InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > DogeCoin, wat is een Doge waard?

DogeCoin, wat is een Doge waard?

DogeCoin, wat is een Doge waard? DogeCoin is een virtuele munt, ook wel cryptocurrency genoemd. Er zijn in januari 2014 veel meer transacties met DogeCoins dan met Bitcoins. Op zich is dat niet zo vreemd want de BitCoin is dan voor velen onbetaalbaar geworden. Toch maakte de DogeCoin in eerste instantie een opmerkelijk snelle run. Na de releasedatum op 8 december 2013, was de virtuele munt ruim een maand later al 18 keer in waarde gestegen. Daarna is de stijging in waarde enkele jaren verder verslapt.
Eind 2014 is de Doge niet veel meer waard. In mei 2015 is een Dogecoin slechts $ 0.000161 waard. Heeft investeren in Doge zin, en hoe kom je te weten wat de actuele waarde is? De DogeCoin is begonnen als een grap als reactie op het succes van BitCoin en LiteCoin. Het elektronische betaalmiddel is gebaseerd op de meme Doge, de Japanse hond Shiba van het meest trouwe hondenras Inu. DogeCoin werd 6 september 2013 officieel gelanceerd. Ondanks dat het als een grap begon werd de munt al snel een tijdje snel razend populair onder mensen die bekend zijn met de meme. Er is dan al snel ongeveer 8 miljoen euro aan DogeCoin in omloop.

Wat is de waarde van DogeCoin?

DogeCoin begon met een waarde van ongeveer 0.0001 $ en had zich in een maand ongeveer 18 x sterker gemaakt. Het zag er gunstig uit maar helaas heeft de stijging zich toen niet doorgezet. Doge werd steeds minder waard en is dan als belegging zeker geen goed idee. De bedenkers van DogeCoin wilden dat een Doge meer een weggeef hebbedingetje moest zijn, en geen betaalmiddel. Ook wilden zij niet dat de Doge in waarde zou stijgen. Daarmee hielden ze de Doge letterlijk klein en maakten hem minder interessant voor investering. In eerste instantie was er dus juist meer handel in DogeCoin ontstaan, waardoor de waarde steeg, maar daar werd een rem op gezet. Vervolgens is de Doge enkele alleen maar verder in waarde gedaald. De Doge werd waardeloos, maar hoewel de kans klein is, is er nog altijd wel een kans dat de waarde weer zal stijgen. In 2017 stijgt Doge weer iets. Dit zien we veel bij cryptocurrency, stijgingen, en dan weer daling, en dan weer een tijdje stabiel. Het is niet te voorspellen wat Doge verder gaat doen. Je kunt er geld instoppen en het verliezen, of je kunt er geld instoppen en wat winst maken.

Hoe kan je aan DogeCoin komen?

Mensen 'minen' de Doge en ze verdienen de virtuele munteenheid op dezelfde manier als BitCoin verzameld wordt. Ook verkopen handelaren Doge via eBay of ze ruilen via andere fora.

Wallet

Om Doge te kunnen ontvangen en bewaren heb je een digitale Wallet nodig. Je bent ook in 2017 nog wel wat tijd kwijt met het installeren van de Wallet. Omdat online Wallets niet veilig zijn gebleken, zijn er ook offline Wallets op de markt gekomen. Deze zijn te vergelijken met een extra beveiligde USB stick, maar dan speciaal ontworpen voor cryptocurrency.

Wachtwoord Wallet kwijt

Inlog en wachtwoord van een Wallet kwijt betekent dat je alles kwijt bent. Helaas zijn de Wallets zo gemaakt dat je niet opnieuw je wachtwoord kunt opvragen. Zelfs al heb je je wachtwoord nog, komt het ook vaak voor dat mensen ineens niet meer kunnen inloggen. Wat daarvan de reden dan is lijkt onduidelijk. Ga je dus aan de slag met DogeCoin of andere coins zoals het bekende BitCoin of andere cryptocurrency, wees dan zo verstandig om een heel sterk wachtwoord te kiezen en raak je inloggegeven en het wachtwoord nooit kwijt.

