InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > De geschiedenis van de Albert Heijn

De geschiedenis van de Albert Heijn

Wat begon als een klein winkeltje is uitgegroeid tot één van de grootste supermarkten van ons land. Alles kun je er vinden van tandenborstels tot melk. Rond de feestdagen immens populair door de producten van exellent. Op televisie kun je er ook niet meer aan ontsnappen, de hamsterreclame of de reclame met de beroemde vakkenvuller Rachid. Maar wat schuilt er nou voor geschiedenis achter dit bedrijf.

Van Kruidenierszaakje naar meer dan 750 supermarkten

Het begon allemaal in 1887. Toen werd in Oost-Zaan het familie bedijfje, een kruidenierszaakje, overgenomen door het nageslacht. Hierna ging alles zeer voorspoedig en na 8 jaar werd er al een tweede filiaal geopend in Purmerend. Er onstaat dan ook een eigen huismerk,de koffie van Perla, deze ligt de dag van vandaag nog steeds in de winkel. In 1927 bestond Albert Heijn 40 jaar en het bedrijf had toen al 107 filialen. In 1945 overlijdt dan op 80-jarige leeftijd de oorspronkelijke oprichter van het bedrijf, Albert Heijn sr.

In 1952 begint Albert Heijn zijn eerste zelfbedieningswinkel, hiervoor moest alles door de werknemers verzameld worden maar nu konden de klanten zelf hun boodschappen bij elkaar zoeken. 3 jaar later begint Albert Heijn een eigen tijdschrift wat nu nog steeds in de schappen ligt, Allerhande, boordevol aanbiedingen en handige recepten. Het jaar 1981, een van de laatste stappen. Zelfstandigen kunnen nu een filiaal opkopen en daarmee hun eigen Albert Heijn beginnen, natuurlijk moeten ze wel dezelfde producten blijven leveren tegen Albert Heijn prijzen.

De groei lijkt niet op te houden, in 2001 besluiten ze om voortaan ook te gaan bezorgen. Boodschappen doen is verleden tijd, gewoon even op internet aanklikken wat je wil en het komt vanzelf naar je toe. Een jaar later komen er dan nog 2 formules bij. De AH to go, een kleine winkel die te vinden is bij stations en drukke stadscentra, Maar ook de tegenovergestelde Albert Heijn XL wordt opgericht. In deze enorme winkelpakhuizen krijg je een nog groter en nog gevarieerder winkelaanbod.
In 2007 wordt dan ook het buitenland opgezocht. Op de Nederlandse Antillen, Willemstad en Curaçao worden de eerste AH filialen geopend. Wat resulteert tot wachtrijen van 3 uur om je boodschappen af te rekenen. Op 5 december 2007 gaat Albert Heijn over het magische aantal van 750 vestigingen heen met de opening van een filiaal in Hendrik Ido Ambacht.
© 2008 - 2017 Etjuh007, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Heijn_(supermarkt)

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de Albert Heijn"

Reactie

Ikke, 14-01-2008 12:39 #1
Waarom veranderen ze dan niet gewoon alle Albert Heijn filialen in xl filialen veel handiger toch? Reactie infoteur, 14-01-2008
Dat zijn enorme gebouwen, op een station of midden in de stad is daar geen ruimte voor lijkt mij.

Infoteur: Etjuh007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Reacties: 1
Schrijf mee!