InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Best betaalde beroepen

Best betaalde beroepen

Best betaalde beroepen Er is nog steeds een verschil in salarissen tussen mannen en vrouwen. In dit artikel treft u de best betaalde beroepen aan van mannen en vrouwen. Hieruit blijkt dat de verschillen nog steeds erg groot zijn.
De website Loonwijzer.nl heeft de Loonwijzer Salaris Enquête gehouden. Op basis hiervan krijgen ze inzicht in de gemiddelde salarissen die er betaald worden voor bepaalde beroepen. Op hun site heb ik een overzicht aangetroffen van de beroepen met het hoogste salaris per uur. Het salaris kan oplopen tot maar liefst 45,56 voor mannen. Bij vrouwen blijft het bedrag steken op 29,19. In deze resultaten is er uitsluitend rekening gehouden met beroepen waarvoor minimaal tien enquêtes zijn ingevuld.

De best betaalde beroepen voor mannen

Uit het onderzoek blijkt dat de best betaalde beroepen managementfuncties zijn. Op nummer één staat bedrijfsdirecteur met een uurloon van 45,56, op een paar euro gevolgd door de commercieel directeur met een uurloon van 43,06. Op nummer drie staat de gezagvoerder en de co-piloot met een uurloon van 41,88. In de top tien zitten zeven functies op management niveau. De overige beroepen die goed scoren wat betreft het inkomen zijn: belastingconsulent (29,71) en een proces operator bij een olie- en aardgasraffinaderij (29,01).

De best betaalde beroepen voor vrouwen

In het overzicht van de best betaalde beroepen per geslacht, valt gelijk op dat er een groot verschil zit tussen het inkomen van mannen en vrouwen. Het best betaalde beroep bij mannen is goed voor een uurloon van 45,56, terwijl het best betaalde vrouwenberoep (producer film, toneel en media) goed is voor een uurloon van 29,19.

Andere goed betaalde vrouwenberoepen zijn:

  • Wat verdient een voedingsmiddelentechnoloog per uur?: 27,42
  • Wat verdient een hoofd afdeling HRM per uur?: 25,30
  • Wat verdient een controller per uur?: 24,03
  • Wat verdient een beleidsadviseur per uur?: 22,73
  • Wat verdient een vrouwelijke manager per uur?: 22,37
  • Wat verdient een fysiotherapeut per uur?: 21,29
  • Wat verdient een HR adviseur per uur?: 20,56

Gemiddeld inkomen van mannen ligt hoger

Doordat er meer vrouwen dan mannen parttime werken, hebben ze ook een lager inkomen. Uit onderzoek van het CBS blijkt dat vrouwen die fulltime werken ook gemiddeld nog steeds veel minder verdienen dan mannen. Het verschil blijkt ruim 25 procent te zijn, ondanks het feit dat de gemiddelde vrouw een hogere opleiding heeft afgerond.

Het CBS geeft hier twee mogelijke redenen voor, namelijk het feit dat mannen vaker leidinggevende posities bekleden, en er werken meer mannen in sectoren waar het inkomen hoger ligt.

Een parttime functie geeft naar verhouding een lager inkomen

Naar verhouding verdient een parttimer minder dan een fulltime medewerker. Dit verschil wordt uiteraard veroorzaakt door het verschil in gewerkte uren, maar de parttime functies betalen ook slechter. Dit komt doordat de betere functies voornamelijk zijn weggelegd voor medewerkers die fulltime werken. De managementposities zijn vaak banen voor een fulltimer. De parttimers komen voor deze functies niet in aanmerking.

Het inkomensverschil tussen mannen en vrouwen is wel veel kleiner geworden, indien u het vergelijkt met het verleden. Waarschijnlijk zullen de verschillen altijd blijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.loonwijzer.nl/home/functie-en-salaris/best-betaalde-beroepen

Reageer op het artikel "Best betaalde beroepen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 14-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!