InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Kapotte bril: wie moet betalen?

Kapotte bril: wie moet betalen?

Kapotte bril: wie moet betalen? Een kapotte bril staat op nummer 3 in de lijst van schademeldingen bij de verzekeraars. Een ongelukje zit in een klein hoekje, zeker met zo iets breekbaars en gevoelig als een bril. Wanneer de bril onverhoopt zo veel schade op loopt dat hij niet meer te gebruiken is, wie draait dan voor de kosten op? De verzekeraar of de eigenaar van de bril? Jaarlijks sneuvelen tienduizenden brillen door onhandige ongelukjes of onoplettendheid. Wie kent er geen verhaal waarin opa's allerliefste kleinkind zijn bril zomaar van zijn neus slaat en de pootjes breekt? Of verhalen zoals de fervente jeugdige sporter die tijdens de training van afgelopen avond per ongeluk een voetbal in het gezicht gekregen heeft met als gevolg één heel brillenglas en één glas in duizend stukjes...?

Wie is aansprakelijk?

Het is bij dergelijke gevallen erg lastig aan te geven wie er nu verantwoordelijk is en wie dus op moet draaien voor de kosten van de reparatie of de vervangende nieuwe bril. Verzekeraars hanteren over het algemeen de leeftijd van 14 jaar als grens voor het wel of niet aansprakelijk zijn. Kinderen vanaf 14 jaar worden geacht zelf verantwoordelijk te zijn voor de bril en dus ook aansprakelijk voor de eventuele schade. In de praktijk komt het er eerder vrijwel altijd op neer dat de ouders alsnog opdraaien voor de rekening.

Omstandigheden

Bij jongere kinderen hanteren verzekeraars de context van de situatie waarin het schade ongeval plaatsgevonden heeft als uitgangspunt. Van een baby dient men op de hoogte te zijn van de mogelijke onverwachte bewegingen die het kan maken en waarmee het dus ongelukjes als brillen kapot maken kan veroorzaken. In een dergelijk geval is het kind (en dus de ouders) niet aansprakelijk voor het veroorzaken van de schade omdat dit een omstandigheid is waarbij je op de hoogte bent van de risico's.

Kosten verhalen op de verzekering?

Hoewel de meeste WA-verzekeraars geen kosten voor schade aan brillen vergoeden, valt het altijd te proberen. Vul het schadeformulier altijd zo duidelijk mogelijk in, richt met name aandacht op de context waarin de schade opgelopen is. Belangrijk is dat je aannemelijk kan maken waarom deze situatie met bijbehorende schade niet voorkomen had kunnen worden.
Wanneer het verhalen van de kosten op de WA-verzekering niet lukt is het nog een optie om de kosten op de inboedelverzekering proberen te verhalen. Deze letten echter weer op compleet andere factoren dan de WA-verzekeraar. De inboedelverzekering kijkt voornamelijk naar de omgeving en de zorg voor de bril. Heeft men de bril wel bewaard in een speciale brillenkoker? Heeft men ervoor gezorgd dat de bril altijd stevig op het gezicht zat en goed paste? Is de bril op een veilige plaats opgeborgen ten tijde van het ongeval? Er wordt gekeken of de schade veroorzaakt is in context die vergoed wordt door de inboedelverzekering. In bovenstaande gevallen heeft men meer kans op een vergoeding dan wanneer men invult dat de bril 'ergens rondslingerde'. Helaas hebben veel inboedelverzekeraars een uitsluiting opgenomen in de voorwaarden wat betreft schade aan of verlies van brillen en lenzen.

Kijk de vergoedingen van de zorgverzekering polis ook even goed na! Sommige verzekeraars vergoeden een bepaald deel van een bril of zelfs de gehele bril. Vaak zitten hier wel diverse voorwaarden aan vast zoals dat men om de drie jaar aanspraak kan maken op een vergoeding voor een bril. Het kan echter ook voorkomen dat uw zorgverzekeraar aantrekkelijke aanbiedingen heeft geregeld met bepaalde brillenzaken. Veelal is het zo dat verzekeraars de dagwaarde of reparatiekosten van de bril vergoeden.

