InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechtbank, gerechtshof, Hoge Raad? Dit zijn de verschillen

Rechtbank, gerechtshof, Hoge Raad? Dit zijn de verschillen

Rechtbank, gerechtshof, Hoge Raad? Dit zijn de verschillen In Nederland kennen we drie plekken om juridische geschillen te beslechten. Dit zijn de rechtbank, het gerechtshof en de hoge raad. Voor veel mensen is het onduidelijk wat de verschillen zijn en hoe dit nu precies werkt. In dit artikel zet ik de belangrijkste weetjes op een rijtje.

Rechtbank

Nederland kent 19 rechtbanken. Zij hanteren drie gebieden: de civiele sector, de strafsector en de bestuurssector. Daarnaast is er nog de sector kanton. Deze bevindt zich in alle rechtbanken van Nederland, evenals op 40 andere plaatsen in Nederland. Bij de kantonrechter worden eenvoudige zaken zoals bijv. arbeidsovereenkomsten, huurovereenkomsten of schulden behandeld. Een kantonrechter maar ook een rechter bij de sector civiel spreekt alleen recht, zonder bijkomstigheid van andere rechters. Dit wordt de unus-rechtspraak genoemd.

De uitspraak die een rechter doet noemen we een vonnis. Als je niet eens bent met het vonnis kun je in hoger beroep gaan, de zaak wordt dan behandeld in het gerechtshof.

Gerechtshof

Bij het gerechtshof kom je terecht als jijzelf of de tegenpartij in hoger beroep is gegaan tegen het vonnis van de rechtbank. Het gerechtshof behandelt de zaak volledig opnieuw en is in principe niet gebonden aan een eerdere uitspraak van de rechtbank. In Nederland hebben we vijf gerechtshoven, deze staan in Arnhem, Den Haag, Leeuwarden, Amsterdam en 's-Hertogenbosch.

Binnen het gerechtshof is er sprake van collegiale rechtspraak. Dit betekent dat er, in tegenstelling tot de rechtbank, door drie rechters over een zaak wordt geoordeeld.

De uitspraak die door het gerechtshof wordt gedaan wordt een arrest genoemd. Ben jij of de tegenpartij het weer niet eens met de uitspraak dan kan er weer in hoger beroep worden gegaan. Dit heet in cassatie gaan. De zaak wordt dan vervolgens behandeld door de Hoge Raad in Den Haag.

Hoge raad

De Hoge Raad is het hoogste rechtscollege in Nederland op het gebied van het civiele-, straf- en belastingrecht. De hoge raad werkt anders dan de vorige twee ‘rechtshuizen’. De hoge raad onderzoekt geen feiten die binnen een zaak aan de orde zijn maar neemt de feiten die het gerechtshof heeft vastgesteld als uitgangspunt. Bij de rechtbank en het gerechtshof draait het dus om de feiten terwijl het bij de hoge raad draait om het toepasselijk recht.

De rechters in de Hoge Raad worden net als rechters in een gerechtshof raadsheer genoemd. Overigens geldt de term rechtsheer ook voor vrouwen. In onze grondwet is opgenomen dat deze raadsheren worden benoemd voor het leven.

Stel dat iemand beweert dat hij niet verantwoordelijk is voor de grote schade aan een woning, maar de raadsheer van het gerechtsgebouw heeft dit vastgesteld, dan gaat de Hoge Raad daarvan in cassatie uit. Ook al beweert de persoon om wie het gaat het tegenovergestelde.
© 2012 - 2017 Selwyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het recht: hoger beroep, cassatieHet recht: hoger beroep, cassatieHet in hoger beroep gaan in rechtszaken is niets anders dan een nieuw oordeel in een bepaalde zaak. Maar kan iedereen in…
Hoger Beroep & SchadevergoedingHoger Beroep & SchadevergoedingNa het vonnis van de rechter, kan zowel de verdachte als officier van justitie appel aantekenen c.q. in hoger beroep gaa…
Het hoger beroep in NederlandHet hoger beroep in NederlandEen hoofdregel in ons rechtssysteem is dat als we het niet eens zijn met een uitspraak van de rechter in eerste aanleg,…
Het griffierecht in een civiele procedureHet griffierecht in een civiele procedureJe hebt een procedure opgestart of je krijgt een dagvaarding thuisgestuurd? Je wordt nu verzocht het griffierecht te bet…
Rechtbank & Procedure (Burgerlijk Recht)Rechtbank & Procedure (Burgerlijk Recht)Er zijn diverse procedures voor de rechtbank in het geval van het burgerlijk c.q. civiele recht. Zo is er de dagvaarding…

Reageer op het artikel "Rechtbank, gerechtshof, Hoge Raad? Dit zijn de verschillen"

Reacties

M. de Winde, 04-11-2016 18:24 #2
Ik ben verbijsterd over de rechtsgang in de zaak Wilders met uitspraken over deze zaak en de heer Wilders zelf door het O.M.

1. Als het voor het eggie is, is mijnheer Wilders niet aanwezig bij behandeling van deze rechtszaak.
2. Een proces tegen Wilders kan blijkbaar niet zonder een wrakingsverzoek!
Ik vind dit vooringenomen en als de rechtsgang zo is als deze voorbeelden, heb ik weinig vertrouwen in de huidige rechtspraak.

Peer van Agt, 21-09-2015 13:05 #1
Ik kan nergens vinden hoeveel tijd ik heb na het arrest van de hoge raad (een civiele zaak), in deze een terug verwijzing naar het gerechtshof, om opnieuw te gaan procederen. Graag reactie.

Infoteur: Selwyn
Laatste update: 14-10-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!