InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > De opleiding Communicatie

De opleiding Communicatie

De opleiding Communicatie De HBO-opleiding Communicatie is een populaire en vrij massale opleiding, waar zich jaarlijks duizenden studenten voor inschrijven. Inmiddels bestaan er allerlei varianten, zoals Communicatiemanagement, Intercultural Communication Management en Communication & Media Design. De inhoud van de opleiding verschilt sterk per hogeschool. Mogelijke beroepen zijn communicatiemedewerker, persvoorlichter, medewerker public relations of communicatieadviseur.

De opleiding Communicatie: inhoud

De opleiding Communicatie leidt op tot communicatiemedewerker. De inhoud van de opleiding verschilt per hogeschool, maar is meestal sterk commercieel getint. Bij Christelijke Hogeschool Windesheim valt de opleiding onder de School of Business and Economics. In het eerste half jaar worden onderwijsblokken gevolgd waarin bedrijfsprocessen van een organisatie centraal staan.

Overige vakken die worden aangeboden, zijn taalbeheersing, sociologie, psychologie, financieel management en consumentengedrag. Creatieve vakken zijn vormgeven en websites ontwerpen.

Werkzaamheden communicatiemedewerker

Je wordt dus opgeleid tot communicatiemedewerker, maar wat doet een communicatiemedewerker precies? Een communicatiemedewerker houdt zich bezig met de communicatie van een organisatie. Hij is verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met externen, maar ook met de medewerkers binnen de organisatie. Een organisatie communiceert met doelgroepen, (potentiële) klanten, opdrachtgevers, aandeelhouders en media, maar ook met medewerkers. De werkzaamheden van een communicatiemedewerker bestaan onder andere uit het schrijven van folders en brochures, het organiseren van evenementen en beurzen en het maken van een communicatieplan. Je ontwerpt, organiseert en produceert vaak communicatiemiddelen.

Studieopbouw Communicatie

De opzet van de opleiding Communicatie is globaal gezien hetzelfde. In de propedeuse (het eerste jaar) maakt de student kennis met het vakgebied communicatie. In het tweede jaar is het mogelijk om een minor te kiezen, die al dan niet gerelateerd is aan communicatie. Werken op projectbasis komt aan de orde. Studenten krijgen een opdracht van een externe opdrachtgever en bedenken een oplossing voor een communicatievraagstuk. In het derde jaar is er ruimte voor een oriënterende stage, een verbredende minor en eventueel projecten. Met de afstudeeropdracht in de major van het vierde en laatste jaar, wordt de studie afgesloten.

Beroepen Communicatie

De opleiding Communicatie is breed georiënteerd, waardoor je in allerlei functies terecht kunt komen. Dit is vaak mede afhankelijk van de gekozen afstudeerrichting. Als je voor een commerciële afstudeerrichting hebt gekozen, is “medewerker marketing & communicatie” een logische vervolgstap. Met een diploma Communicatie(management) op zak, kun je solliciteren naar vacatures met de volgende banen:
  • Medewerker communicatie
  • Medewerker marketingcommunicatie
  • Medewerker van een communicatiebureau
  • Medewerker public relations
  • Communicatieadviseur
  • Communicatiemanager

Baankans Communicatie

De arbeidsmarkt voor communicatiemedewerkers – en deskundigen trekt langzamerhand weer aan. Steeds meer bedrijven zien het belang van communicatie in. Als afgestudeerd communicatiemedewerker ben je breed inzetbaar. De kansen op de arbeidsmarkt zijn redelijk.

De opleiding Communicatiemanagement

De opleiding Communicatiemanagement leidt op tot communicatiemanager, hoewel de meeste afgestudeerden onderaan de ladder, als communicatiemedewerker, beginnen aan hun loopbaan. De opleiding is te volgen aan de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam.

Verschil Communicatie en Communicatiemanagement

Bij de opleiding Communicatie wordt je in beginsel opgeleid tot communicatiemedewerker, die voornamelijk uitvoerende werkzaamheden verricht. Met de opleiding Communicatiemanagement is er weinig aandacht voor het uitvoerende aspect. De nadruk ligt op de beleidsmatige en bedrijfsmatige kant. Er is aandacht voor strategisch management, het uitstippen van een geschikte communicatiestrategie om de organisatiedoelen te behalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Carrieretijger
  • Christelijke Hogeschool Windesheim
  • NHL Hogeschool
  • HU

Reageer op het artikel "De opleiding Communicatie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 06-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!