De bril verzekeren

Tenslotte kan je er voor kiezen om een speciale verzekering voor de bril af te sluiten. Een dergelijke verzekering kan vaak afgesloten worden bij de brillen speciaalzaak. Sommige verzekeraars vereisen een bepaald eigen risico, anderen niet. Wat in elk geval zeker is, is dat men de schade aan bril altijd vergoedt, zelfs wanneer je er in een dronken bui per ongeluk op hebt staan dansen.
Gerelateerde artikelen
Bril online kopenTegenwoordig kunnen ook brillen online worden gekocht. Dit artikel geeft informatie hoe je op de beste manier een bril k…
Mislukte uitvinding: virtual reality-brilMislukte uitvinding: virtual reality-brilDe virtual reality- bril is een grote mislukking uit begin jaren 90. Met de bril op kon je je voortbewegen in een digita…
Hoe je bril schoonmaken? Tips voor een propere brilHoe je bril schoonmaken? Tips voor een propere brilBrildragers weten dat het geen sinecure is om brilglazen proper te maken. Moet je een papieren zakdoekje gebruiken of ee…
Kinderen met brillen op school, het schoolplein en bij sportVele kinderen dragen brilletjes, anders dan volwassenen zijn zij er doorgaans niet aan gewend voorzichtig om te gaan met…
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…

Reageer op het artikel "Kapotte bril: wie moet betalen?"

Reacties

Hamminga, 02-01-2014 20:09 #18
Op oudejaarsavond had ik mijn ouders op visite. Om 10 over 12 is mijn vader gevallen over een stuk gaas die ik had gespannen in de tuin omdat we een nestje met pups hebben. Normaal zit dit gaas er niet en het was in het donker ook niet echt goed zichtbaar. Gevolg: mijn vader is voorover gevallen op zijn hoofd en zijn bril is hierdoor stuk gegaan. Kan ik dit regelen via mijn wa verzekering want het is immers onze fout.

P. van der Krogt, 12-11-2013 13:53 #17
Tijdens mijn werk het losmaken van een stang in de vrachtwagen (die stang houd de lading op zijn plaats) ben ik achterover gevallen is de bril van mijn hoofd gelanceerd en de stang erboven op gevallen er is nog weinig van over. Ik kan niet zonder bril dus een nieuwe aan moeten schaffen. Mijn vraag nu wie gaat dit betalen?

Avdwal, 24-04-2013 14:27 #16
Raar maar waar… tijdens de storm van vorige week donderdag is de (lichte titanium) bril van mijn moeders neus gewaaid, nergens meer te vinden! Welke verzekering zouden wij kunnen aanschrijven? mvg.

Kk Wiersma, 29-03-2013 14:39 #15
Mijn vrouw is tijdens het serveren van koffie met koek gevallen in de kerk waar oudere leden een paasviering hielden. Ze heeft zich behoorlijk bezeerd aan haar hoofd en handen, waarbij de bril sneuvelde. Montuur kapot en ook een van de glazen.
Ze moet dus een nieuwe bril. Is er een kans op vergoeding door een verzekering.
Mijn inboedelverzekering heeft al aangegeven dat zij dat niet vergoeden.
Graag uw reactie.
HG,
KK Wiersma Reactie infoteur, 29-03-2013
Wat ontzettend vervelend dat uw vrouw zich zo bezeerd heeft! Jullie zouden het kunnen proberen te verhalen op de WA-verzekering van de kerk, mocht zij gestruikeld zijn over een loszittende steen/onhandige drempel of iets dergelijks. Beterschap en sterkte!

Tineke Post, 29-01-2013 13:04 #14
Ik heb vanwege borstkanker chemokuren gekregen, helaas is het monteur van mijn bril hierdoor aangetast. Kan ik dit declareren? En zo ja bij welke verzekering?

Meg, 24-10-2012 17:40 #13
Mijn jonge hond heeft de bril van mijn dochter haar hoofd gestoten. Nu is de poot eraf die er niet meer aangezet kan worden volgens de opticien. Kosten 132,50. Bij welke verzekering kan ik dit verhalen? De wa verzekering? Inboedel?

Koen, 02-05-2012 16:38 #12
Ik heb de bril van mijn vriendin kapot gemaakt, hoe neem ik nu contact op met mijn verzekeraar?

Mina, 26-09-2011 21:02 #11
Tijdens het gymen (kikkersprong) botste een ander kindje tegen de bril mijn zoontje van 4 jaar. Bril kapot en beiden glazen beschadigd. Bril is gerepareerd, maar de glazen worden voor 80 % vergoedt. Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Groucho Marx, 09-08-2011 10:53 #10
Kennen sommige verzekeringen geen 'na u' clausule die andere verzekeringen laten voorgaan? Welke verzekering moet "als eerste opdraaien voor de kosten" in het imaginaire geval dat zowel inboedel- aansprakelijkheids- als reisverzekering kunnen worden aangeschreven?

