InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants

IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants

IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants België telt anno 2017 acht IKEA-woonwarenhuizen, de eerste opende in 1984. IKEA België heeft in deze warenhuizen in 4170 werknemers in dienst. Alle filialen zijn uitgerust met voorzieningen als restaurants, oplaadpunten voor de auto en fiets of rolstoelvriendelijke kassa’s. IKEA België ziet klanten graag met het openbaar vervoer komen, dit wordt dan ook gestimuleerd door een Taxi Service in te zetten. De openingstijden zijn in alle filialen gelijk, echter datums voor extra koopzondagen kunnen verschillen. In de restaurants kan van alles worden genuttigd, van het 1 euro-ontbijt tot en met een warm menu of salade.

IKEA België

De IKEA in België telt anno 2017 acht vestigingen, te weten Antwerpen, Gent, Hasselt, Hognoul, Mons, Arlon, Wilrijk en Zaventem. De eerste vestiging opende in 1984 in Zaventem. In Genk staat een groot IKEA-distributiecentrum en in Zaventem is het centrale Service Office en Customer Service Centre van IKEA België gevestigd. Een voormalige vestiging in Ternat is gesloten wegens opening van het IKEA-filiaal in Gent. De vestigingen in Hognoul en Anderlecht zijn relatief nieuw (2011), de nieuwste vestigingen zijn Hasselt en Mons welke in 2016 hun deuren openden. De opening van deze filialen betekende een groei van het aantal werknemers van 3412 in 2015 naar 4170 medewerkers in 2016. IKEA België trekt veel bezoekers, er kwamen maar liefst 15 miljoen mensen in 2016 langs. Deze bezoekersaantallen lijken op die in Nederland, waar gemiddeld zo'n 2 miljoen klanten op bezoek gaan per filiaal. Veel woonwarenhuizen zijn voorzien van oplaadpunten voor de auto of fiets, kennen voorzieningen voor mindervalide klanten en bieden een service aan om gekochte goederen samen met de klant met een Taxi Service tegen betaling thuis te brengen. Alle filialen kennen naast het woonwarenhuis ook vaak voorzieningen voor de kleintjes, een restaurant, een bistro en de Zweedse Shop.

Openingstijden van de winkels en restaurants

De acht IKEA-warenhuizen in België kennen allen onderling, in tegenstelling tot Nederland, dezelfde openingstijden en dit geldt ook voor de restaurants. De restaurants gaan altijd op hetzelfde tijdstip open als het woonwarenhuis maar sluiten een half uur eerder. In de onderstaande tabel staan alle openingstijden van de winkels en van de restaurants vermeld, hierin staan echter niet de tijden van de Bistro en de Zweedse Shop vermeld, deze hebben echter altijd dezelfde openingstijden als de woonwarenhuizen. Naast openingstijden is ook het adres en bereikbaarheid met het openbaar vervoer vermeld. In het overzicht zijn de openingstijden op zondagen niet opgenomen, IKEA België is echter wel af en toe op een zondag open, deze openingstijden worden altijd op de website van IKEA vermeld. Tot en met april 2017 (meer zijn er nog niet bekend) betreft het in elk geval de volgende zondagen:
  • 26 maart 2017: IKEA Zaventem, van 10uur tot 18uur
  • 2 april 2017: IKEA Hasselt, van 10uur tot 18uur
  • 9 april 2017: IKEA Arlon en Hognoul, van 10uur tot 18uur

