Creatief denken, de basisvaardigheden

Creatief denken, de basisvaardigheden Iedereen is creatief, creatief wordt echter vaak verkeerd opgevat door mensen. Knutselen, schilderen of tekenen zijn creatieve vaardigheden, maar er zijn er nog veel meer waar u zich niet van bewust bent. In dit artikel leert u wat creatief denken is.

Creatief denken

De definitie van creatief denken volgens het boek ‘Creativiteit Hoe? Zo?’ is als volgt:

Creatief denken is een geheel van denkattitudes, denkvaardigheden, denktechnieken en denkprocessen die de kans op patroondoorbreking, het leggen van nieuwe verbindingen in onze hersenen vergroten.

De 5 basisvaardigheden van creatief denken

Iedereen kan creatief denken, zelfs een nuchtere boer waar u het niet van verwacht. Voor creatief denken zijn er 5 basisvaardigheden namelijk:
  • Creatief waarnemen
  • Uitstel van oordeel
  • Flexibel associëren
  • Divergeren
  • Verbeeldingskracht ontwikkelen

Creatief waarnemen

Creatief waarnemen is het herkennen van dominanties in de eigen waarneming en het loskomen van deze overheersende visie. Een vraag die u uzelf kunt stellen is: ‘Hoe kan ik dit anders zien?’ Een voorbeeld hierbij is de aarde: Men heeft heel lang gedacht dat de aarde plat was, dit was een dominantie, na het loskomen van deze overheersende visie kon men begrijpen dat het ook anders kan, de aarde is rond.

Uitstel van oordeel

Oordelen doet iedereen, geen enkel mens heeft geen oordeel over iets klaarliggen. Er zijn 3 soorten van oordelen: Oordeel 1 is onbewust, oordeel 2 is verkennend en oordeel 3 is bepaald of u iets doet of niet doet, kies ik iets of wijs ik het af?
Door oordelen uit te stellen kan een idee een kans krijgen, als u gelijk het idee al afkraakt kan u hier nooit de positieve kant van bekijken.

Flexibel associëren

Wat is associëren? Bij associëren denkt u bij een woord aan iets anders, als u aan een koe denkt, denkt u eerder aan melk dan aan een ei. Door flexibel te associëren kan dit patroondoorbrekend zijn, u denkt dus niet aan melk maar aan iets anders wat verder weg staat van de koe.

Voor flexibel associëren heeft u twee manieren namelijk disociatie en resociatie. Bij disociatie stapt u uit een patroon, u doorbreekt het patroon. Bij resociatie koppelt u terug naar het onderwerp.

Divergeren

Bij divergeren bent u niet met het eerste idee tevreden. U denkt verder. U bedenkt zoveel mogelijk ideeën, het kan niet gek genoeg zijn. Ook hoeven de ideeën niet realiseerbaar te zijn. U stapt over de drempel van enkele ideeën bedenken heen, u kunt als u wilt eeuwig divergeren, dit is echter niet de bedoeling. Het doel van divergeren is zo veel mogelijk informatie en ideeën verzamelen.

Verbeeldingskracht ontwikkelen

Verbeeldingskracht is belangrijk voor een mens, als men dingen goed kan verbeelden onthoud men dingen beter, kan men de informatie beter verwerken, is de gevoelskracht sterker en een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Men kan in één oogopslag zien wat er bedoeld wordt met een beeld, van daar is het belangrijk dat u dingen kunt verbeelden.

Nu bent u op de hoogte van de basis om creatief te kunnen denken. Na het lezen van dit artikel weet u ook dat creatief denken bij iedereen aan de orde komt, ook bij minder creatieve personen.
© 2011 - 2024 Dobel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Creativiteit: creatief waarnemen en creatief denkenCreativiteit: creatief waarnemen en creatief denkenCreatief denken komt neer op het doorbreken van bestaande patronen. Deze patronen helpen ons doorgaans om de wereld om o…
Tien vuistregels om creativiteit te trainenTien vuistregels om creativiteit te trainenCreativiteit wordt gewoonlijk gezien als iets wat je hebt of niet hebt. Op school of cursus leer je een techniek – schil…
Denk eens out of the box!Probeer eens wat nieuws, doe eens wat creatiefs! Veel opleidingen vragen er tegenwoordig naar: een 'out of the box' pres…
Creativiteit binnen een bedrijfCreativiteit, een bekend begrip. Iedereen kent het woord, maar weet iedereen ook wat het inhoudt? Dit artikel zal meer v…

Zomertijd: hét moment om aan jezelf en je carrière te werkenZomertijd: hét moment om aan jezelf en je carrière te werkenDe zomer lijkt een 'dode' tijd voor je carrière, voor zelfontplooiing in je baan of werken aan een felbegeerde promotie.…
Een overzichtelijke en werkbare actielijst (takenlijst)Een actielijst of takenlijst kan een grote brij aan taken bevatten die je eigenlijk zou moeten uitvoeren. Aan zo'n actie…
Bronnen en referenties
  • Creativiteit hoe zo
Dobel (155 artikelen)
Gepubliceerd: 30-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.