InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Ongehuwd kinderen: Wat moet je regelen?

Ongehuwd kinderen: Wat moet je regelen?

Vroeger een schande, nu in de meeste kringen de normaalste zaak van de wereld: een kindje krijgen terwijl je niet getrouwd bent. Maar let op! Een aantal zaken die automatisch geregeld zijn wanneer je getrouwd bent, moet je als ongehuwd stel apart regelen.

Erkenning

Wanneer je getrouwd bent, beschouwt de wet de echtgenoot automatisch als de vader van de kinderen die binnen het huwelijk geboren worden. Wanneer je niet getrouwd bent, zal de biologische vader het kindje moeten erkennen om zich ook in juridische zin de vader te kunnen noemen. Pas dan is hij verplicht het kind te onderhouden en krijgt hij een erfrechtelijke band met hem of haar. Je kunt een baby erkennen nadat hij of zij geboren is maar het kan ook al vóór die tijd, het erkennen van de ongeboren vrucht wordt dat genoemd. Het is aan te raden omdat zo snel mogelijk te doen, wanneer de vader van de baby iets overkomt tijdens de zwangerschap is dat in ieder geval geregeld. Bij het erkennen kun je meteen de naamskeuze regelen (zie naamskeuze). Wanneer de moeder niet de Nederlandse nationaliteit heeft en een vader met de Nederlandse nationaliteit erkent de baby na de geboorte dan krijgt de baby als gevolg van de wetswijziging van 1 april 2003 niet meer automatisch de Nederlandse nationaliteit. Het kind is dan een vreemdeling en er dient een verblijfsvergunning aangevraagd te worden, wat weer de nodige kosten met zich meebrengt. Erkent de vader de baby voor de geboorte dan is er niets aan de hand, het kindje krijgt na de geboorte automatisch de Nederlandse nationaliteit.

Erkennen doen je bij de Burgerlijke Stand, om een kind te kunnen erkennen is toestemming nodig van de moeder. Bij het eerste kindje van het ongehuwde stel dient de moeder ook lijfelijk bij de erkenning aanwezig te zijn.

Naamskeuze

Tegelijk met het erkennen kiezen de ouders welke naam het kindje gaat dragen. Deze keus geldt meteen voor alle volgende kinderen die het stel krijgt en kan alleen in hele speciale gevallen achteraf worden gewijzigd. Per 28 februari 2009 is het wel mogelijk om de naamskeuze van de kinderen te herzien wanneer de ouders in het huwelijk treden. Als er geen naamskeuze gemaakt wordt door een ongehuwd koppel dan krijgen alle kinderen uit de relaties van deze ouders de achternaam van de moeder.

Gezamenlijk gezag

Wanneer een ongehuwde vader zijn kind erkend heeft, betekent dat niet, dat hij ook het ouderlijk gezag met de moeder deelt. Ouderlijk gezag is het recht en de plicht om het kind op te voeden en te verzorgen. Daarnaast is diegene die het ouderlijk gezag over een kind heeft, ook zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. Ieder kind onder de achttien jaar staat onder ‘gezag’ van één of meerdere volwassen. Bij ongehuwde ouders gaat het ouderlijke gezag alleen naar de moeder, wanneer ook de vader het ouderlijk gezag wil verkrijgen, zullen de ouders samen een verzoek tot aantekening in het gezagsregister in moeten dienen bij de Rechtbank (vroeger het kantongerecht).

Dit verzoek kan gedaan worden als aan de volgende voorwaarden voldaan is:
  • De vader heeft het kind erkend
  • De moeder is meerderjarig of meerderjarig verklaard en vader is meerderjarig
  • De ouders zijn niet met elkaar gehuwd en ook niet met elkaar gehuwd geweest
  • Geen van beide ouders lijdt zodanig aan een geestelijke stoornis waardoor het uitoefenen van gezag onmogelijk is
  • De vader of moeder is niet ontheven van, of uitgezet uit het gezag over het kind waarop het verzoek betrekking heeft
  • Er is geen 3e persoon met het gezag belast
  • De ouders zijn geen van beiden onder curatele gesteld. De griffier van de rechtbank vraagt bij het Centraal Curatele Register in Den Haag een bewijs op dat de moeder noch de vader in het curatele register voorkomt
  • Er heeft niet al eerder een verzoek en aantekening in het gezagsregister plaatsgevonden t.a.v. hetzelfde kind

