InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Trouwen met een buitenlander in Nederland

Trouwen met een buitenlander in Nederland

Trouwen met een buitenlander in Nederland Trouwen met een buitenlander die nog in het buitenland woont in Nederland kan wel, maar het is niet eenvoudig. Allereerst moeten er allerlei papieren worden gelegaliseerd van de buitenlandse partner. Die worden dan ook weer onderzocht door de IND. Bovendien is er een M-46 verklaring nodig die moeten uitsluiten dat er een schijnhuwelijk wordt gesloten. Deze regels gelden overigens ook voor een geregistreerd partnerschap.

In Nederland trouwen met een buitenlander die in het buitenland woont

Wie zelf Nederlander is en hier woont en een buitenlandse partner heeft van een andere nationaliteit dan die uit de Europese Unie of Zwitserland en die in het buitenland woont kan wel in Nederland trouwen. Daarvoor is echter wel een M-46 verklaring nodig. Voor trouwen met een partner uit de EU of Zwitserland is niet zoín M-46 verklaring nodig.

Wat is een M-46 verklaring?

Een M-46 verklaring is een advies van de Vreemdelingenpolitie en Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De gemeente waarin iemand trouwt heeft dat advies nodig om te beoordelen of zij niet van plan zijn om een schijnhuwelijk aan te gaan.

Waar vraag je een M-46 verklaring aan?

Een M-46 verklaring is af te halen bij de Burgerlijke Stand van de gemeente waarin degene woont waarin de Nederlandse partner woonachtig is. Hij kan ook digitaal worden bekeken op onder andere de website van de gemeente Groningen (hij staat niet op de sites van alle gemeenten). Het is echter wijs om eerst alle papieren klaar te hebben voordat die M-46 verklaring wordt aangevraagd. De M-46 verklaring is namelijk maar 6 maanden geldig.

Wat is er verder nog nodig om te trouwen met een buitenlander

Om als Nederlander met een buitenlander te kunnen trouwen heb je verder nog nodig:
  • Een geboorteakte. Die moet vertaald en gelegaliseerd worden (hij hoeft niet vertaald te worden als hij is opgesteld in het Engels, Duits of Frans). Legalisaties mogen niet ouder zijn dan 6 maanden. Het hangt van het land van herkomst af hoe zoín legalisatie in zijn werk gaat. Voor Gambia bijvoorbeeld moet die geboorteakte worden gelegaliseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Gambia zelf en vervolgens nog een keer door het Nederlandse Consulaat of de Nederlandse Ambassade.
  • Verklaring van ongehuwd zijn. Waar die gehaald moet worden staat per ambassade van het land zelf aangegeven. In Gambia moet die bijvoorbeeld worden aangevraagd bij het Registrar Generalís Department, Department of State for Justice. Is die verklaring afgegeven dan moet hij nog worden gelegaliseerd. Voor Gambia betekent dat daarnaast ook weer een stempel van het Ministerie van Buitenlandse Zaken van Gambia op dat formulier moet komen en vervolgens eentje van Het Nederlandse Consulaat in Banjul of de Nederlandse Ambassade in Dakar. Ook deze legalisatie mag niet ouder zijn dan 6 maanden.

Legalisatie papieren voor een huwelijk in het buitenland

Nederland heeft met sommige landen een legalisatieverdrag gesloten. Dat betekent dat het eenvoudiger is om de papieren te verkrijgen. Op de website van de Rijksoverheid is te vinden of landen zoín overeenkomst hebben. Het legaliseren van papieren kost altijd geld. Houd daar dus rekening mee. Het aanvragen van de M-46 verklaring is gratis.