Wallet gehackt?

Er wordt aangeraden niet veel coin in je online Wallet op te slaan. Sla ze liever op, op een computer die je niet online gebruik. Dus ook de stekker er zo vaak mogelijk uit om te voorkomen dat je Wallet(s) worden leeggehaald. Het komt namelijk regelmatig voor dat mensen ineens niet meer bij hun Wallet kunnen inloggen. Daraom is het de m oeite waard om te overwegen een offline Wallet aan te schaffen. Voor DogeCoin ondersteunt Ledger Nano S de opslag van Doge. Deze zal in juni 2017 (pas) in Nederland verkrijgbaar zijn en kost dan rond de zeventig euro.

DogeCoin om weg te geven

Volgens de makers is de DogeCoin (in 2013) alleen geschikt om gratis weg te geven en mag hij niet veel waard worden. Ze raden dan aan om je coins vooral zoveel mogelijk gratis weg te geven aan anderen. Velen denken dat de makers van DogeCoin daarmee de plank mis hebben geslagen. Want wat heb je aan een coin die je op internet gratis weg moet geven? De makers zeggen dan: 'Doge moet een tipcoin worden. Bijvoorbeeld omdat iemand een leuke opmerking maakt of misschien omdat iemand een leuke foto plaatst, en dan beloon je iemand met een paar DogeCoin als tip...' Maar ja. Elkaar op die manier tippen is misschien een dagje leuk maar daarna neem je echt de moeite niet meer om op de tipknop te klikken en Doge weg te geven aan volstrekt onbekenden. We hebben al de plus knop van Google plus, en het duimpje op Facebook en andere website om iets te liken, en niemand zit daarnaast waarschijnlijk op nog een andere beloningssysteem te wachten.

De ondergang van DogeCoin

Mogelijk heeft dit de voorlopige ondergang van DogeCoin veroorzaakt. Jammer, want er is wel behoefte aan een betaalmiddel wat minder prijzig is dan BitCoin en andere meer succesvolle coin. Als de Doge 1 dollar waard zou zijn, zou hij perfect zijn. Die waarde heeft Doge in 2017 nog steeds niet bereikt. Andere cryptocurrency maken wellicht meer kans om een zinvol betaalmiddel te worden, met name omdat de makers van Doge niet willen dat Doge meer waard wordt, en dat zij dit continu benadrukt hebben. Daarom is DogeCoin kopen niet voor iedereen interessant.

Zal Doge heel ver in waarde stijgen?

Die kans lijkt al zolang de coin bestaat, erg klein, maar zeg nooit, nooit. Rond mei 2017 zien we een lichte stijging in waarde van DogeCoin. Misschien vinden steeds meer mensen het toch weer leuk om Doge te kopen.

Wallet downloaden

Je kunt een Wallet downloaden bij de website van de oprichters dogecoin.com. Hou rekening met lange tijd configureren, enkele uren tot zelfs enkele dagen, afhankelijk van de snelheid van je computer en internet. In 2013 kostte het downloaden van een Wallet een paar dagen. In 2017 zal dit ongetwijfeld veel sneller gaan. De Wallet staat in 2013 als veilig bekend. In 2017 lijkt dit nog steeds een veilige Wallet, mits je je inlog en wachtwoord nooit kwijtraakt. Je hebt een Wallet nodig om Dogecoin in te verzamelen. Je Wallet heeft een code die uit hoofdletters, kleine letters en cijfers bestaat.

DogeCoin weggegeven of verkopen?

Als je DogeCoin hebt en je wilt er verder niks meer mee doen kan je ze weggeven of verkopen. Je stort ze via je Wallet aan een ander Wallet adres als je ze weg wilt geven.

Zal DogeCoin verdwijnen?

