InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig een populair onderwerp. Het wordt ook wel duurzame ontwikkeling genoemd en betekent dat je als bedrijf niet alleen rekening houdt met de winst, maar ook met de mensen binnen en buiten het bedrijf en met het milieu en de natuur. Dit klinkt allemaal erg goed, maar toch zijn er ook nadelen.

Wat is MVO?

Veel bedrijven doen tegenwoordig aan duurzame ontwikkeling, ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) genoemd. In het kort houdt dit in dat bedrijven zich richten op de 3 p's: people, profit en planet. People staat voor de mensen in en buiten het bedrijf. Profit staat voor de economische prestaties en planet betekent dat het bedrijf ook rekening houdt met de natuur en het milieu. Op dit moment is mvo vooral belangrijk voor het imago van bedrijven, maar in de toekomst kan het gaan gebeuren dat de overheid duurzame ontwikkeling gaat verplichten. Daarom spelen veel bedrijven daar nu alvast op in, zodat ze niet opeens grote aanpassingen moeten gaan uitvoeren.

Voordelen

Natuurlijk kent duurzame ontwikkeling behoorlijk veel voordelen. Er zijn immers veel bedrijven die eraan mee doen en dit worden er steeds meer. De voordelen zijn niet alleen van toepassing op het bedrijf zelf. Ook partijen die niet direct bij het bedrijf betrokken zijn, kunnen voordelen ervaren van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De voordelen binnen het bedrijf zijn:
  • Het imago van het bedrijf verbetert
  • Meer respect van de werknemers
  • Bedrijf kan innovatiever worden
  • Meer positieve publiciteit
  • Maatschappelijke betrokkenheid

Enkele voordelen buiten het bedrijf:
  • Minder schadelijk voor de natuur
  • Er wordt minder afval geproduceerd
  • Prettigere leefomgeving voor de buurt

Nadelen

Hoewel mvo tegenwoordig erg populair is en steeds meer voorstanders kent, is het niet alleen maar positief. Vooral voor het bedrijf zelf kunnen er weleens negatieve gevolgen zitten aan de duurzame ontwikkeling. Mede hierdoor beginnen nog lang niet alle bedrijven in Nederland met duurzame ontwikkeling.

Een aantal nadelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen:
  • Het is vaak duurder
  • Niet alle klanten hebben meer geld over voor een duurzaam ontwikkeld product
  • In het begin moet er veel geïnvesteerd worden
  • Het past niet bij alle bedrijven

Conclusie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet geschikt voor alle bedrijven. Wanneer bedrijven er echt helemaal voor willen gaan en zich er volledig voor inzetten, kan het een succes worden. Maar bedrijven die alleen aan duurzame ontwikkeling willen beginnen om hun imago te verbeteren en er verder weinig tijd en energie in willen steken, kunnen er beter niet aan beginnen. Voor deze bedrijven zitten er teveel nadelen aan. Als bedrijven negatief in de publiciteit komen omdat ze bijvoorbeeld hun omgeving vervuilen of hun personeel niet goed behandelen, zou maatschappelijk verantwoord ondernemen wel een goede oplossing kunnen zijn. Het bedrijf moet dan wel veel investeren, maar wanneer iedereen zich er helemaal voor inzet kan het imago weer verbeteren en zullen mensen een positievere indruk krijgen.
© 2009 - 2017 N123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voor - en nadelen"

Reacties

Evaluna (infoteur), 28-09-2009 13:00 #2
MVO kan volgens mij wel geschikt zijn voor alle bedrijven en hoeft niet altijd veel te kosten. Ik coach zelf kleine zelfstandigen en sensibiliseer hen om MVO toe te passen op kleine schaal, door bijvoorbeeld maatschappelijk verantwoorde aankopen te doen zoals fair trade producten of producten die niet de hele wereld hebben afgereisd, of door bijv. waterverspilling tegen te gaan, of door gerecycleerd papier te gebruiken, … DIt zijn kleine maatregelen die niet veel moeten kosten. En alle beetjes helpen. Dus MVO kan zeker ook op kleine schaal! Iedereen kan volgens de grootte van zijn eigen bedrijf inspanningen op maat doen.

Wouter Scheepens, 13-08-2009 15:32 #1
Hoezo is MVO "niet geschikt voor alle bedrijven"? Het is bekend dat veel natuurlijke hulpbronnen schaarser en duurder worden, sociale ongelijkheden toenemen, stijgende voedselprijzen miljarden beïnvloeden, de natuur overbelast wordt en we leven in een "global village". Elk bedrijf moet zich de vraag stellen of het zich kan veroorloven geen aandacht te besteden aan MVO? Daarbij moet men zich vervolgens natuurlijk wél richten op die zaken die écht van materieel belang zijn. En als men dat doet zijn voordelen evident; het belangrijkste voordeel is dat de kans op overleven voor het bedrijf aanzienlijk toeneemt.

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 12-08-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!