Overzicht met alle openingstijden per vestiging
Adres Openingstijden woonwarenhuis Openingstijden restaurant OV
IKEA Anderlecht
Bergensesteenweg 1432, 1070 Anderlecht
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Halte CERIA COOVI: metrolijn 5.
Halte Anderlecht IKEA: buslijn 144, 145, 170, 171 en 571
IKEA Arlon / Aarlen
Rue de Grass 100, 6700 Arlon-Sterpenich
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Halte IKEA Sterpenich: buslijn 80/1
IKEA Hasselt
Biezenstraat 45, 3500 Hasselt
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Halte Hasselt IKEA: buslijn H2
Ma. t/m Vr: 06.45 – 21.15
Zat: 08.12 – 20.15
IKEA Hognoul
Porte de Liège 7, 4342 Hognoul
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Halte IKEA Hognoul: buslijn 75
IKEA Gent
Maaltekouter 2 9051 Sint-Denijs-Westrem
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Sint-Denijs-Westrem, HALTE Flanders Expo: Met Tramlijn 1 tijdelijke eindhalte in de Derbystraat op wandelafstand van de halte Flanders Expo //
Of met Buslijn 76, 77, 78, 145 en N6
IKEA Mons / Bergen
Place des Grands Prés 1a, 7000 Mons
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 TEC-bus "Mons Intra Muros", lijn D.
Vertrek aan Place Léopold. Gratis bus.
Ma. t/m zat.: 07.00 – 21.00
IKEA Wilrijk
Boomsesteenweg 755 2610 Wilrijk
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Halte Oude Baan: buslijn 500
Halte Geleegweg: buslijn 21
IKEA Zaventem
Weiveldlaan 19 1930 Zaventem
Ma t/m do: 10.00 – 20.00 Vrij: 10.00 – 21.00 Za: 9.00 – 20.00 Ma t/m do: 10.00 – 19.30 Vrij: 10.00 – 20.30 Za: 9.00 – 19.30 Halte Zaventem IKEA: buslijn 830
Halte FACQ - IKEA (achteraan): buslijn 351, 358, 616, 652

Voor het laatst geactualiseerd op 26-01-2017

Assortiment van het IKEA-woonwarenhuis

Het volledige assortiment van IKEA beschrijven is vrijwel onmogelijk, maar iedereen is wel bekend met het feit dat IKEA zich vooral richt op de inrichting van werkelijk alles wat in en om het huis nodig is. Te denken valt aan bedden, matrassen, servies, bestek, pannen, lampen, gordijnen, complete inrichting voor de keuken, meubelen voor in de woonkamer, kantoormeubelen, opbergdozen, kasten, vloerkleden, tapijten, wanddecoratie, klokken, en nog veel en veel meer. Er is ook een trend zichtbaar waarin IKEA zich steeds meer richt op de verkoop van witgoed. Te koop zijn onder andere koelkasten en vriezers in alle prijsklassen en niet te vergeten wasmachines. Op de website van de vestiging in Hognoul werd zelfs begin 2017 melding gemaakt van een aanbieding van televisie en geluidssystemen, een teken dat IKEA zich ook op het vlak van de bruingoed begeeft.

Assortiment van het restaurant

De IKEA kent drie plekken waar men terecht kan voor het kopen of nuttigen van voedingswaren. Allereerst de Zweedse Shop, dit is een supermarkt waar veel Zweedse gerechten kunnen worden gekocht die ook in het restaurant kunnen worden gegeten. De Bistro is de plek waar men even snel koffie, een hotdog, een wafel of een ijsje kan kopen om opkomende trek te kunnen stillen of de maag te vullen voordat de reis huiswaarts wordt ondernomen. Het meest in trek is misschien wel het restaurant, hier kan men zowel een ontbijt, een koude lunch of een warm gerecht eten. Bekend is het ontbijt van 1 euro, dat ook in Nederland wordt aangeboden. Het 1 euro-ontbijt wordt in alle filialen tot 11 uur geserveerd, net als alle andere ontbijten. De rest van de dag kan men in het restaurant terecht voor warme soepen, salades, desserts en warme gerechten zoals het koude gerecht ‘Caesar salade met kip’ of het warme gerecht ‘Zweedse gehaktballetjes met veenbessenconfituur’. Het restaurant sluit altijd een half uur eerder dan het woonwarenhuis. Op sommige gerechten wordt met de IKEA Family Card korting gegeven.

Extra bijzonderheden per vestiging

Anderlecht
Deze vestiging heeft oplaadpalen met gratis stroom: twee voor de auto en twee voor de fiets. Er is een Taxi Service om mensen aan te moedigen met de fiets of openbaar vervoer te komen en aangekochte producten tegen betaling thuis te laten bezorgen. Daarnaast is er een speelmogelijkheid voor de kleintjes in Småland.

Arlon
Er zijn oplaadpalen met gratis stroom: twee voor de auto en twee voor de fiets. Daarnaast zijn er 24 parkeerplaatsen aanwezig voor personen met een gereduceerde mobiliteit. Eveneens zijn er toiletten, restauranttafels en keukenplannertafels speciaal aangepast voor rolstoelgebruikers. Ook is er een speelmogelijkheid voor de kleintjes.

