McMussel, een mislukte merknaam

Een goede merknaam draagt het idee van een product in zich. Als iemand een nieuw product wilt lanceren dan is het belangrijk de goede naam te kiezen. Een product kan allerlei marktveroverende capaciteiten hebben, maar zonder merknaam zal niemand het kopen. wanneer je een merknaam kiest, is het belangrijk om te zorgen dat jouw naam niet met de naam van andere fabrikanten verward kan worden. Er bestaat namelijk zoiets als merkenrecht. Bedrijven hebben het recht om een bepaalde merknaam exclusief te gebruiken. Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoud:


McMussel, een totale mislukking

Marketeers van nieuwe producten denken soms mee te kunnen liften op het succes van bestaande merknamen. In het geval van mcMussel ging dat eind jaren 80 van de vorige eeuw flink mis. Men had een geweldig product, de gefrituurde mossel. Er is 25 miljoen gulden door investeerders opgebracht om het product te ontwikkelen. Men legde op verschillende plekken ter wereld mosselbanken aan en men maakte een studie van het beste deegbeslag rond de mossel.

McDonald's

De bedoeling was dat deze snack in elke snackbar kwam te liggen. Men bedacht een naam die velen op het idee zouden brengen dat het product al langer bestond, maar pas nu werd geïntroduceerd. De naam mcMussel doet iedereen natuurlijk denken aan McDonald's, dus er wordt automatisch een associatie met deze succesvolle snackketen gemaakt. McDonald's was echter niet betrokken bij dit product. Wat iedereen had kunnen voorzien gebeurde; McDonald's spande een rechtszaak aan. Dat kon men op de klompen aanvoelen. Het is nu eenmaal ongewenst om mee te liften op het succes van anderen. Als het product vanaf dag één een unieke naam had gekregen, had heel de wereld misschien gefrituurde mosselen gegeten. Nu kon het bedrijf McDonald's op simpele wijze de aanval op zijn merknaam pareren.

Rechtszaak als Marketing

Rechtszaken worden soms door marketeers als marketingconcept gebruikt. Nieuwe producten lanceren is een dure aangelegenheid. Een rechtszaak geeft het product gratis bekendheid doordat media zoals kranten er aandacht aan besteden. Deze vorm van publiciteit kost de producent geen geld, maar levert ook niet altijd positieve publiciteit op. Naamsbekendheid is wel een direct gevolg van een rechtszaak. Daarom zeggen marketeers dat negatieve publiciteit ook publiciteit is. Wat ze bedoelen is dat negatieve publiciteit naamsbekendheid oplevert. Een product wordt vaker verkocht als het een bekende naam heeft.

Profiteren van succes van McDonald's

De makers van mcMussel dachten goud in handen te hebben. Ze hadden een unieke naam bedacht, want de McDonald's verkocht destijds geen mcMussels. Ze hoopten op een enorm succes zodat McDonald's ook zou besluiten mosselen te verkopen, Maarja dan konden ze de naam mcMussel niet meer gebruiken; die zou dan gekocht moeten worden. Immers alle producten bij de McDonald's beginnen met de letters mc. De investeerders in mcMussel was het in eerste instantie niet te doen om mosselen te introduceren, maar om een lucratieve business te creëren die profiteert van de bekendheid van het overbekende Amerikaanse fast food-imperium. Je zou ook kunnen spreken van ´gangstermarketing´ door snelle jongens.

Onderscheidende Kracht

Het onvermijdelijke gebeurde; er kwam in 1989 een rechtszaak. McDonald's vond dat er inbreuk was gemaakt op hun woordmerkrecht. Daarin kreeg men gelijk van de rechtbank. De rechter oordeelde dat: de op zich zelf weinig zeggende lettercombinatie mc voldoende onderscheidende kracht heeft verworven in samenhang met fast food product aanduidingen. Nu moesten de mosselsnackproducenten een andere naam vinden.

MrMussel himself

Men heeft het geprobeerd met Mr Mussel(spreek uit: Mister Mussel). Maar toen was het eigenlijk al te laat. Al de ontwerpen voor verpakkingen waren met de letters mc. Nu moest de productontwikkeling opnieuw gebeuren, en de rechtszaak had een groot deel van het investeringsgeld opgeslokt. Het is niet gelukt om meer geld te verzamelen om een doorstart te creëren. En zo bleef de gefrituurde mossel nog lang uit de knorrende magen van fast food minnend Nederland en waren de investeerders 25 miljoen gulden armer. Mr Mussel himself en zijn directe omgeving hebben 5 jaar lang niets anders dan mosselen gegeten en stopte hierna met produktontwikkeling. Hij legde zich erop toe om mensen te coachen want natuurlijk kun je ook andere mensen iets leren van jouw fouten. Zijn belangrijkste motto was: klinkt redelijk, maar voelt niet goed, wordt nooit een succes. Had hij dit maar toegepast op de merknaam mcMussel.
© 2010 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Internationale marketingInternationale marketingBedrijven die zich slechts op Nederland richten, lopen wellicht veel winst mis. Ten slotte is de hele wereld een markt.…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…

Onkosten declareren: werknemers laten 60 miljoen liggenOnkosten declareren: werknemers laten 60 miljoen liggenGeld laten liggen doen we niet graag. Maar toch gebeurt het. Dat blijkt uit onderzoek van het maandblad Intermediair naa…
Welke taken heeft de brandweer?Welke taken heeft de brandweer?De brandweer houdt zich in de eerste plaats bezig met brandbestrijding en hulpverlening. Iedereen kent wel de rode brand…
Bronnen en referenties
  • www.octrooicentrum.nl
  • http://negativemarketing.com/
  • http://www.frederikvancaem.nl/main.php?p=introductie
Reactie

Frederik van Caem, 03-02-2011
Beste Infoteur, u suggereert en schrijft feiten die niet waar/onjuist zijn, als u mij persoonlijk had geraadpleegd had u dat kunnen weten.Ik werk niet onder een pseudoniem dus weet u mij te vinden voor de correcte weergave. U zult ook weten dat het momenteel niet meer haalbaar is voor MC Donald om het alleenracht op MC te claimen, ik raad u aan de jurisprudentie en ontwikkelingen over deze merkaanduiding nog eens deskundig te bestuderen en daarover te publiceren. Merkenrecht is en blijft een interessant en boeiend thema, ik word nog steeds gevraagd op basis van mijn vele praktijk ervaringen betreffende innovatie, marketing en business development gecombineerd met "voelen", de aandrijfas van mensen. :-) Reactie infoteur, 03-02-2011
Beste heer Van Caem, Wat een arrogante en hautaine houding neemt u aan. Wederom geeft u geen argumenten voor uw onterechte beschuldigingen. Het merk MCMussel is mislukt, daar is niets onjuist aan. Ik begrijp dat voor u de mislukking als waardevolle praktijkervaring voelt. Veel sterkte met uw vage theorie over ´voelen´.

Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.