M-46, geboorteakte en verklaring van ongehuwd zijn geregeld

Als alle papieren zijn geregeld en de M46 verklaring is ingevuld, moet de Nederlandse partij naar het gemeentehuis waarin hij of zij woont. (Soms vraagt de gemeente ook om de papieren voor de M46 ter plekke in te vullen). De gemeente stuurt de aanvraag voor de M-46 dan door naar de IND. Het duurt ongeveer 6 weken voordat die een besluit neemt. Als er geen vermoeden is dat het om een schijnhuwelijk gaat, dan wordt vaak een positieve beslissing gegeven. Overigens wordt wel goed nageplozen of er verdachte omstandigheden zijn. Wil iemand heel snel trouwen, is hij of zij al eerder getrouwd geweest met een buitenlander voor een korte periode, wisselen de mensen heel snel van adres, zijn dan indicatoren. Maar zijn die vermoedens er dan kan de IND op huisbezoek gaan bij de Nederlandse partner om hem of haar het hemd van het lijf te vragen. Op basis van al die zaken wordt dan vervolgens een beslissing genomen.

De IND heeft besloten of er een huwelijk met een buitenlander mag worden gesloten

De gemeente krijgt na zoín 6 weken het besluit van de Vreemdelingenpolitie binnen. De ambtenaar van de burgerlijke stand of het college van burgemeester en wethouders beslist daarna of het huwelijk door kan gaan. In geval van een positief advies, is dat overigens meestal gewoon het geval. Mag er getrouwd worden, dan moet het paar in ondertrouw. Dat moet altijd in de eigen gemeente. Een stel moet minimaal 2 weken voor het daadwerkelijke huwelijk in ondertrouw, anders kan het huwelijk niet doorgaan. Daarvoor moet de Nederlandse partij natuurlijk ook weer alle benodigde papieren hebben zoals een geboortebewijs. Voor de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking moet natuurlijk wel een afspraak worden gemaakt met de ambtenaar van de burgerlijke stand.

M-46 wordt geweigerd

Wordt de M-46 verklaring geweigerd dan kan er beroep of bezwaar worden ingesteld. In de brief waarin de weigering wordt aangegeven, staat aangegeven hoe dat moet.

M-46 in het kort

Er moet een M46-verklaring aangevraagd worden als:
  • Een van de beide partners niet de Nederlandse nationaliteit heeft
  • Een van de partners niet de nationaliteit heeft van een andere lidstaat van de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland;
  • Een van de partners een andere nationaliteit heeft en een reguliere verblijfsvergunning voor bepaalde tijd (document I) of een asielvergunning voor bepaalde tijd (document III);
  • Een van de partners een andere nationaliteit heeft en geen verblijfsvergunning.
  • De bovengenoemde personen willen trouwen;
  • De bovengenoemde personen een geregistreerd partnerschap willen aangaan;
  • Een huwelijk of geregistreerd partnerschap, dat in het buitenland is gesloten, moeten worden ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP).

Wanneer is geen M-46 verklaring nodig ?

Er is geen M-46 verklaring nodig als:
  1. een of beide partijen een verblijfsdocument heeft voor onbepaalde tijd. Het gaat dan om een reguliere vergunning voor onbepaalde tijd (document II) of een asielvergunning voor onbepaalde tijd (document IV);
  2. Als een of beide partners EU/EER-onderdaan is of Zwitser;
  3. Als het huwelijk tien jaar of langer geleden al is voltrokken en is ingeschreven.
  4. Als het huwelijk inmiddels al weer is beëindigd

Trouwen in Gambia

Wil je als buitenlander je huwelijk sluiten in Gambia dan is dat vaak naast een burgerlijk huwelijk ook een Islamitisch huwelijk. En dat gaat er heel anders aan toe. Zie hier de beelden van een ceremonie na de voltrekking waar bruid en bruidegom overigens niet eens bij aanwezig zijn: Trouwen in Gambia

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Trouwen? Bruiden gebruiken vaak valse trucjes!Uit een engels onderzoek blijkt dat zo´n 60% van de bruiden, trucjes gebruiken om maar te kunnen trouwen. Gemene trucjes…
Voordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenVoordelen en nadelen huwelijkse voorwaardenIn dit artikel leest u wat trouwen onder huwelijkse voorwaarden inhoudt en wat de voor Ė en nadelen zijn. Bij trouwen on…
Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?Op welke leeftijd trouwen mensen gemiddeld?De gemiddelde leeftijd waarop mensen trouwen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals religie, cultuur en het ontwi…
Waarom trouwen?Waarom trouwen?Waarom trouwen? De meeste mensen trouwen uit liefde. Het aangaan van een huwelijk heeft echter nog meer voordelen. In di…
Huwelijk of geregistreerd partnerschap?Huwelijk of geregistreerd partnerschap?De grote droom van elk klein kind, trouwen met de man of de vrouw van je leven. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer z…
Bronnen en referenties
  • Gemeente Groningen
  • Gemeente De Friese Meren
  • Nederlandse Ambassade in Dakar
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Trouwen met een buitenlander in Nederland"

