Performance management op de werkvloer

Performance management op de werkvloer Wanneer je een bedrijf hebt wil je graag weten hoe je bedrijf het doet op het gebied van onder andere klanttevredenheid, productiviteit en efficiëntie van je werkneemrs, baten-lasten verhouding en productkwaliteit. Je hebt immers geen bedrijf om het zo slecht mogelijk te laten functioneren, toch? Performance management is een manier om je bedrijf te analyseren en verbeteren. Een mogelijkheid om dit te doen is aan de hand van het EFQM model of de Personal Navigator.

Performance meten van de werknemers

Je kan als bedrijf op diverse manieren de performance van je werknemers meten. Bij de performance van de werknemers zijn er drie factoren die het belangrijkst zijn bij het beoordelen van de performance:
  1. Individuele competenties
  2. Kwaliteit en kwantiteit van de activiteiten
  3. Individuele resultaten

Met diverse instrumenten, zoals de Personal Navigator en de diverse competentiemeters kan je de performance van de werknemers uitstekend meten. Ook kan je mogelijke achterstanden opsporen, analyseren en een gerichtere aanpak formuleren.

Overige performance meters

Naast een effectieve performance van de werknemers is het ook van groot belang dat de organisatie an sich goed functioneert en dat de klanten tevreden zijn. Dit worden zogenaamde performance indicatoren genoemd. Om deze te meten zijn diverse performance tools geschikt.

EFQM model

Het EFQM model is een soort framewerk waarin 9 criteria opgenomen zijn:
  1. Leiderschap
  2. Beleid en strategie
  3. Medewerkers
  4. Partnershappen & Middelen
  5. Processen
  6. Klantenresultaten
  7. Medewerkersresultaten
  8. Samenlevingsresultaten
  9. Sleutelprestatieresultaten

Bedrijven kunnen zichzelf onderwerpen aan een zelftoets om hun eigen functioneren op het gebied van gehele bedrijfsvoering te beoordelen. De eerste 5 criteria zijn de zogenaamde organisatiegebieden, de laatste 4 de zogenaamde resultaatgebieden.

Verder zijn er vijf fasen in het EFQM model:
FaseKernfocusKenmerken
IActiviteit georienteerdNadruk op afzonderlijke activiteiten, problemen krijgen pas aandacht als zij de pan uitrijzen, weinig onderlinge verbintenis
IIProces georienteerdVoortbrengproces staat centraal, sterke controle hierop, taken en verantwoordelijkheden zijn helder geformuleerd
IIISysteem georienteerdBeheersing totale organisatie centraal, inclusief subonderdelen, veel aandacht voor ontwikkelingen en trends
IVKeten georganiseerdSamenwerking met externe subprocessen zoals levering verantwoordelijken, meer aandacht voor zelfreflectie
VTotale zorg voor kwaliteitProces van continu verbeteringen zowel intern als extern onder controle, veel kwaliteitsmetingen en gericht op een brede maatschappelijke toekomst

Performance prisma

Het performance prisma onderhoudt nauw contact met de klanten en probeert een stabiel vraag en aanbod evenwicht te creëren. Men probeert een uitzonderlijk goed en duidelijk beeld te krijgen van wie de klanten zijn en wat zij precies verwachten van de organisatie. Men onderzoekt welke processen men nodig heeft om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klanten en implementeert deze. Aan onder andere de verkoop resultaten van en communicatie met de klanten kan men nagaan of de vernieuwde aanpak succes boekt of niet.

Kaizen

Kaizen richt zich specifiek op de volgende onderdelen van de organisatie of het bedrijf:
  • Teamwerk
  • Persoonlijke discipline
  • Verhoogde moraal
  • Kwaliteit cirkels
  • Suggesties voor verbetering

Kaizer is met name geschikt voor bedrijven die lange termijn bedrijfsfilosofische veranderingen beogen en voor collectieve bedrijfsculturen.
© 2008 - 2024 Melod, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het 9 Grid ModelHet 9-grid model is een middel om naast de prestaties ook het potentieel van de werknemers in uw bedrijf of op uw afdeli…
Performance measurementPerformance measurementPerformance measurement wordt binnen een veelheid van organisaties ingezet om bijvoorbeeld bij te kunnen houden wat de d…
De kaizen-filosofieDe kaizen-filosofieKaizen is een Japanse filosofie. Deze filosofie zegt dat een onderneming zichzelf moet blijven verbeter met behulp van k…
Performance artPerformance artIn de jaren zeventig komt naast de conceptuele kunst ook met name de performance art op. Deze vorm van kunst heeft als m…

Thuiswerken zorgt voor minder stressSteeds meer werkgevers en werknemers ontdekken de voordelen van het telewerken. Telewerken en thuiswerken heeft echter o…
Een korte online verkooptraining (cursus)Een korte puur theoretische verkooptraining opgedeeld in een aantal stappen. Deze stappen zijn belangrijk om tot een goe…
Melod (654 artikelen)
Laatste update: 21-11-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.