InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Ziferblat is het café waar je alleen de tijd moet afrekenen

Ziferblat is het café waar je alleen de tijd moet afrekenen

Ziferblat is het café waar je alleen de tijd moet afrekenen We weten het niet anders: wie naar een café of horecagelegenheid gaat, moet daar bij vertrek de afgerekende consumpties betalen. Logisch! Toch? De Rus Ivan Mitin kwam in 2011 geleden echter met een heel ander concept. Bij vertrek moeten niet de gebruikte consumpties worden betaald, maar je wordt afgerekend op de tijd die je er heeft doorgebracht. Deze cafés zijn inmiddels, onder de naam Ziferblat, een groot succes en rukken op naar Europa. In 2016 krijgt Groningen de Nederlandse primeur. Op naar het café voor gratis koffie, koek, krant en WIFI. Alleen je doorgebrachte tijd moet betaald worden.

Bron: McLac2000 / PixabayBron: McLac2000 / Pixabay

Ziferblat is de nieuwe lifestyletrend

Het is in Nederland nog onbekend, maar in 2016 zal het ook hier zijn intrede gaan doen. De nieuwe lifestyletrend om te betalen voor de tijd die je doorbrengt in een café. Inderdaad betalen voor de duur van je bezoek en niet voor de consumptie die je gebruikt. Dit is een goed voorbeeld van het zogenaamde omdenken. Zo ontstaat een heel nieuw concept en zullen we in de toekomst heel anders omgaan met een bezoek aan het café. Ziferblat betekent, letterlijk vertaald, wijzerplaat. Een wijzerplaat, of een aangereikte klok, bepaalt hoeveel je aan het einde van een bezoek moet af gaan rekenen.

Horecagelegenheid met gratis WIFI

Veel potentiële bezoekers van horecagelegenheden zijn zeer gespitst op het aanbieden van gratis WIFI aldaar. Voor veel klanten is dat zelfs de doorslaggevende reden om ergens binnen te stappen. Steeds meer uitbaters bieden deze mogelijkheid dan ook aan. Wie binnen stapt om er daadwerkelijk gebruik van te gaan maken, besteld natuurlijk ook een consumptie. Maar hoe lang kun je eigenlijk met goed fatsoen blijven zitten op één consumptie? Het voelt toch al snel als gierig en gebruik maken van een gratis dienst als je lang blijft hangen, volop aan het internetten bent en dat allemaal op slechts één kopje koffie.

Bron: Sardenacarlo / PixabayBron: Sardenacarlo / Pixabay

Café met gratis koffie, thee en koek

Onbeperkt gebruik maken van gratis WIFI, en ook nog eens koffie of thee kunnen nuttigen zoveel als je maar wilt. Een koekje er gratis bij? Het ligt voor je klaar en het mag allemaal gepakt worden. Je kunt zolang blijven als je maar wilt. Dit is het concept van de nieuwe lifestyle-cafés volgens het Ziferblat-concept. Pas als het tijd is om naar huis te gaan, wordt de rekening opgemaakt. Op de rekening wordt het aantal gebruikte consumpties niet vermeld. Je krijgt een rekening op basis van de tijd die je in de horecagelegenheid heeft doorgebracht.

Café waar je een klok krijgt bij binnenkomst

In het café van de toekomst krijgt je bij binnenkomst een klok aangereikt. Vanaf dat moment begint de rekening te lopen. Dit klinkt nu nog ongemakkelijk, maar in de praktijk blijkt dat het eigenlijk prima werkt. Je hoeft je helemaal niet meer opgelaten of ongemakkelijk te voelen als je een lange tijd blijft hangen op slechts één consumptie. Je voelt je veel eerder thuis, als je je eigen tijd betaald is inmiddels gebleken. Het tafeltje, dat je anders voor je gevoel bezet houdt, is nu gewoon "betaald". Wil je nog even blijven kletsen met vrienden? Nog even wat werk doen op je laptop? Of de krant uitlezen? Doen! Het is je eigen tijd. En dat geeft een goed gevoel. Bij vertrek lever je je klok weer in en rekent de doorgebrachte tijd af. En zo is iedereen tevreden.

Bron: Geralt / PixabayBron: Geralt / Pixabay

Succes van tijd afrekenen start in Moskou

Het eerste Ziferblat-café is in Moskou in september 2011 geopend. Het idee en concept zijn van de Rus Ivan Mitin. De kosten voor "café-tijd" zijn daar drie roebel per minuut. Omgerekend naar euro's komt dit neer op €2,40 per uur. Na een uur wordt het goedkoper en na vier uur zelfs gratis. Dat hij hiermee een gat in de markt heeft gevonden, blijkt wel uit het feit dat er in 2015 al in vier verschillende landen vestigingen van één of meerdere Ziferblat-cafés zijn geopend. Zowel in Rusland (±200!), als in Oekraïne, Groot-Brittannië en Slovenië zijn deze trendy cafés inmiddels te vinden. En dit succes wordt dus in 2016 naar Nederland gehaald en de stad Groningen heeft de primeur.
Gerelateerde artikelen
De leuke klok voor peuters en jonge kinderen: It's a Clock!Kinderen leren meestal pas rond een jaar of acht klokkijken. Met een bijzondere klok van Jumbo, de 'it's a Clock!' kunne…
Hoe kan ik internetten in het buitenland?Hoe kan ik internetten in het buitenland?Voor de jongste generatie bestaat er geen leven zonder internet. Ook op vakantie kan internet handig zijn, bijvoorbeeld…
Soorten weegschalenProducten moeten telkens van gelijke samenstelling (kwaliteit) en gelijk gewicht zijn. Hiervoor moeten de grondstoffen w…
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ziferblat is het café waar je alleen de tijd moet afrekenen"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 05-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!