InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)

Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)

Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG) Bijna elke werkgever vraagt tegenwoordig om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Maar niet alleen werkgevers, ook voor een adoptieprocedure of een werkvergunning in het buitenland kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag gevraagd worden. Men wordt gescreend op een aantal punten wat betrekking heeft tot de functie of het doel van de VOG.

Gemeente

De VOG wordt aangevraagd bij de gemeente, deze is tussenpersoon bij de aanvraag. De formulieren voor de VOG kan de werkgever of vragende instantie downloaden van de website van het Ministerie van Justitie. De werkgever of instantie die om de VOG vraagt, vult de VOG in en geeft aan op welke punten zij u gescreent willen hebben. De ondertekening en stempel van de werkgever of vragende instantie is zeer belangrijk, zonder stempel en handtekening is de aanvraag niet geldig. Nadat het formulier volledig is ingevult kunt u met dit formulier en een geldig legitimatiebewijs de VOG aanvragen bij de gemeente. De gemeente stuurt de VOG vervolgens via een online verbinding naar het COVOG (Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag), waar de aanvraag in behandeling wordt genomen. Binnen 4 weken krijgt u de uitslag via de post gestuurd van het COVOG. De VOG wordt altijd aan betrokkene zelf gestuurd en niet aan de werkgever of vragende instantie.

Emigratie, Visum of werkvergunning

Indien de VOG wordt aangevraagd met als doel: emigratie, visum of werkvergunning dan gelden hier speciale eisen voor.
U moet aan kunnen tonen dat de VOG nodig is voor dit doel. Uit de bewijsstukken die u hiervoor aanleverd moet blijken dat de buitenlandse organisatie of de buitenlandse autoriteit een VOG eist. Tevens moet het bewijsstuk aan u gericht zijn. De benaming voor de VOG is in het buitenland meestal "police clearance certificate".

Machtiging

Indien u om welke reden dan ook niet zelf naar het gemeentehuis kan gaan om de VOG aan te vragen, kunt u ook iemand machtigen om dit voor u te doen. U schrijft een verklaring waaruit blijkt dat u geen bezwaar heeft dat de gemachtigde de VOG voor u aanvraagt. U ondertekent de verklaring en voegt bij de verklaring ook een kopie van uw legitimatiebewijs. Tevens moet de gemachtigde zich ook kunnen legitimeren.

Beslissing

De beslissing of u de VOG krijgt ligt geheel bij het COVOG. Zij beslissen namens de Minister van Justitie of u in aanmerking komt voor een VOG. Indien u een weigering krijgt kunt hier tegen bezwaar maken

De geldigheidsduur

De VOG kent geen geldigheidsduur. Wel is het meestal zo als u van baan veranderd, uw nieuwe werkgever weer om een nieuwe VOG kan vragen. U kunt immers sinds de laatste VOG iets uitgespookt hebben.

Kosten

De kosten voor een VOG zijn bij alle gemeentes gelijk en bedragen 30,05. U dient het bedrag te voldoen bij de aanvraag.
© 2009 - 2014 Becyn, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Zelf werkzaam bij gemeente

Reageer op het artikel "Een Verklaring Omtrent het Gedrag aanvragen (VOG)"

Infoteur: Becyn
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!