waar geen einddatum en geen uren op vermeld staan. Op mijn loonstrookjes vanaf april staat "vaste uren per week 16". Men is met een fusie bezig en ik vrees dat ik buiten de boot ga vallen. Ik hoor ze alleen over de vaste krachten praten, alsof men met mijn contract geen rekening hoeft te houden. Wat zijn mijn rechten?

Bart, 08-01-2013 14:13 #2
Milou, zoals je kunt lezen moet je werkgever je het gemiddelde over het verdiende loon van de laatste 3 maanden betalen. En dan is het voor hem verstandig je ook in te zetten.

Milou, 06-12-2012 16:16 #1
Ik heb een 0uren contract, maar heb de afgelopen 5 maanden meer als 28u per week gewerkt. Kan ik dan 'eisen' om deze uren vast te werken, of weet iemand hoe dit zit?

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 5
Schrijf mee!