Kooprecht; conformiteitsvereiste ook zonder garantie

Als consument voel je je als snel machteloos wanneer je niet tevreden bent over wat je gekocht hebt. Je hebt bijvoorbeeld een laptop gekocht waar standaard een jaar garantie op zit, maar na 1,5 jaar ontstaan er problemen waardoor een dure reparatie nodig is. Wanneer je je beroept op het kooprecht, het conformiteitsvereiste om exact te zijn, voorkom je dat jij de dure reparatie ten onrechte betaald. Een laptop hoort toch langer mee te gaan dan 1,5 jaar?!

Conformiteitsvereiste voor de koper

Het conformiteitsvereiste draait om de vraag “wat mag je van een product verwachten wanneer je het koopt”? Je koopt immers iets vanuit een bepaalde verwachting, daarom ben je geïnteresseerd en bereidt om er een bepaald bedrag voor te betalen. Wat je mag verwachten hangt van een aantal zaken af: is het een nieuw of tweedehands product, wat is de prijs (in verhouding tot vergelijbare producten), zijn er gebreken vermeld bij de verkoop, welk merk is het enzovoort. Alle factoren samen bepalen hoe lang een product bij normaal gebruik goed zou moeten werken. Wanneer je een Apple laptop van € 2.000,- gekocht hebt en deze alleen binnen gebruikt hebt voor internet en tekst- en fotobestanden, dan mag je verwachten dat die laptop langer dan 1,5 jaar mee gaat. Wanneer er dan iets is, kun je dus gebruik maken van het conformiteitsvereiste.

Let op: ook als verkoper dien je dus rekening te houden met het conformiteitsvereiste

Veel mensen treden tegenwoordig ook wel eens op in de rol van verkoper. Internet heeft daar een groot aandeel in gehad, denk maar aan een website zoals marktplaats.nl. Ook als je dan iets verkoopt moet je rekening houden met de conformiteitseis. Kopers kunnen daar dan ook tegen jou gebruik van maken. Nu komt dat in de praktijk niet veel voor omdat de factor dat mensen iets bij een andere consument tweedehands kopen een grote rol speelt bij wat je van het product mag verwachten. Ook de prijs is daar normaal op afgestemd. Via marktplaats is het gebruikelijker dat je een tweedehands laptop koopt van een cosument voor bijvoorbeeld € 450,-. De verwachting dat de koper dan nog 3 jaar zonder problemen vooruit kan met die laptop is dan minder realistisch. Als verkoper heb je kort gezegd een mededelingsplicht en een onderzoeksplicht: wanneer je iets verkoopt waarvan je weet dat iets het niet doet ben je verplicht dat te melden en daarnaast wordt van je verwacht dat je van bepaalde zaken op de hoogte bent (dat je moeite gedaan hebt om de staat van het product te controleren).

Gebruik maken van het conformiteitsvereiste

Door de verkoper te wijzen op het conformiteitsvereiste kun je reparatie of vervanging eisen, zodat je weer een product hebt wat functioneert zoals je er van mag verwachten. In de praktijk kun je dit het beste doen via een brief naar de verkoper of leverancier. De helpdesk-medewerkers die je helpen wanneer je belt, zullen verwijzen naar de garantieperiode die verlopen is en dat de kosten dan voor jou als klant zijn. Maar zodra je een duidelijk brief verstuurd waarin je het volgende vermeld, maak je veel meer kans op een goede service zoals ze verplicht zijn:
  • omschrijf duidelijk welk product je gekocht hebt, in welke winkel, voor welke prijs en wanneer dat was.
  • vermeld duidelijk wat de problemen zijn en wanneer ze ontstaan zijn.
  • vermeld dat je je wilt beroepen op het conformiteitsvereiste omdat je een bepaalde verwachting had van het product. Daarbij is het belangrijk dat je het product op een normale manier gebruikt hebt, niet zwaarder belast hebt dan dat zou mogen.
  • vermeld wat je van de verkoper of leverancier verwacht (nieuw product, reparatie of vergoeding daarvan).
Je kan al vermelden dat als je geen reactie ontvangt of wanneer zij niet akkoord gaan, dat je dan rechtsbijstand inschakeld. Dat zet in ieder geval meer druk op de ketel, maar dat is ook de daadwerkelijke stap die je vervolgens kunt nemen. Dit moet dan wel realistisch zijn: dit doe je natuurlijk eerder wanneer het gaat over een auto met reparatiekosten van € 3.000,- dan bij een koffiezetapparaat van € 100,00. De koopovereenkomst kan dan ontbonden worden.
© 2009 - 2024 Mabe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Garantie op gekochte artikelenIedereen is consument, iedereen koopt en iedereen doet dit vrijwel dagelijks. Veel consumenten voelen zich niet serieus…
Extra garantie is weggegooid geldExtra garantie is weggegooid geldWinkeliers die elektronica verkopen proberen extra geld te verdienen door extra garantie te verkopen naast de geldende g…
Garantie en extra garantieWinkels en andere aanbieders proberen tegenwoordig vaak om een extra garantie te verkopen bij witgoed als wasmachines, v…

Loods 5 – 250 aanbieders van meubels op één plaatsLoods 5 – 250 aanbieders van meubels op één plaatsTien jaar geleden werd de basis gelegd voor Loods 5 in Zaandam. Een outlet voor meubelen in een grote loods. Bij Loods 5…
Achtergrondmuziek winkel soms irritant en contraproductiefmijn kijk opAchtergrondmuziek winkel soms irritant en contraproductiefAchtergrondmuziek wordt in veel winkels ongevraagd over je heen gegooid. Blijkbaar denkt de winkelier dat je meer koopt…
Mabe (95 artikelen)
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.