Testament ten behoeve van langstlevende en samenlevingscontract

Wanneer je gehuwd bent, ben je ook de erfgenaam van je partner. In het nieuwe erfrecht is geregeld dat kinderen van gehuwde ouders hun erfdeel niet meer kunnen opeisen wanneer één van de ouders komt te overlijden. Om ervoor te zorgen dat je kinderen dit ook niet kunnen wanneer je niet gehuwd bent, moet je bij een notaris een testament ten behoeve van de langstlevende en een samenlevingscontract op laten stellen. De meeste stellen gebruiken deze akte ook om een voogd aan te wijzen voor het geval beide ouders overlijden. Het aanwijzen van een voogd is natuurlijk voor iedere ouder belangrijk om te doen.
© 2009 - 2017 Alba, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrou…
Niet getrouwd maar wel een kindNiet getrouwd maar wel een kindBij ongehuwd samenwonen is het ouderlijk gezag voor de vader niet automatisch geregeld, ook niet als de vader het kind h…
Erkenning van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
Afstamming en vaderschapAfstamming en vaderschapVoor jongeren zijn afstamming en vaderschap moeilijke begrippen. Als je ermee te maken krijgt kom je in gerechterlijke p…
Ouders en gezag of voogdijOuders en gezag of voogdijAlle jongeren onder de achttien zijn minderjarig, en die hebben iemand nodig die voor hen zorgt en die hen een goede opv…
Bronnen en referenties
  • www.postbus51.nl www.amstelveen.nl www.babyinfo.nl www.vpnotarissen.nl

Reageer op het artikel "Ongehuwd kinderen: Wat moet je regelen?"

Reacties

Naomi, 23-01-2016 01:37 #11
Hallo ik ben Naomi ik ben pas tot de ontdekking gekomen dat ik zwanger ben. Maar mijn probleem luid als volg: ik ben illegaal met een surinaamse nationaliteit, maar mijn vriend die heeft wel de Nederlandse nationaliteit. Wat kunnen wij het best doen dat ik niet in de problemen kom door uitgezet te worden op een of ander manier? En waar kan ik naar toe voor consultatie?

Yvana, 03-02-2015 14:39 #10
Hallo ik ben Yvana ik heb een dochter van bijna twee en een half. Zins oktober 2014 ben ik niet meer samen met haar vader heb ondertussen een nieuwe relatie en ik ben 8 weken zwanger van me nieuwe vriend. Hij kan toch gewoon deze kleine erkennen.? En nog een vraag mijn dochter heeft een toeziendevoogd van jeugdzorg. Maar ik wil graag dat deze kleine een voogd uit de familie krijgt kan dit?

Kurt Moons, 13-04-2014 11:29 #9
Sinds 17 juni 2004 heb ik een relatie die nu, 13 april 2014, op zijn einde loopt door omstandigheden! Nu, mijn vraag aan u is, het kind dat wij, mijn vrouw El Kabdani Nadia en van Marokkaanse origine en ikzelf met de Belgische nationaliteit, samen hebben en in Tanger geboren op 25 december 2005 maar Belgisch van nationaliteit en de naam Dounia Moons draagt op enige weg dan ook van die naam kan geschrapt worden en in het Marokkaans consulaat zou verandert kunnen worden naar de tweede naam van de moeder? Omdat ik denk dat ze dat van plan zijn ben ik bang mijn dochter te verliezen wanneer ze deze zomer richting Marokko gaan voor 2 maanden terwijl ikzelf voor mijn zaak (horeca) moet instaan!
Hopend op een antwoord uwentwege, dank ik u bij voorbaat. Groeten Kurt Moons