Gent
Deze vestiging biedt een gratis buskaartje aan voor 1 rit terug naar huis wanneer men met de bus komt en aankopen heeft gedaan in het warenhuis, restaurant, bistro of in de Zweedse Shop. Ook zijn er oplaadpalen met gratis stroom: 2 voor de auto en 2 voor de fiets. Een Taxi Service biedt de mogelijk om fiets en aankopen thuis te brengen vanaf € 30,-. Er zijn ook 56 parkeerplaatsen speciaal voorbehouden voor andersvaliden, tevens aangepaste toiletten, restauranttafels en lagere betaalautomaten bij de kassa (in België bancontacttoestellen geheten*) voor mindervaliden. Gent kent activiteiten en speelmogelijkheden in het Småland toverbos voor de kleintjes.
* Bancontact is de naam van het bedrijf in België dat het elektronisch betaalverkeer regelt

Hasselt
IKEA Hasselt bevat oplaadpalen voor de fiets en auto. Er zijn eveneens parkeerplaatsen voor personen met een gereduceerde mobiliteit. Daarnaast toiletten en keukenplannertafels aangepast voor rolstoelgebruikers en aan alle kassa's kunnen rolstoelgebruikers betalen aan aangepaste betaalautomaten bij de kassa. Speelmogelijkheid voor de kleintjes is er in het Småland-toverbos.

Hognoul
IKEA Hognoul heeft oplaadpalen met gratis stroom ter beschikking: 2 voor de auto en 2 voor de fiets. Er zijn 28 parkeerplaatsen voor personen met een gereduceerde mobiliteit en er zijn toiletten, restauranttafels en keukenplannertafels speciaal aangepast voor rolstoelgebruikers, én een aangepaste kassa (nr. 11) met aangepaste betaalautomaat. Speelmogelijkheid voor de kleintjes is er in Småland, daar is ook een mogelijkheid om tegen betaling kinderfeestje te vieren.

Mons
IKEA Mons beschikt over toiletten voor mindervaliden en er is een speelmogelijkheid voor de kleintjes in Småland.

Wilrijk
Deze vestiging biedt een gratis buskaartje voor twee vrij te besteden ritten aan als de klant € 10,- of meer aan aankopen doet, aankopen moeten dan wel alleen in het warenhuis zijn gedaan (dus niet in de bistro, shop of restaurant). Er zijn oplaadpalen met gratis stroom: twee voor de auto en twee voor de fiets. Er is een Taxi Service waarmee tegen betaling de fiets plus aankopen terug naar huis kunnen worden gebracht. Er is tevens een speelmogelijkheid voor de kleintjes in het magische toverbos Småland.

Zaventem
Zaventem kent een Taxi Service voor vervoer van aankopen terug naar huis, de fiets kan indien nodig hierin mee. IKEA Zaventem beschikt over oplaadpalen voor de fiets en de auto. Er zijn 22 parkeerplaatsen voor personen met een gereduceerde mobiliteit en aan kassa 10 kunnen rolstoelgebruikers betalen aan een aangepaste betaalautomaat. Tevens is er een Småland kindercrèche.
© 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…
IKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA Breda - Adres en OpeningstijdenIKEA is een warenhuis wat zich richt op de verkoop van meubilair en woonartikelen voor een zo laag mogelijk prijs. Daarn…
IKEA: vestigingen, adressen en openingstijdenEen van de meest populaire woonwarenhuizen van Nederland is IKEA. De grote winkels, ruime openingstijden en voordelige p…
IKEA ontbijt en openingstijden van het IKEA restaurantIKEA ontbijt en openingstijden van het IKEA restaurantVoordat een bezoek aan een IKEA winkel wordt gebracht is het een goed idee om eerst even goed te eten. Het is prettiger…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WiNG / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/IKEA
  • http://www.ikea.com/be/nl/
  • http://www.ikea.com/ms/nl_BE/ikea_food/
  • http://www.ikea.com/ms/nl_BE/customer_service/information/opening_hours.html
  • http://www.ikea.com/ms/nl_BE/pdf/yearly_summary/ikea_yearly_summary_belgium_nl.pdf
  • http://www.mt.nl/series/het-nieuwe-zakendoen/waarom-je-voor-1-euro-bij-ikea-kunt-ontbijten/89135

Reageer op het artikel "IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: 08-03-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!