InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > De best betaalde banen in de zorg

De best betaalde banen in de zorg

De best betaalde banen in de zorg Het ene beroep levert meer salaris op dan het andere. Maar wat zijn eigenlijk de beste betaalde banen binnen de zorgsector? Hoe hoog liggen de salarissen? En welke opleidingen zijn er nodig om die beroepen uit te kunnen oefenen? Gespecialiseerde artsen verdienen meer dan ondersteunende mensen. Deze verschillen kunnen erg groot zijn. Vaak gaat hier wel een lange opleiding aan vooraf. Eerst een algemene opleiding, bijvoorbeeld geneeskunde, en vervolgens het specialisme. De specialistische opleiding duurt vaak nog eens 6 jaar.

Anesthesist

Een Anesthesist is werkzaam in de operatiekamer. Hij zorgt ervoor dat de patiënt op de juiste manier wordt verdoofd, en houdt de lichaamsfuncties van de patiënt in de gaten tijdens de ingreep. Een Anesthesist verdient tussen de 6.000 en 11.000 bruto per maand. Om Anesthesist te worden dien je eerst de opleiding geneeskunde op Universitair niveau af te ronden. Deze opleiding duurt 6 jaar. Om vervolgens Anesthesist te worden moet je je hierin specialiseren. Deze specialisatie duurt nog eens 5 jaar.

Cardioloog

Een cardioloog is een arts die gespecialiseerd is in hart- en vaatziekten. Het salaris van een Cardioloog ligt tussen de 5.800 en 10.800 bruto per maand. Iemand die zelfstandig als Cardioloog werkt, kan zelf rond de 200.000 per jaar verdienen! Om Cardioloog te worden dien je de opleiding geneeskunde te volgen op de Universiteit. Deze opleiding duurt 6 jaar. Vervolgens moet je nog 6 jaar doorstuderen in een Academisch ziekenhuis op de afdeling Cardiologie. In totaal duurt de opleiding tot Cardioloog dus 12 jaar.

Longarts

Een Longarts houdt zich bezig met patiënten die problemen hebben met de longen. Een afgestudeerde Longarts kan tot 10.834 bruto per maand verdienen. Een zelfstandig Longarts kan zelfs tot 20.000 bruto per maand verdienen. Eerst moet de opleiding geneeskunde aan de Universiteit worden afgerond, en vervolgens moet een longarts nog 6 jaar lang meedraaien op de afdeling Longgeneeskunde. Tijdens deze interne opleiding verdient de toekomstige Longarts al zo'n 3.000 bruto per maand.

Hematoloog

Een Hematoloog doet onderzoek naar ziekten bij mensen. Wanneer er uitslagen van onderzoeken binnenkomen, van onder andere bloed en lymfeklieren, zal de Hematoloog een plan van aanpak opstellen voor genezing van de patiënt. Een Hematoloog in een Academisch ziekenhuis verdient tot wel 20.000 bruto per maand. Een Hematoloog moet eerst een medicijnenstudie afronden. Vervolgens zal de toekomstig Hematoloog eerst een tijdje meelopen als assistent op deze afdeling, voordat hij zich Hematoloog mag noemen.

Internist

Een Internist is een medisch specialist op het gebied van de inwendige organen. Een Internist moet eerst de Universitaire opleiding Geneeskunde afronden. Daarna moet er nog een opleiding interne geneeskunde worden gevolgd in een Academisch ziekenhuis. Deze opleiding duurt 6 jaar. De laatste 2 jaar van deze interne opleiding dient de Internist zich te specialiseren in bijvoorbeeld nefrologie (nierziekten) of oncologie (kanker). Het salaris van een Internist die nog in opleiding is, ligt rond de 3.000 bruto per maand. Een afgestudeerde Internist, kan tot wel 11.000 bruto per maand verdienen.

Kaakchirurg

Een Kaakchirurg is gespecialiseerd in tandheelkunde. Maar ook andere aandoeningen binnen de mond, zoals ontstekingen of gezwellen kunnen worden behandeld door een Kaakchirurg. Een Kaakchirurg in opleiding verdient rond de 3.000 per maand. Een afgestudeerde Kaakchirurg kan tot 10.000 bruto per maand verdienen. Een Kaakchirurg dient de opleidingen Geneeskunde en Tandheelkunde op Universitair niveau af te ronden. Vervolgens moet een Kaakchirurg zich binnen een Universitair medisch centrum nog 4 jaar specialiseren.

Orthodontist

Een Orthodontist is een specialist in het corrigeren van tanden en kiezen, die niet goed staan in verband met scheefgroei. Wanneer dit het geval is, kan een Orthodontist bepalen of je een beugel nodig hebt. Een Orthodontist moet de opleiding tandheelkunde aan de Universiteit hebben afgerond. Deze opleiding duurt 6 jaar. Daarna moet hij zich specialiseren in het vak Orthodontist door middel van een specialisatietraject. Dit traject duurt nog eens 4 jaar. Het salaris dat een Orthodontist met een eigen praktijk, ligt tussen de 9.000 en 12.000 bruto per maand.

Lees verder

© 2012 - 2017 Denn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nationaleberoepengids.nl

Reageer op het artikel "De best betaalde banen in de zorg"

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!