Vera, 30-08-2012 18:36 #8
Hallo allemaal, ik ben momenteel ruim 38 weken zwanger en mijn vriend en ik zijn vorige week dinsdag in ondertrouw gegaan. En gaan 10 september echt trouwen, tenminste een handtekening zetten op het gemeentehuis. Omdat wij 8 maanden op de juiste papieren om te kunnen trouwen hebben moeten wachten is het eerder niet gelukt om te trouwen. We hebben de kleine met 20 weken al erkend. Mijn vraag is omdat ik ook rond de trouwdatum uitgerekend ben; als de kleine nou toch nog net voor de trouwdatum geboren wordt moeten we dan ook al die dingen regelen die je normaal moet regelen als je ongetrouwd een kindje krijgt? Of is het anders omdat we al in ondertrouw zijn? Ik hoor het graag! Groetjes vera

Mandy, 25-03-2012 14:26 #7
Ik en de vader van het nu nog ongeboren kind zijn nog samen
Maar hij heeft het erkend kan nu nog de achternaam gewijzigd
Worden in de naam vd moeder? Want dit willen wij bijde ouders
Liever wel

Bronckers, 25-03-2012 00:32 #6
Ik heb een dringende vraag! Ik ben al vier jaar aan het vechten voor mijn dochter.
Ik heb haar erkent maar mijn ex blijft alles dwarsbomen en nergens aan mee werken.
Tot overmaat van de ellende ben ik door mijn verleden destijds de zaak verloren mijn ex heeft het volledige gezag en daar maak ze ook goed gebruik van om mij dat elke gelegenheid berijdt ze dat wel in. Mijn vraag is wat kan ik doen zodat ik toch mijn kind kan zien op groeien? Die vrouw drijft mij tot waanzin met haar gedrag om mijn kind steeds als wapen tegen mij te gebruiken. Kan mij alsjeblief iemand helpen met deze ik hoop dat iemand dit leest en mij wil en kan helpen? Ik ben radeloos. Zeer gevoelige kwestie? Want dit kan niet goed blijven gaan.

Felicia, 15-02-2012 21:16 #5
Ik heb een kind, en mijn toenmalige partner heeft toen ik 6 maanden zwanger was mijn zoontje erkend. Niet lang na de geboorte van mijn zoon, hebben we besloten om de relatie te beëindigen.
Het probleem is dat, nu mijn zoontje 10 maanden oud is, de vader plots vaker contact wil met mijn kind, terwijl hij daarvoor weinig interesse toonde.
Welke juridische stappen kan in nemen in verband met de bezoeksregeling?

Joop Sapulette, 08-07-2011 10:11 #4
Een ongehuwde wil een niet-erkend kind, erkennen via testament. Wordt het gehele of gedeeltelijke testament onherroepelijk of geheel/gedeeltelijk nietig?

Alba (infoteur), 09-06-2010 16:00 #3
Hallo mevrouw Bergman,

Dit verzoek doet men met het formulier Verzoek tot het gezamenlijk uitoefenen van het gezag over een minderjarige. Dit formulier is verkrijgbaar bij de rechtbank maar ook op het gemeentehuis. Op dit formulier staat waar u het ingevuld kunt indienen (sector kanton van de rechtbank in de geboorteplaats van het kind). Is aan alle voorwaarden voldaan, dan maakt de griffier van de rechtbank een aantekening in het gezagsregister. Deze procedure is kosteloos.

Succes!

Met vr gr

Alba

Jca Bergman, 09-06-2010 11:54 #2
Hoe kan ik een verzoek bij de rechtbank indienen tot aantekening in het gezagsregister?
Ik ben nl. ongehuwd samenwonend met een kind waarvan de vader het kind wel erkend heeft.
Ik kan hier niet in terug vinden hoe je dat specifiek moet doen.

Jacobs, 04-02-2010 20:20 #1
Wat betreffen de kosten voor het laten erkennen van de biologische vader? Zijn er nog andere wetten en/of kosten waar wij rekening mee moeten houden?

Met vriendelijke groet,

D. Jacobs

Infoteur: Alba
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 11
Schrijf mee!