InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Het succes van Primark

Het succes van Primark

Het succes van Primark In economisch slechte tijden waarin wij goed op ons geld letten doet Primark goede zaken. Deze oorspronkelijk Ierse winkelketen is landelijk bekend, maar ze hebben slechts vijf vestigingen in Nederland.
Sinds de kredietcrisis is ontstaan in 2008 letten Nederlandse consumenten beter op geld. De consument is nog meer gericht op besparen en op het verkrijgen van korting. Het streven naar de laagste prijs, maakt de winkelformule van Primark succesvol. Ze hebben slechts vijf winkels in Nederland (2013), maar de komende jaren volgen verdere uitbreidingen. De bestaande vestigingen kunnen de toestroom namelijk nauwelijks aan. Volgens Primark is het succes te verklaren door een combinatie van de laatste mode en efficiënte bedrijfsvoering, waardoor de verkoopprijzen laag zijn.

Geschiedenis van Primark

In 1969 is de eerste vestiging van Penneys in Ierland geopend. In Ierland wordt deze naam vanaf het begin gehanteerd en wordt nog steeds aangehouden. De eerste winkel in Dublin was gelijk een groot succes en binnen één jaar zijn er nog vier winkels geopend in en rondom Dublin. Een paar jaar later werd de eerste grote winkel geopend in Cork (Ierland) en nog elf winkel in Noord-Ierland. In 1973 ging de formule de grote stap wagen en begon met Primark in Groot-Brittannië. In de periode van 1984 tot 1994 kwamen er in Groot-Brittannië dertien winkels bij en in Ierland twaalf winkels. In 1994 had Primark/Penneys in totaal 66 vestigingen, 32 in Groot-Brittannië en 34 in Ierland. In 1992 werd er in Dublin een flagship store gekocht met een winkeloppervlakte van maar liefst 15.000 m2. Door de jaren heen bleef Primark groeien. In 2000 nam Primark elk winkels over van C&A in Groot-Brittannië.

Met name de flagship stores waren zeer succesvol. Er werden meerdere van deze verstigingen geopend, waaronder een Primark in Manchester met een vloeroppervlakte van 30.000 m2. De concern had nog grotere ambities. In 2005 namen ze de winkels van Littlewoods over. Hierdoor kwamen er in één aankoop 41 winkels bij.

Primark gaat Europa veroveren

Ze hebben hun succes aangetoond in Groot-Brittannië en Ierland. Tijd om de pijlen te richten op de rest van Europa. In 2006 werden de eerste drie winkels in Spanje geopend. In de jaren die daarop volgden heeft Primark nog eens acht vestiging geopend. Als het in Spanje succesvol is, waarom dan niet in andere Europese landen? In december 2008 is de eerste vestiging in Rotterdam geopend, waarna ook Portugal, Duitsland en Belgie volgden. In totaal zijn er in Nederland nu vijf vestigingen. In het najaar van 2013 wordt de zesde vestiging geopend, en voor 2014 staan er nog meer Nederlandse winkels in de planning.

Verklaring van het succes van Primark

In tijden dat het slecht gaat met de detailhandel weet Primark consumenten aan te trekken vanuit heel Nederland. Hoe kan dat? Het bedrijf is online niet actief en weet toch bussen vol met bezoekers aan te trekken. Het succes wordt voornamelijk veroorzaakt door de bodemprijzen die ze voor de kleding vragen. Dit verklaart het succes maar gedeeltelijk, want Zeeman en Wibra zijn ook goedkoop. Het voordeel van de Primark is hun imago en de uitstraling van de winkels. De winkels hebben geen goedkope uitstraling, maar wel bodemprijzen. Daarnaast let Primark goed op de locatie waar ze zich vestigen. Het concern kiest er bewust niet voor om niet overmatig overal aanwezig te zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Primark.nl

Reageer op het artikel "Het succes van Primark"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 26-10-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!