InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Bezwaar maken tegen verkeersboete

Bezwaar maken tegen verkeersboete

Als u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaarschrift te schrijven. Wat is de inhoud van het bezwaarschrift tegen een verkeersboete? Hoe verloopt de procedure als u bezwaar wilt maken tegen een verkeersboete?

Soorten bekeuringen

Er zijn verschillende bekeuringen waartegen men bezwaar kunt maken:
  • De Wet Mulder beschikking: te herkennen aan de grote M op de beschikking
  • Transactievoorstel: te herkennen aan de T op de beschikking
  • De parkeerboete

Bezwaar maken tegen verkeersboete

Allereerst de bezwaarprocedure van de Wet Mulder beschikking. Wie een zogenaamde verkeersboete begaat, krijgt een bestuurlijke boete. Door het invoeren van de Wet Mulder worden overtredingen soepeler afgehandeld en niet meer door het OM, zoals voorheen.

Bezwaarschrift verkeersboete schrijven

Stap 1 is het schrijven van een bezwaarschrift, waarin in ieder geval de volgende gegevens worden vermeld:
  • Naam en adres
  • Datum
  • Omschrijving van de beslissing waartegen bezwaar wordt gemaakt
  • Kopie van de beschikking
  • Redenen van het bezwaar
  • Ondertekening

Bezwaarschrift sturen naar de Officier van Justitie

Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na ontvangst van de boete verstuurd zijn naar de Officier van Justitie. U kunt binnen zestien weken een verweerschrift verwachten.

Wachten met betalen verkeersboete

Nu is het een kwestie van wachten met het betalen van de verkeersboete.

Beroep bij de rechtbank

Als het bezwaarschrift is afgewezen, is in beroep gaan de volgende stap. U schrijft dan een beroepsschrift aan de rechtbank, sectie Kanton. Dat moet u doen binnen een termijn van zes weken na de afwijzing van het bezwaarschrift. Als de boete hoger is dan 70, kunt u in hoger beroep gaan. Als de boete lager is, zijn de juridische mogelijkheden uitgeput en heeft u zich bij de boete neer te leggen.

Bezwaar maken tegen transactievoorstel

Als u het niet eens bent met een transactievoorstel, moet u wachten met betalen van de acceptgiro. Nu zijn er twee mogelijkheden: u krijgt een tweede transactievoorstel toegezonden of u ontvangt een dagvaarding. De dagvaarding is een niet-vrijblijvende uitnodiging om voor de rechter te verschijnen. Als u voor de rechter moet verschijnen, kunt u zich verweren om de rechter te overtuigen van uw gelijk.

Bezwaar maken tegen parkeerboete

De parkeerboete is een aanslag die door de gemeente wordt opgelegd en wijkt af van een zogenaamde Mulderbeschikking, die door de Rijksoverheid is opgelegd. Daarom is de procedure ook anders. Als de beruchte, grote M op de beschikking ontbreekt, is het een bevestiging dat de gemeente de boete heeft verstuurd. Wat het niet minder vervelend maakt, natuurlijk.

Procedure bezwaar tegen parkeerboete

  • Schrijf het bezwaarschrift (op dezelfde manier als eerder aangegeven in het artikel)
  • Stuur het bezwaarschrift naar de gemeente, binnen zes weken na ontvangst
  • U kunt vervolgens in beroep gaan bij de belastingrechter, binnen zes weken na dagtekening van de uitspraak op het bezwaarschrift. Het beroepsschrift is gericht aan de belastingkamer.

Conclusie: bezwaar maken tegen bekeuring

Allereerst moet u goed kijken met welke soort bekeuring u te maken hebt. Vaak zal het gaan om een zogenaamde Mulderbeschikking, maar een parkeerboete van de gemeente is ook mogelijk. Op de beschikking zelf staan de adresgegevens van het bestuursorgaan waar u bezwaar kunt maken. De vervolgstap is het aantekenen van beroep tegen de bekeuring. Soms is beroep het eindstation, maar afhankelijk van de hoogte van de boete kunt u in hoger beroep gaan.
Gerelateerde artikelen
Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt 220. Voor onn…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Hoe hoog wordt mijn bekeuring? - 2011Voor de meeste verkeersovertredingen staan vaste bedragen aan boete. Voor bepaalde overtredingen moet de rechter uitspra…
Bezwaar maken tegen de belastingdienstBezwaar maken tegen de belastingdienstBent u het oneens met een belastingaanslag of fiscale boete van de belastingdienst? U kunt dan in 2017 bezwaar maken teg…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • Praktische informatie over sociale zekerheid

Reageer op het artikel "Bezwaar maken tegen verkeersboete"

Reacties

Win, 22-10-2012 13:49 #4
Ik werk in de beveiliging, dus vertrek gisteren(zondag) vanaf Dedemsvaart om in Rotterdam een klusje te doen. Ik kwam het aan rijden rond 20:00 uur en zag een plekje tussen de andere auto's die daar stonden geparkeerd. Ik heb mijn auto geparkeerd en koopt een ticket voor maar liefst 10, - bij de parkeerautomaat voor tot de volgende dag. Tot mijn verbazing kwam ik terug na mijn werk lag een briefje onder mijn ruitensser van liefst 85, -. Reden bleek dat het een voor bussen parkeerplaats te zijn geweest, waar het bord zeer misleidend was, want dat had ik nooit gezien voordat ik de boete had gekregen en het was zondag avond en daar kan ook zeker geen bussen komen, want hele weg lag overhoop! Mijn vraag is, kan ik hier aan iets tegen beginnen? Want ik heb netjes geparkeerd dacht ik en vervolgens netjes betaald. Ik hoor het graag.

Rnrconnect, 24-08-2012 15:23 #3
Mijn werkgever heeft 2 verkeersboetes gekregen van een bedrijfsauto waar ik op dat moment mee reed. Nu wil mijn werkgever die gaan betalen van mijn salaris zonder mijn toestemming en zonder dat ik enige kans heb gekregen om daar tegen bezwaar te maken bij de officier van justitie, want er staat duidelijk in de beschikking, zolang het bezwaar loopt hoef ik niet te betalen. Mag mijn werkgever dan zomaar salaris in houden om die boete gelijk te betalen voor ik bezwaar heb gemaakt?

Pieter, 24-12-2011 18:23 #2
Geachte dames en of heren, ik vindt de boetes wel correct zeker als het gaat om die asociale die hun auto zonder invalidekaart op een invalideplaats parkeren. En als je daar wat van zegt dan kan je zo maar inelkaar geslagen worden. En waar is de politie op dat moment? Nergens.

Frank, 22-12-2011 16:19 #1
Vandaag heb ik een parkeerboete gekregen van 180 euro voor het parkeren op een invalideplaats die ik per ongeluk over het hoofd heb gezien. Ik heb niet eerder een boete gehad. De boete is meer dan 10% van mijn maandsalaris, echt onacceptabel hoog.

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 08-07-2011
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 4
Schrijf mee!