Reacties

Angelina, 02-05-2017 11:32 #4
Hallo
Ik heb een vraagje ik ben al 7 jaar met mijn man. al bijna 2 jaar getrouwd we hebben samen een dochtertje en ik wil hem graag naar Nederland laten komen om onze toekomst hier verder op te bouwen en Ik studeer nog maar weet niet hoe is alles moet regelen?

Roos, 17-02-2017 18:44 #3
Beste ik heb een vraag. Ik heb een jongen hier in NL leren kennen die illegaal is. Hij wil trouwen en bij mij blijven, ik heb zelf een Wajong. En hij werkt zwart, hij praat goed NL en Engels. Ik weet niet wat ik moet doen en hoe dit in z'n werk gaat. Reactie infoteur, 24-02-2017
Het enige wat ik kan bedenken is dat hij asiel aanvraagt in Nederland. Maar of hij dat krijgt is natuurlijk de vraag. Hij is nu illegaal en dat is natuurlijk verboden. Ik weet ook niet uit welk land hij komt. Hij zou terug kunnen gaan, kunnen inburgeren en dan zouden jullie een aanvraag kunnen doen. Dat is een legale manier. Je informatie is te summier om hier echt een antwoord op te geven. Mocht hij asiel willen aanvragen dan wordt natuurlijk wel bekend dat hij hier illegaal is. Dat hij zwart werkt is overigens ook een groot risico, want zo kan hij ook ontdekt worden (en is hij bovendien strafbaar).

Majda, 17-01-2017 12:09 #2
Geachte,

Ik woon momenteel met mijn echtgenoot 6 jaar in marokko.
Wij hebben samen een dochter en zijn aan het overwegen om ons leven voor te zetten in nederland. Mijn echtgenoot is enkel in het bezit van een marokkaanse nationaliteit en ik en miijn dochter hebben het nederlandse nationaliteit.
Hoe nu verder?

groetjes Reactie infoteur, 10-02-2017
In dit specifieke geval zou ik de IND raadplegen. Ook al omdat u geen inkomsten hebt denk ik in Nederland. En dat is wel een voorwaarde om iemand naar Nederland te halen.

Krish Dhauntal, 22-02-2016 19:52 #1
Hallo, ik wil mijn vriendin uit Zimbabwe naar nederland halen, en een zakelijke of huwelijksrelatie aangaan. Wat zijn de voorwaarden voor mij om haar naar nederland te halen? In nederland trouwen met een buitenlandse partner die in het buitenland woont; moet bij deze de partner dan ook in nederland aanwezig zijn, of kan het op afstand de huwelijk voltrokken worden? En wat zijn mijn voorwaarden? ik krijg al 18 jaar een bijstands uitkering zonder sollicitatie plicht, ik ben schizofreen. Ik ben 38 jaar.

Graag zie ik uw reactie tegemoet,

Krish Dhauntal Reactie infoteur, 20-06-2016
Beste Krish,

Het trouwen staat in dit artikel beschreven, maar als je haar naar Nederland wilt halen moet er veel meer gebeuren. Dan maakt het overigens ook niet uit of je getrouwd bent of niet. Je moet dan vooral aan financiele eisen voldoen. Zo beloof je dat zij 5 jaar lang geen aanspraak maakt op financiele regelingen van de overheid. Je belooft dat je haar 5 jaar onderhoudt dus. Ik denk dat een bijstandsuitkering daar niet toereikend voor is.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Buitenlandse liefde
Reacties: 4
Schrijf mee!