Arno02, 25-04-2011 17:22 #9
Tijdens een zeiltripje moesten we onverwachts overstag waardoor een medereiziger per ongeluk omdraaide en mijn Ray ban bril van mijn hoofd sloeg.plons in het water. Weg bril. Is dit via zijn WA verzekering te regelen denk je? Hoe pakken we dit het beste aan? Alvast dank! Reactie infoteur, 26-04-2011
Dit kan je zeker via zijn WA-verzekering proberen te regelen ja. Neem even contact op met zijn WA-verzekering, of eventueel het Juridisch Loket (http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx)

Wolfje02 (infoteur), 09-01-2011 12:16 #8
Wat een interessant artikel. Vorig jaar stootte mijn zoon van acht in het zwembad de bril van mijn oom af. Een glas kapot. Zonder problemen werd het door onze verzekeringsmaatschappij betaald gelukkig.

Bo, 15-07-2010 16:31 #7
Ik hoop dat iemand die hier meer van weet nog even wil reageren, mijn bril is gesneuveld tijdens een potje vriendenvoetbal, dus geen competitie of iets dergelijks. We spelen wel vaker met elkaar en een teamgenoot heeft ook altijd zijn bril op nooit een probleem. Nu wordt de bril niet vergoed door de aansprakelijkheid, de inboedel- of de zorgverzekering. Betekent het niet vergoeden door de zorgverzekering dat de 'tegenpartij' ook geen enkele vergoeding schuldig is? Ook geen 50-50 regeling bijvoorbeeld? Ongeacht de dekking van een verzekering kun je natuurlijk ook uit eigen portemonee betalen. Of is dit juridisch onterecht? Alvast hartelijk dank!

Ria, 28-12-2009 22:40 #6
Tijdens mijn korte vakantie in Oostenrijk ben ik tijdens een wandeling in de sneeuw mijn brillekoker kwijtgeraakt. Hierin zaten twee brillen. beide multifocaal. 1 multifovala zonnebril en 1 multifocale (nette) bril in een vierkant etui. Ik heb de Gasthof in de buurt en de Toursten info centra in de omgeving geinformeerd over het verliesIk heb een woon en vrijtijdspakket van Aegon. Kan ik de schade claimen op mijn reisverzekering?
Bij navraag vraagt Aegon eerst te claimen op mijn ziektekostenverzekering en indien deze niet uitkeren dan met de afwijzingsbrief de reisverzekering aanspreken. ( Ik heb een top verzekering van delta lloyd, deze vergoed 2x bril in 2009 ik heb voor deze brillen dus al een vergoeding (voor glazen ontvangen). Hoe te handelen? Reactie infoteur, 29-12-2009
Beste Ria,

je kan het best even contact opnemen met het juridisch loket. Men kan je daar vrijblijvend en gratis advies geven. Het telefoonnummer is 0900 8020.

Groeten Kim

Ria, 28-12-2009 22:31 #5
Ik heb twee bril akefietjes"
1. recent heb ik tijdens het werk, vervoer met de fiets, van de ene afspraak naar de andere een ongelukje gekregen. Ik ben van de fiets gevallen, gat in de knie, kleding kapot
Bril stuk, poot eraf, reparatie niet mogelijk, nieuw((zelfde) montuur niet mogelijk - kosten bril jan 2009 717,50.
Kan ik de claim voor kapotte kleding ( 30 euro) en de bril bij mijn werkgever neerleggen?

Molenaar, 18-02-2009 12:51 #4
Mijn dochtertje stoot per ongeluk de bril van opa zijn neus. De bril valt met als gevolg een breuk in het glas. Doordat dit een zgn. montuurvrije bril is kan de opticiën de bril niet repareren en zal hij een nieuwe bril moeten aanschaffen.

Ik begreep van mijn verzekering dat dit onder mijn woongarantverzekering valt. Keert een verzekeringsmaatshappij deze schade uit is nu mijn vraag. Reactie infoteur, 18-02-2009
Goedemiddag,

dit is niet zonder meer te zeggen, elke verzekeringsmaatschappij springt hier weer anders mee om. Maar niet geschoten is altijd mis :)