Dit is moeilijk te voorspellen. Bij de liefhebbers was er de hoop dat hij blijft maar de makers hamerden erop dat men niet verwachten moet dat hij ooit waardevol zal worden. Daardoor verslapt je aandacht voor Doge en ga je je concentreren op coin die meer kans hebben om in waarde te stijgen. Als betaalmiddel spreekt hij qua uitstraling aan dus de coin heeft waarschijnlijk wel kans om waardevoller te worden. Na februari 2014 is de Doge echter verder in waarde gedaald. Ondanks dat zijn er in december 2014 nog wel steeds transacties en in 2017 nemen die transacties juist weer flink toe en stijgt ook de waarde weer iets.

Hoeveel is Doge nu waard?

De waarde wordt bepaald aan vraag/aanbod en kleine schommelingen in waarde zijn daarom normaal. De DogeCoin is eind 2014 niet veel meer waard en daalt helaas steeds verder. Dit geldt ook voor andere cryptocurrency. Ook de BitCoin is in 2014 sterk in waarde gedaald. DogeCoin stijgt in 2017 ineens weer wat.
  • Op 29-01-2013 is 1 Doge: US$ 0.0014 waard
  • Op 07-02-2013 is 1 Doge: US$ 0.00092 waard
  • Op 29-11-2014 is 1 Doge: US$ 0.000246 waard
  • Op 11-01-2015 is 1 Doge: US$ 0.000164 waard
  • Op 31-05-2015 is 1 Doge: US$ 0.000161 waard
  • Op 30-05-2017 is 1 Doge: US$ 0.002743 waard

De actuele waarde van DogeCoin (en andere cryptocurrency) kan je nakijken bij Coinmarketcap.

Overige virtuele munten

Naast BitCoin en Doge, zijn er nog een heleboel cryptocurrency (virtuele munten) die soms of steeds vaker geaccepteerd (kunnnen/zullen) worden als betaalmiddel en dus als valuta meer of minder echte waarde hebben, zoals:
  • Ethereum
  • Ripple
  • Litecoin
  • NEM
  • Peercoin
  • DASH
  • Monero
  • Golem
  • Stratis
  • Steam
  • NXT
  • Namecoin
  • Quarkcoin
  • MoonCoin
  • Infinitycoin
  • PotCoin
  • GuldenCoin
  • overige

Er komen echter steeds nieuwe cryptocurrency bij die tijdelijk in waarde stijgen en dan ineens weer enorm in waarde dalen. Menig type coin verdwijnt na enige tijd daarom geheel weer van het toneel. Het is dus verstandig om erg kritisch te staan tegenover investeren in cryptocurrency.

Investeren in Doge?

Investeren in Doge is een grote gok. Het wordt afgeraden er veel geld in te investeren, maar als je er ondanks de waarde nog steeds in gelooft, en je hebt een paar tientjes over, dan is het best leuk om te kijken wat DogeCoin in de toekomst gaat doen. Je kunt ze in 2017 nog steeds voor een habbekrats kopen (via eBay bijvoorbeeld.) De kans dat deze coin erg waardevol zal worden lijkt echter nog steeds klein.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De toekomst van cryptocurrenciesCryptocurrencies (cryptomunteenheden), ook wel bekend als altcoins of cryptocoins winnen in een stevig tempo aan belangs…
Waarom bitcoins en andere cryptocoins zo controversieel zijnVolgens de Britse krant The Telegraph is Bitcoin zowat de 'gevaarlijkste' munt ter wereld. Ze lijstten enkele argumenten…
Hoe kan ik investeren in goud?Hoe kan ik investeren in goud?Gedurende de periode dat het slecht gaat op de beurs, zoeken beleggers naar alternatieven voor aandelen. In de jaren van…
Investeren in goud of zilverDe aandelenbeurs heeft slechte jaren achter de rug sinds de kredietcrisis begon. De koersen zijn inmiddels weer gestegen…
Bitcoins gokken of investeren?De Bitcoin is als digitale munteenheid in opkomst. Eén procent van de Nederlanders had eind 2013 Bitcoins. Is het een in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ray.k / Flickr
  • Coinmarketcap.com
  • https://bitcointalk.org/index.php?topic=738371.0

Reageer op het artikel "DogeCoin, wat is een Doge waard?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 30-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Beleggen en investeren
Schrijf mee!