Mevr Meso, 06-11-2008 22:00 #3
Bij het opruimen van de boekenkast schoof er een stapel boeken van de plank. En precies tegen mijn bril. De bril zat scheef en het pootje stond wat af. Omdat het een vrij nieuwe dure merkbril betreft heb ik er zelf niets mee gedaan. De opticiën gevraagd om de bril even bij te buigen. De medewerkster pakte mijn bril en een tangetje en knap… glas brak af (het betreft een glasbril en de titanium pootjes zitten met een soort metalen nietje in het glas). Er werd door de medewerkster van de winkel gezegd dat reparaties aan verbogen brillen voor eigen risico zijn en dat ze vergeten was dit vooruit aan mij te melden. De eigenaar van de brillenwinkel gaf als commentaar "ja, ik kan moeilijk zo'n bord in de winkel zetten met eigen risico… " dat moet u weten. Hij vond 50-50 wel een schappelijke oplossing. Toen werd er ook nog gezegd dat er vast wel een miniscuuel haarscheurtje in het glas heeft gezeten. Tja dat kan ik niet zien zonder bril…
Ik zit nu met een noodreparatie voor 2 weken en "we" zijn tot de oplossing gekomen ieder 50% betalen (de winkel en ik) maar al met al ben ik niet echt tevreden. In de afgelopen 3 jaren hebben we zeker 5 dure (zonne-) brillen daar gekocht (tussen de 350 en 900 euro per stuk!). Is een winkel niet verzekerd voor dergelijke gebeurtenis? Wat kan ik doen?

L. V. D. Geer, 18-09-2008 09:15 #2
Een collega van mij heeft haar bril laten vallen tijdens haar werk en nu zit er een barst in 1 van haar glazen. Zij heeft het niet breed en kan niet zomaar even een nieuw glas erin laten zetten. Wat zijn haar opties? Ze heeft die bril hard nodig want zonder ziet ze niets. Reactie infoteur, 19-09-2008
Wat een vervelende situatie zeg!
Ik zou haar aanraden haar WA-verzekering te bellen, of anders haar inboedelverzekering. Mogelijk vergoeden zij het brilglas.

Groetjes Kim/MeloD

J. Sirag, 21-07-2008 12:38 #1
Tijdens de vakantie in Turkije is mijn vrouw van de trap in het hotel gevallen en heeft daarbij, naast enig lichamelijk letsel, schade aan haar bril opgelopen en wel dusdanig (glas kapot/bril in tweeen) dat deze niet meer gerepareerd kon worden. Zij was dus gedwongen aldaar een nieuw exemplaar te kopen. Terug van vakantie hebben we bij de Postbank reisverzekering een claim ingediend.Deze vergoedt de vervangende bril niet omdat er geen schade aan is. De oude bril vergoeden zij ook niet omdat de dagwaarde beneden het eigen risico voor bagageschade (100 euro) ligt. Klopt deze redenering van de Postbank? Als je koffer tijdens het vervoer beschadigd is en niet meer te gebruiken moet je toch oo een nieuwe aanschaffen. Wordt dit dan ook niet vergoed. Gaarne uw reactie Mvg J.Sirag Reactie infoteur, 21-07-2008
Wat ontzettend vervelend dat uw vrouw gevallen is! Hopelijk heeft dit de vakantiepret niet al te erg bedorven.

Op de website van de Postbank staan de voorwaarden voor tijdelijke- en doorlopende reisverzekeringen. Deze heb ik doorgenomen.

Volgens deze voorwaarden valt een bril onder reisbagage. Over schadevergoeding staat vermeld dat u de nieuwwaarde terug krijgt van voorwerpen jonger dan 1 jaar, en de dagwaarde van voorwerpen ouder dan 1 jaar. Hierbij dient u aankoopbewijzen of andere vorm van bewijs van leeftijd van de bril te kunnen laten zien. Uit de voorwaarden kan ik verder op maken dat een bril jaarlijks 20% van de nieuwwaarde verliest. Een bril van bijvoorbeeld 2 jaar oud die €200 gekost heeft, heeft een dagwaarde van €120. U kunt dus zelf de dagwaarde van de bril van uw vrouw berekenen.

De reisverzekering kent inderdaad een eigen risico. De tijdelijke reisverzekering kent een eigen risico van €50, de doorlopende reisverzekering kent een eigen risico van €100. Het kan dus inderdaad zijn dat de dagwaarde van de bril lager uitvalt dan uw eigen risico van de reisverzekering.

Bovendien staat in de voorwaarden dat wanneer de schadevergoeding verhaald kan worden op een andere verzekering, die eerder afgesloten is dan de reisverzekering, dit bij deze verzekering gedaan moet worden. U kunt hierbij denken aan uw WA-verzekering.

Voor koffers en dergelijke geldt overigens hetzelfde: u kunt de dagwaarde of nieuwwaarde terug krijgen, afhankelijk van de leeftijd van de koffer en de situatie/context van de schade. Het eigen risico bestaat ook hier bij.

Wat ik u aanraadt is om een schadeclaim in te dienen bij uw WA-verzekering en/of uw inboedelverzekering, wellicht kunnen zij u wel helpen.

Succes en groeten :)

Infoteur: Melod
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 18
Schrijf mee!